Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Bij alle schoolverlaters wordt in de maand november een eindonderzoek afgenomen. Dit bestaat uit twee delen;
- Het rapport van de groepsleerkracht met betrekking tot de vorderingen, aangevuld met scores van specifieke didactische onderzoeken en het sociaal functioneren van de leerling.
- Een psychologische test; de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs). Deze intelligentietest wordt afgenomen om het juiste niveau van voortgezet onderwijs voor de individuele leerling te bepalen. De NIO-toets is een betrouwbaar en valide alternatief voor de CITO-eindtoets.
- Indien nodig wordt ook een sociaal-emotioneel onderzoek afgenomen.De uitslag van het eindonderzoek heeft voorspellende waarde voor de kans van slagen op een bepaald schooltype voortgezet onderwijs. De test wordt onder verantwoordelijkheid van de orthopedagoog afgenomen. Naar aanleiding van het eindonderzoek en in samenhang met de ontwikkeling die de leerling gedurende de gehele schoolloopbaan heeft doorgemaakt, wordt een advies opgesteld voor wat betreft het voorgezet onderwijs. Het advies, de gegevens betreffende het niveau van het didactisch en sociaal functioneren, alsmede de uitslag van het psychologisch onderzoek worden in een onderwijskundig rapport vastgelegd. Dit rapport bespreekt de leerkracht met ouders en leerling tijdens het adviesgesprek.
Ouders zijn verantwoordelijk voor aanmelding op het voortgezet onderwijs.
Sinds schooljaar 2019/2020 is het SBO in Nederland verplicht om ook een eindtoets af te nemen. Op SBO de Wissel gebruiken we hiervoor de AMN. Deze wordt komend schooljaar in februari afgenomen.
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.
We hebben voor onze leerlingen op SBO De Wissel vier leerroutes geformuleerd.
Leerroute 1: uitstroomniveau VMBO GL/TL
Leerroute 2: uitstroomniveau VMBO BBL/KBL
Leerroute 3: uitstroomniveau PraktijkonderwijsLeerroute Z: uitstroomniveau VSO-ZMLK
Aan de hand van het ontwikkelingsperspectief wordt bepaald in welke leerroute de leerling wordt geplaatst. De toetsen die worden afgenomen worden naar aanleiding van de te volgen leerroute bepaald. Twee keer per jaar worden alle leerlingen besproken in een leerling- en groepsbespreking. Tijdens deze besprekingen worden de resultaten van de voorgaande bespreking afgezet tegen de huidige resultaten. De centrale vraag is of de leerling zich al dan niet ontwikkelt volgens het ontwikkelingsperspectief/verwachtingspatroon.
De resultaten van deze toetsen gebruiken wij ook als één van de onderdelen van onze kwaliteitszorg. Ze worden hierbij op verschillende niveaus geanalyseerd; op leerling-, groeps- en schoolniveau. De conclusies die wij hier uit trekken gebruiken wij om ons onderwijsleerproces continue te verbeteren.
Na het verlaten van onze school stromen de meeste leerlingen door naar de volgende soorten van voortgezet onderwijs:
- Prakijkonderwijs
- Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (VMBO), met of zonder leerwegondersteunend onderwijs
- Voortgezet Speciaal OnderwijsSoms wordt er ook geadviseerd nog een extra jaar op de Wissel te blijven.
Uitstroom naar Voortgezet Onderwijs in de afgelopen drie schooljaren:
Praktijkonderwijs
2019-2020 11
2020-2021 11
2021-2022 12
Schakelklas
2019-2020 1
2020-2021 5
2021-2022 7
VMBO BBL met LWOO
2019-2020 11
2020-2021 10
2021-2022 9
VMBO BBL-KBL met LWOO
2019-2020 0
2020-2021 1
2021-2022 1
VMBO KBL (met LWOO)
2019-2020 0
2020-2021 1
2021-2022 1
Voortgezet Speciaal Onderwijs
2019-2020 2
2020-2021 6
2021-2022 12
Wissel Verlenging
2019-2020 1
2020-2021 0
2021-2022 1
Totale uitstroom:
2019-2020 26
2020-2021 35
2021-2022 43
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Elke leerling op SBO De Wissel is bijzonder en uniek. We geloven dat élk kind onderwijs verdient dat recht doet aan iedereen en rekening houdt met zijn of haar krachten en eventuele beperkingen. Daarom moet onze school een plek zijn waar leerlingen zich geliefd en gewaardeerd voelen, zich optimaal ontwikkelen en zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Want als je goed in je vel zit, kom je tot leren!
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.