Openbare Basisschool de Molenwerf

Priorlaan 1 4003 AP Tiel

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenwerf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenwerf
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Molenwerf

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met behulp van een tweejaarlijkse analyse van de leerresultaten (CITO) en pedagogische observaties (ZIEN!) wordt op cyclische wijze gewerkt aan verbetering van de kwaliteit. We doen dit met behulp van de 5-D systematiek van Data, Duiden, Doelen, Doen en Delen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat leerlingen zich fijn en veilig voelen op school.
  • Betrokkenheid: Leerlingen, ouders en leerkrachten voelen zich betrokken bij elkaar, bij het onderwijs dat gegeven wordt en bij de omgeving waarin de leerlingen opgroeien. Samen bieden we een pedagogisch veilig klimaat waarin samenwerken en elkaar helpen centraal staat.. 
  • Kwaliteit: De Molenwerf biedt kwalitatief sterk onderwijs, waarbij naast veel aandacht voor taal en rekenen ook ingespeeld wordt op de brede ontwikkeling van de leerlingen. Er wordt gebruik  gemaakt van moderne leermiddelen en het onderwijsaanbod sluit aan bij het niveau en de verschillende leerstijlen van de leerlingen
  • Vertrouwen: Op de Molenwerf geven wij kinderen vertrouwen in hun vaardigheden en talenten. We geloven in de kracht van ieder kind en maken gebruik van de verschillen die er zijn. Ieder kind is immers uniek. Door vertrouwen te geven, ontwikkelen de kinderen vertrouwen in zichzelf, maar ook anderen te waarderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokken
  • Kwaliteit
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2022 is obs de Molenwerf bezocht door de inspectie op de volgende indicatoren:

OP2: Zicht op ontwikkeling

OP3: Pedagogisch- didactisch handelen

OP6: Afsluiting

VS1: Veiligheid

VS2: Schoolklimaat

SKA1: Visie, ambities en doelen

SKA2: Uitvoering en kwaliteitscultuur

SK3: Evaluatie, verantwoording en dialoog

De kwaliteit van het onderwijs op basisschool De Molenwerf heeft de inspectie beoordeeld met een Voldoende, omdat de school op de onderzochte standaarden voldoet aan de basiskwaliteit.

Terug naar boven