Openbare Basisschool de Molenwerf

Priorlaan 1 4003 AP Tiel

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenwerf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenwerf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenwerf

Het team

Toelichting van de school

- Bewegingsonderwijs: SportfriendsCultuur
- in de Klas: diverse docenten van Zinder
- Sociaal emotioneel: juf Bapke Kessel en juf Hildegard Hovestad
- Vertrouwenscontactpersoon school: juf Sam Berendse
- Taalcoördinator: juf Femke Cools
- VVE coördinator: Ineke Meijer

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van ons personeel proberen we dat in eerste instantie intern op te lossen. Meestal is er een collega bereid om een dag extra te werken of wordt er een onderwijsassistent of leraarondersteuner ingezet.
Stichting OPO-R beschikt over een flexpool met leerkrachten die kunnen vervangen bij ziekte of verlof van een personeelslid. Verder kunnen we een beroep doen op de invalpool IPPON, waarbij wij zijn aangesloten.

Op dit moment hebben wij te maken met een lerarentekort, het kan dus voorkomen dat er op bepaalde dagen geen vervanger wordt gevonden bij afwezigheid van een personeelslid. Wij zijn er altijd op gericht om kinderen niet naar huis te sturen en zullen altijd eerst alle andere mogelijkheden onderzoeken. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken volgens het leerstofjaarklassensysteem: kinderen van dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep. We hebben een aantal combinatieklassen t/m groep 8, twee leerjaren zijn dan samengevoegd in 1 groep. In de combinatieklassen is er altijd ondersteuning van een onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner.

Onze leerlingen hebben allemaal een of twee groepsleerkrachten, zij geven de reguliere lessen aan de groep. Naast de groepsleerkracht zijn er bij ons op school onderwijsassistenten en een leerkrachtondersteuner werkzaam, zij ondersteunen de leerkrachten en spelen een belangrijke rol bij de begeleiding van leerlingen.

De bewegingslessen in groep 1 t/m 8 worden gegeven door vakleerkrachten van Sportfriends.
Verder worden er cultuurlessen (muziek, drama, dans) gegeven door docenten van Zinder in de groepen 1 t/m 8.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vier- en vijfjarigen leren vooral tijdens hun spel. Wij zorgen voor veel materiaal, waarvan de jongste leerlingen kunnen leren. Door veel met de leerlingen te praten wordt de woordenschat vergroot en leren zij zich goed uit te drukken. Er wordt gewerkt vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de jonge kinderen. Binnen de thema's wordt uitgebreid aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. Ook de motorische, sociaal-emotionele en kunstzinnige ontwikkeling komen aan bod. De leerlingen krijgen het onderwijsaanbod aangeboden in kleine instructiegroepen, klassikaal en/of individueel. In ons eigen speellokaal krijgen de leerlingen bewegingsonderwijs.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 t/m groep 8 wordt gewerkt vanuit onderwijsmethodes als Veilig Leren Lezen, Getal en Ruimte Junior en Take it Easy (groep 7 en 8). Vanaf schooljaar 2023 werken wij vanaf groep 4 met de methode Alles in 1 voor taal en de wereldoriëntatie vakken en geven wij thematisch en samenhangend onderwijs.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Molenwerf zorgen wij ervoor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen behalen van het basisonderwijs. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. Ieder kind krijgt bij ons de mogelijkheid om zich in eigen tempo en passend bij de eigen begaafdheid te ontwikkelen. Daarbij vinden wij het belangrijk dat zij voortdurend worden uitgedaagd om tot betere leerresultaten komen, zodat elke leerling kan laten zien wat hij/zij in zijn/haar mars heeft. Wanneer de hulpvraag van de leerling de mogelijkheden van onze school aantoonbaar te boven gaat, zoeken we naar een andere meer passende onderwijsvoorziening voor deze leerling. We werken hiervoor optimaal samen met de andere basisscholen, de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in het BePO samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo dicht mogelijk bij de eigen leefomgeving de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft.

In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma dat wij voor de leerlingen verzorgen, inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning. Concreet houdt dit in dat de groepsleerkracht in samenwerking met de andere leden van het schoolteam onderwijs en ondersteuning geeft aan een groep leerlingen. Wij bieden onze leerlingen drie typen ondersteuning aan:

  • Basisarrangement: Dit is het (standaard) onderwijsprogramma dat elke leerling in de groep volgt, inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning. Voor de meeste leerlingen (75%) is het basisarrangement voldoende om de kerndoelen van het basisonderwijs te behalen.
  • Intensief basisarrangement: Dit arrangement is bedoeld voor de leerlingen die niet genoeg hebben aan het basisarrangement. Deze leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften en daarmee samenhangende intensieve ondersteuning nodig om het minimum niveau van de basisschool te kunnen behalen. Het intensieve arrangement omvat de ondersteuning die de betreffende leerlingen krijgen, aanvullend op het basisarrangement. Bij de inhoudelijke vormgeving van het intensief arrangement zet de leerkracht specialistische expertise en programma’s in.
  • Verdiept basisarrangement: Dit arrangement is bedoeld voor de leerlingen die te weinig hebben aan het basisarrangement, omdat zij meer aan kunnen. Bij de inhoudelijke vormgeving van het verdiept basisarrangement zetten onze leerkrachten specialistische expertise en programma’s in. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Obs De Molenwerf gaat nog intensiever samenwerken met obs De Regenboog, zodat we gebruik kunnen maken van elkaars specialismes.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In schooljaar 2021-2022 zijn de onderbouwleerkrachten samen met die van obs De Regenboog gestart met een verbetertraject onder leiding van Edux. In dit traject staat het beredeneerde aanbod voor het jonge kind centraal, gaan we het aanbod VVE versterken, krijgt het spelend leren in een rijke omgeving een belangrijke plek en gaan we de visie en doorgaande leerlijn van het jonge kind herijken. Dit verbetertraject wordt in schooljaar 2023-2024 gecontinueerd, waarbij de nadruk ligt op het opstellen van een visie jonge kind en het borgen van het ontwikkelde beleid

Ook starten we schooljaar 2023-2024 een samenwerking met Thuis in taal. Het hart van de aanpak zijn ouder-kindactiviteit, tijdens de gezamenlijke thema's met de VVE. Alle ouders worden dan actief uitgenodigd in gesprek te gaan met hun kind. Plezier en veiligheid staat bij die activiteit voorop. Juist de ouders met de minste opleiding en taalvaardigheid ervaren dan dat ze alles in huis hebben om hun kind vooruit te helpen: je hoeft niet te kunnen lezen! Je mag gerust in je eigen taal praten! Je doet het uitstekend en het is niet zo ingewikkeld!.

Terug naar boven