Speciaal Basisonderwijs De Wissel

W. J. Bladergroenstraat 3 4002 AZ Tiel

  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Wissel
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Wissel
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Wissel
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Wissel
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Wissel

Het team

Toelichting van de school

De kwaliteit van een school wordt bepaald door de mensen die er werken en door de manier waarop deze mensen samen de organisatie vormen.

Ons team bestaat uit ca 32 medewerkers waaronder; groepsleerkrachten, onderwijsassistenten, leerkrachten bewegingsonderwijs, intern begeleiders, directie, orthopedagoog en administratief medewerkers.

Ons onderwijs is in ontwikkeling. Steeds opnieuw wegen we met elkaar of we nog wel de juiste dingen doen. Zo proberen we iedere dag het beste te doen voor onze leerlingen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen altijd les krijgen. Als een leerkracht ziek is of onverwacht om een andere reden geen les kan geven, doen we er alles aan om de lessen doorgang te laten vinden. Er wordt dan gezocht naar vervanging door een leerkracht die voor de kinderen bekend en vertrouwd is. Wanneer dit niet lukt zal worden gezocht naar een vervangende leerkracht binnen onze eigen flexpool van stichting OPO-R of via IPPON personeelsdiensten. 
Mocht ook dat niet lukken, dan zullen de leerlingen tijdelijk over andere groepen worden verdeeld of wordt de hulp van een onderwijsassistent  ingeroepen. Alleen in het uiterste geval zullen wij u vragen uw kind thuis te houden. Dit zullen wij zo tijdig mogelijk met u communiceren. Bij langere afwezigheid van leerkrachten proberen we "de pijn" te verdelen door andere groepen ook een lesvrije dag te geven en de leerkracht die hierdoor vrijkomt in te zetten in een groep zonder leerkracht.

Door het huidige leerkrachtentekort gebeurt het steeds vaker dat het niet lukt om een externe vervanger te vinden. Wij doen ons best om zoveel mogelijk zelf op te vangen. Op het moment dat dit niet lukt, zullen we steeds moeten afwegen hoe we de rust en regelmaat voor de leerlingen en de school het beste bewaken. Hierdoor kan het zijn dat we soms toch een beroep op u moeten doen om uw kind thuis te houden voor één dag. Als dit nodig is, proberen we u hier zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen. Dit doen wij via Parro. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanwege de tussentijdse instroom worden elk jaar de groepen opnieuw samengesteld. De leerjaren 1 en 2 worden altijd samengevoegd in een combinatiegroep. Onze leerlingen hebben een of twee groepsleerkrachten die samen verantwoordelijk zijn voor de groep. Naast de groepsleerkracht zijn er onderwijsassistenten bij ons op school werkzaam, zij ondersteunen de leerkrachten en spelen een belangrijke rol in de begeleiding van leerlingen.

De bewegingslessen in groep 1 tot en met 8 worden gegeven door vakleerkrachten, net als de Rots & Water-trainingen. De handvaardigheidslessen en de praktijklessen in de keuken worden gegeven door de eigen groepsleerkracht.

Samenstelling van het team

Groep 1/2a  juf Marja

Groep 1/2b  juf Denise en juf Anke

Groep 3       juf  Josien en juf Eva

Groep 4       juf Lisa en juf Magda

Groep 4/5    juf Magda en juf Marion

Groep 5       juf Jonne en juf Johanneke

Groep 5/6   juf Lizzy (LIO) en juf Judith K

Groep 6      juf Petra

Groep 6/7   juf Anne en juf Romana

Groep 7      juf Eva en juf Asuman

Groep 8a     juf Esther

Groep 8b    juf Ashley en juf Romana

Onderwijsassistenten: juf Wilma, juf Yasemin, juf Tamara, meester Hans, juf Mandy, juf Yolanda en juf Marin.   

