Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanwege de tussentijdse instroom worden elk jaar de groepen opnieuw samengesteld. De leerjaren 1 en 2 worden altijd samengevoegd in een combinatiegroep. Onze leerlingen hebben een of twee groepsleerkrachten die samen verantwoordelijk zijn voor de groep. Naast de groepsleerkracht zijn er onderwijsassistenten bij ons op school werkzaam, zij ondersteunen de leerkrachten en spelen een belangrijke rol in de begeleiding van leerlingen.
De bewegingslessen in groep 1 tot en met 8 worden gegeven door vakleerkrachten, net als de Rots & Water-trainingen. De handvaardigheidslessen en de praktijklessen in de keuken worden gegeven door de eigen groepsleerkracht.
Samenstelling van het team
Groep 1/2a juf Marja
Groep 1/2b juf Denise en juf Anke
Groep 3 juf Josien en juf Eva
Groep 4 juf Lisa en juf Magda
Groep 4/5 juf Magda en juf Marion
Groep 5 juf Jonne en juf Johanneke
Groep 5/6 juf Lizzy (LIO) en juf Judith K
Groep 6 juf Petra
Groep 6/7 juf Anne en juf Romana
Groep 7 juf Eva en juf Asuman
Groep 8a juf Esther
Groep 8b juf Ashley en juf Romana
Onderwijsassistenten: juf Wilma, juf Yasemin, juf Tamara, meester Hans, juf Mandy, juf Yolanda en juf Marin.
IB-er onderbouw Monique van Beuningen
IB-er bovenbouw José van Zandvoort
Orthopedagoog Chantal Crooijmans
Psychologisch ass. Vacature
Administratie juf Ariane en meester Frans
Ambulante leerkracht voor extra ondersteuning: juf Judith M, juf Denise
Vakleerkrachten gym: meester Sander en meester Bart.
Bewegingsonderwijs wordt gegeven door een vakleerkracht, daarnaast vinden er onder de kop "Oriëntatie op jezelf en de wereld" ook op diverse momenten speelactiviteiten plaats.
Tijdens oriëntatie op jezelf en op de wereld wordt er ook gewerkt met ontwikkelingsmaterialen en gespeeld in de hoeken.
Onder kunstzinnige oriëntatie valt: knutselen, muziek en drama.
Dit urenoverzicht is gebaseerd op de indeling in het schooljaar 2021-2022.
In taal zit ook de tijd die aan technisch - en begrijpend lezen, spelling en andere taalactiviteiten wordt besteed.
Onder kunstzinnige vorming valt ook techniek.
Verlengde leertijd is tijd die besteed wordt aan extra oefenmomenten of instructie op leergebieden waar leerlingen dit nodig hebben zoals wordt vastgesteld in het Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP).
Wij bieden in onze school speciale ondersteuning aan:
- Leerlingen met problemen in de informatieverwerking (leerproblemen, -achterstanden en licht- verstandelijke beperkingen, dyslexie, lees- en/of taalproblematiek, concentratieproblemen en problemen in de taak-werkhouding)
- Leerlingen met sociaal emotionele problemen (angsten, motivatieproblemen, communicatieproblemen, hechtingsproblematiek en leerlingen met een tekort aan sociale vaardigheden)
- Leerlingen met een ontwikkelingsstoornis (ADHD, Gilles de la Tourette syndroom of een stoornis in het autistisch spectrum)
- Leerlingen met een lichte lichamelijke beperking (lichte visuele en/of auditieve beperkingen, lichte epilepsie, astma, problemen in de fijne en/of grove motoriek).
Wij maken gebruik van specialistische programma’s en expertises. Op onze school werken we intensief samen om de speciale onderwijsondersteuning te bieden aan leerlingen op het beoogde kwaliteitsniveau. Hieronder wordt beschreven over welke specialistische programma’s en expertises De Wissel beschikt:
Onderwijs op maat Op SBO De Wissel wordt voor iedere leerling een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) opgesteld. Hierin wordt op basis van de gegevens over intelligentieniveau en leerprestaties weergegeven op welk niveau de leerling de school in groep 8 zou moeten kunnen verlaten. Dit perspectief wordt gedurende de tijd dat de leerling bij ons op school is gebruikt als leidraad voor het opstellen van doelstellingen voor de verschillende vakgebieden.
Er wordt gewerkt in relatief kleine groepen met gemiddeld 15 leerlingen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Op SBO De Wissel wordt door alle teamleden zeer veel aandacht geschonken aan het begeleiden en stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Dit gebeurt de hele dag door, op allerlei momenten. We hebben een positief pedagogisch klimaat wat door de inspectie van het onderwijs met het oordeel ‘goed’ is beoordeeld.
Taalontwikkeling
Op SBO De Wissel wordt veel aandacht besteed aan het stimuleren van de taalontwikkeling van alle kinderen. Met het team hebben we verschillende cursussen gevolgd op het gebied van taalontwikkeling en taalstoornissen, ook nemen leerkrachten individueel deel aan cursussen bij Kentalis. De logopedisten van logopediepraktijk Tiel , de ambulant begeleider van Kentalis en de praktijklogopedist werken samen met de leerkrachten om de taalontwikkeling te stimuleren bij onze leerlingen.
Motorische ontwikkeling
Alle kinderen krijgen twee keer per week gym van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn een SBO school en hebben functionarissen en leerkrachten in dienst die gespecialiseerd zijn en leerlingen kunnen ondersteunen in een brede ondersteuningsbehoefte.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.