Montessori Tiel

Dahliastraat 27 4001 EC Tiel

  • Schoolfoto van Montessori Tiel
  • Schoolfoto van Montessori Tiel
  • Schoolfoto van Montessori Tiel

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit gedreven mensen, met naast een basisopleiding, een opleiding specifiek gericht op het Montessorionderwijs.
Alle teamleden staan ervoor dat het pedagogisch klimaat binnen ons onderwijs de belangrijke basis is, waarbij ieder kind gehoord en gezien wordt.

Het team wordt gevormd door:

directeur
groepsleerkrachten
onderwijsassistent
administratief medewerker
intern begeleider

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze leerkrachten kunnen aanspraak maken op diverse soorten verlof. Ziekteverlof is daarvan één van de bekendste. Op het moment dat een leerkracht ziek wordt, zal er alles aan gedaan worden een vervanger te regelen. Hetzij uit het eigen team, hetzij uit de vervangingspool. Daar waar geen vervanging te verkrijgen is en de kinderen niet verdeeld kunnen worden over andere groepen, zijn wij genoodzaakt bij de ouders aan te geven dat de kinderen thuis moeten blijven. Voor die kinderen waarvoor ouders echt geen opvang kunnen regelen, zoeken wij een passende werkplek in de school. Helaas kan het voorkomen dat wij deze maatregel net voor aanvang van de schooldag moeten nemen. U wordt hierover via Social Schools geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering: Een onderdeel van de visie van het Montessorionderwijs is gericht op het leren van en met elkaar. De indeling in combinatiegroepen is daarop gericht. De oudste leert van de jongste en andersom. Voor het schooljaar 2022-2023 hebben wij 8 groepen en hanteren wij de volgende indeling: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8.

Vakleerkrachten bewegingsonderwijs

  • groepen 1 t/m 8 - vakdocenten cultuur (samenwerking Zinder)
  • groepen 1 t/m 8 - vakdocent lichamelijke opvoeding (Sportfriends)
  • groepen 1 t/m 8 - vakdocent judo

Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. Op een openbare school is iedereen welkom en worden verschillen, of die nu gaan over cultuur, talenten, overtuigingen, of interesses, positief gewaardeerd. Dat is wat anders dan dat die worden gedoogd. Een openbare school besteedt proactief aandacht aan die verschillen, zodat kinderen leren hoe iedereen anders is en leren respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. En dat zij zelf kunnen zijn of worden wie zij willen zijn. De school is immers een van de belangrijkste plekken waar kinderen hun persoonlijkheid ontwikkelen, als ook hun mens- en maatschappijbeeld. Op onze school geven wij daar invulling aan tijdens onze lessen DaVinci.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zie voor invulling van de onderwijstijd de toelichting bij de groepen 3-8.

De groepen 1-2 hebben gedurende het schooljaar een aantal vrije vrijdagen (ongeveer 1x in de 14 dagen). Het totaal aantal uren is daarom per week verschillend.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In onze Montessori werktijd maken kinderen kennis met alle kerndoelen gericht op de cognitieve ontwikkeling. Binnen de DaVinci-tijden (wereldoriëntatie) besteden wij via de geïntegreerde manier aandacht aan het complete scala van onderwijs. Dat betekent dat onze culturele en kunstzinnige educatie ook afgestemd wordt met de thema's die op dat moment behandeld worden. DaVinci omvat culturele en kunstzinnige vorming, aardrijkskunde, geschiedenis, vormingsonderwijs, natuur- en milieueducatie, techniek en burgerschap.

Binnen de uren voor bewegingsonderwijs is ook tijd ingeruimd voor dans en judo.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een reguliere school en bieden onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. 
In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat wij voor de leerlingen verzorgen inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning. Ons schoolteam voert de basisondersteuning uit. Concreet houdt dit in dat de groepsleerkracht in samenwerking met de andere leden van het schoolteam onderwijs en ondersteuning geeft aan een groep leerlingen. 

Basisondersteuning bestaat uit arrangementen. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften ontvangt de leerling een passend arrangement. Wij bieden onze leerlingen 3 typen van arrangementen aan: 
Basisarrangement
Intensief basisarrangement
Verdiept basisarrangement

De zorgmogelijkheden van Montessori Tiel kent duidelijk grenzen:
* De ernst van de zorgbehoefte mag er niet toe leiden dat de veiligheid van leerlingen en leerkrachten in het geding komt.
* De leerprestaties van de andere leerlingen moeten gewaarborgd kunnen blijven.
* Aan een zorgbehoefte moet in principe door het gehele schoolteam voldaan kunnen worden (tenzij bij de toelating van een kind duidelijk afgesproken wordt dat het kind bijvoorbeeld alleen de onderbouw op de school zal doorlopen).
* Als aan de zorgbehoefte van het kind niet meer voldaan kan worden, omdat de ontwikkelingsperspectieven op Montessori Tiel dusdanig onvoldoende zijn dat het welzijn van het kind in het geding komt.
* Het aantal zorgleerlingen per groep. Dat aantal kan verschillen naar gelang de zwaarte van de verschillende zorgbehoeftes.

Hieronder geven we per aandachtsgebied aan of wij gediplomeerde specialisten in huis hebben. In het algemeen geldt dat wij binnen onze stichting en binnen het samenwerkingsverband Vereniging Betuws Primair Passend Onderwijs (BePo) verschillende specialisten werkzaam en te raadplegen zijn indien nodig. U moet hierbij onder andere denken aan een specialist meer- en hoogbegaafdheid, gedragsconsulent, logopedist via de jeugdgezondheidszorg en orthopedagoog. Als school hebben we naast de intern begeleider ook een taalspecialist in huis, schoolopleiders, cultuurspecialisten en vertrouwenspersonen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben de ambitie om preventief te werken om kinderen op de juiste manier te helpen en te begeleiden. Dit doen we door goed samen te werken met ouders en specialisten. Hierbij moet u denken aan observaties in de groep, begeleiding en ondersteuning van de leerkracht en kennisoverdracht.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ook al zijn wij geen VVE-locatie, er is natuurlijk wel ondersteuning aan het jonge kind. Onze leerlingen worden vanaf groep 1 gestimuleerd middels montessorimateriaal en diverse lessen in hun taal- en rekenontwikkeling. Daar waar wij in de taalontwikkeling stagnatie constateren, wordt leerlingen, middels "Bouw-tutor", extra ondersteuning geboden. Ook zullen wij steeds onze lessen aanpassen, zodat ieder kind kan aanhaken. Onze intern begeleider is een taalspecialist en waar nodig wordt gebruik gemaakt van haar expertise.

Terug naar boven