IB-er onderbouw         Monique van Beuningen

IB-er bovenbouw         José van Zandvoort

Orthopedagoog           Chantal Crooijmans

Psychologisch ass.       Vacature

Administratie             juf Ariane en meester Frans 

Ambulante leerkracht voor extra ondersteuning: juf Judith M, juf Denise

Vakleerkrachten gym: meester Sander en meester Bart.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bewegingsonderwijs wordt gegeven door een vakleerkracht, daarnaast vinden er onder de kop "Oriëntatie op jezelf en de wereld" ook op diverse momenten speelactiviteiten plaats.

Tijdens oriëntatie op jezelf en op de wereld wordt er ook gewerkt met ontwikkelingsmaterialen en gespeeld in de hoeken.

Onder kunstzinnige oriëntatie valt: knutselen, muziek en drama.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit urenoverzicht is gebaseerd op de indeling in het schooljaar 2021-2022. 

In taal zit ook de tijd die aan technisch - en begrijpend lezen, spelling en andere taalactiviteiten wordt besteed.

Onder kunstzinnige vorming valt ook techniek.  

Verlengde leertijd is tijd die besteed wordt aan extra oefenmomenten of instructie op leergebieden waar leerlingen dit nodig hebben zoals wordt vastgesteld in het Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden in onze school speciale ondersteuning aan:

  • Leerlingen met problemen in de informatieverwerking (leerproblemen, -achterstanden en licht- verstandelijke beperkingen, dyslexie, lees- en/of taalproblematiek, concentratieproblemen en problemen in de taak-werkhouding)      
  • Leerlingen met sociaal emotionele problemen (angsten, motivatieproblemen, communicatieproblemen, hechtingsproblematiek en leerlingen met een tekort aan sociale vaardigheden)      
  • Leerlingen met een ontwikkelingsstoornis (ADHD, Gilles de la Tourette syndroom of een stoornis in het autistisch spectrum)      
  • Leerlingen met een lichte lichamelijke beperking (lichte visuele en/of auditieve beperkingen, lichte epilepsie, astma, problemen in de fijne en/of grove motoriek).

Wij maken gebruik van specialistische programma’s en expertises. Op onze school werken we intensief samen om de speciale onderwijsondersteuning te bieden aan leerlingen op het beoogde kwaliteitsniveau. Hieronder wordt beschreven over welke  specialistische programma’s en expertises De Wissel beschikt:

Onderwijs op maat Op SBO De Wissel wordt voor iedere leerling een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP) opgesteld. Hierin wordt op basis van de gegevens over intelligentieniveau en leerprestaties weergegeven op welk niveau de leerling de school in groep 8 zou moeten kunnen verlaten. Dit perspectief wordt gedurende de tijd dat de leerling bij ons op school is gebruikt als leidraad voor het opstellen van doelstellingen voor de verschillende vakgebieden. 
Er wordt gewerkt in relatief kleine groepen met gemiddeld 15 leerlingen.   

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Op SBO De Wissel wordt door alle teamleden zeer veel aandacht geschonken aan het begeleiden en stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen. Dit gebeurt de hele dag door, op allerlei momenten. We hebben een positief pedagogisch klimaat wat door de inspectie van het onderwijs met het oordeel ‘goed’ is beoordeeld.   

Taalontwikkeling
Op SBO De Wissel wordt veel aandacht besteed aan het stimuleren van de taalontwikkeling van alle kinderen. Met het team hebben we verschillende cursussen gevolgd op het gebied van taalontwikkeling en taalstoornissen, ook nemen leerkrachten individueel deel aan cursussen bij Kentalis. De logopedisten van logopediepraktijk Tiel , de ambulant begeleider van Kentalis en de praktijklogopedist werken samen met de leerkrachten om de taalontwikkeling te stimuleren bij onze leerlingen. 

Motorische ontwikkeling
Alle kinderen krijgen twee keer per week gym van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn een SBO school en hebben functionarissen en leerkrachten in dienst die gespecialiseerd zijn en leerlingen kunnen ondersteunen in een brede ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven