Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering: Een onderdeel van de visie van het Montessorionderwijs is gericht op het leren van en met elkaar. De indeling in combinatiegroepen is daarop gericht. De oudste leert van de jongste en andersom. Voor het schooljaar 2022-2023 hebben wij 8 groepen en hanteren wij de volgende indeling: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8.
Vakleerkrachten bewegingsonderwijs
- groepen 1 t/m 8 - vakdocenten cultuur (samenwerking Zinder)
- groepen 1 t/m 8 - vakdocent lichamelijke opvoeding (Sportfriends)
- groepen 1 t/m 8 - vakdocent judo
Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare school. Op een openbare school is iedereen welkom en worden verschillen, of die nu gaan over cultuur, talenten, overtuigingen, of interesses, positief gewaardeerd. Dat is wat anders dan dat die worden gedoogd. Een openbare school besteedt proactief aandacht aan die verschillen, zodat kinderen leren hoe iedereen anders is en leren respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. En dat zij zelf kunnen zijn of worden wie zij willen zijn. De school is immers een van de belangrijkste plekken waar kinderen hun persoonlijkheid ontwikkelen, als ook hun mens- en maatschappijbeeld. Op onze school geven wij daar invulling aan tijdens onze lessen DaVinci.
Zie voor invulling van de onderwijstijd de toelichting bij de groepen 3-8.
De groepen 1-2 hebben gedurende het schooljaar een aantal vrije vrijdagen (ongeveer 1x in de 14 dagen). Het totaal aantal uren is daarom per week verschillend.
In onze Montessori werktijd maken kinderen kennis met alle kerndoelen gericht op de cognitieve ontwikkeling. Binnen de DaVinci-tijden (wereldoriëntatie) besteden wij via de geïntegreerde manier aandacht aan het complete scala van onderwijs. Dat betekent dat onze culturele en kunstzinnige educatie ook afgestemd wordt met de thema's die op dat moment behandeld worden. DaVinci omvat culturele en kunstzinnige vorming, aardrijkskunde, geschiedenis, vormingsonderwijs, natuur- en milieueducatie, techniek en burgerschap.
Binnen de uren voor bewegingsonderwijs is ook tijd ingeruimd voor dans en judo.
Wij zijn een reguliere school en bieden onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar.
In onze school bieden wij onze leerlingen basisondersteuning. Deze is erop gericht dat elke leerling zich in een ononderbroken proces kan ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behaalt. Basisondersteuning bestaat uit het onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat wij voor de leerlingen verzorgen inclusief de daarmee samenhangende ondersteuning. Ons schoolteam voert de basisondersteuning uit. Concreet houdt dit in dat de groepsleerkracht in samenwerking met de andere leden van het schoolteam onderwijs en ondersteuning geeft aan een groep leerlingen.Basisondersteuning bestaat uit arrangementen. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften ontvangt de leerling een passend arrangement. Wij bieden onze leerlingen 3 typen van arrangementen aan:
Basisarrangement
Intensief basisarrangement
Verdiept basisarrangementDe zorgmogelijkheden van Montessori Tiel kent duidelijk grenzen:
* De ernst van de zorgbehoefte mag er niet toe leiden dat de veiligheid van leerlingen en leerkrachten in het geding komt.
* De leerprestaties van de andere leerlingen moeten gewaarborgd kunnen blijven.
* Aan een zorgbehoefte moet in principe door het gehele schoolteam voldaan kunnen worden (tenzij bij de toelating van een kind duidelijk afgesproken wordt dat het kind bijvoorbeeld alleen de onderbouw op de school zal doorlopen).
* Als aan de zorgbehoefte van het kind niet meer voldaan kan worden, omdat de ontwikkelingsperspectieven op Montessori Tiel dusdanig onvoldoende zijn dat het welzijn van het kind in het geding komt.
* Het aantal zorgleerlingen per groep. Dat aantal kan verschillen naar gelang de zwaarte van de verschillende zorgbehoeftes.Hieronder geven we per aandachtsgebied aan of wij gediplomeerde specialisten in huis hebben. In het algemeen geldt dat wij binnen onze stichting en binnen het samenwerkingsverband Vereniging Betuws Primair Passend Onderwijs (BePo) verschillende specialisten werkzaam en te raadplegen zijn indien nodig. U moet hierbij onder andere denken aan een specialist meer- en hoogbegaafdheid, gedragsconsulent, logopedist via de jeugdgezondheidszorg en orthopedagoog. Als school hebben we naast de intern begeleider ook een taalspecialist in huis, schoolopleiders, cultuurspecialisten en vertrouwenspersonen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de ambitie om preventief te werken om kinderen op de juiste manier te helpen en te begeleiden. Dit doen we door goed samen te werken met ouders en specialisten. Hierbij moet u denken aan observaties in de groep, begeleiding en ondersteuning van de leerkracht en kennisoverdracht.
Ook al zijn wij geen VVE-locatie, er is natuurlijk wel ondersteuning aan het jonge kind. Onze leerlingen worden vanaf groep 1 gestimuleerd middels montessorimateriaal en diverse lessen in hun taal- en rekenontwikkeling. Daar waar wij in de taalontwikkeling stagnatie constateren, wordt leerlingen, middels "Bouw-tutor", extra ondersteuning geboden. Ook zullen wij steeds onze lessen aanpassen, zodat ieder kind kan aanhaken. Onze intern begeleider is een taalspecialist en waar nodig wordt gebruik gemaakt van haar expertise.