Samenlevingsschool Bloei

Buorren 21 8493 LC Terherne

  • Bewegend leren op het schoolplein.
  • Aan het werk in de moestuin.
  • Heerlijk spelen op het groene schoolplein.
  • Drama & zingen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Team Bloei kijkt bij iedere leerling naar zijn of haar talent en geeft een passend advies voor het vervolgonderwijs.Dit advies is gebaseerd op meerdere gegevens. Zo wordt gekeken naar leerresultaten, maar ook naar belangstelling en werkhouding. Om ervoor te zorgen dat scholen goed kunnen adviseren (basisschool) en plaatsen (scholen voor voortgezet onderwijs), hebben scholen in Friesland de plaatsingswijzer ontwikkeld. Op onze school werken wij ook met deze plaatsingswijzer. Bij advisering en plaatsing wordt er gekeken naar de leerresultaten en gegevens van een leerling vanaf groep 6.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten en ontwikkelingen van de kinderen worden gevolgd door observaties van de leerkrachten, afname van toetsen en (diagnostische) gesprekken met kinderen. We gebruiken hiervoor de gegevens uit de methodes en twee keer per jaar nemen we de DIA volgtoetsen af.

In groep 8 gebruiken we Route 8 als eindtoets.

Aan de hand van de resultaten maken de leerkrachten analyses en wordt aan de kinderen een passend onderwijs-arrangement aangeboden. Ouders worden geïnformeerd over de ontwikkelingen tijdens voortgangsgesprekken, maar ook tijdens het startgesprek waarbij de leerling zichzelf presenteert.

Wanneer de ontwikkelingen niet naar verwachting gaan worden ouders vroegtijdig en frequent geïnformeerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na gemiddeld acht jaar op de basisschool gezeten te hebben, gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben de keuze uit veel scholen. Wij proberen u en uw kind bij die keuze op verschillende manieren te helpen. Om ervoor te zorgen dat scholen goed kunnen adviseren en plaatsen, hebben scholen van Primair en Voortgezet Onderwijs de ‘Plaatsingswijzer’ ontwikkeld. Alle scholen in Friesland werken met de Plaatsingswijzer. Bij de advisering en plaatsing kijken de scholen naar de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6. De scholen van Voortgezet Onderwijs plaatsen de leerlingen. Het advies van de basisschool is bindend.  

Wij volgen onze leerlingen ook in het voortgezet onderwijs. Wij worden op de hoogte gehouden van de resultaten die onze inmiddels ex-leerlingen behalen op het voortgezet onderwijs. Op deze manier kunnen wij analyseren in welke mate onze verwijzingen nog kloppen na drie jaar voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het erg belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn op school, dat ze met plezier naar school gaan en zich thuis voelen. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om op een prettige manier om te kunnen gaan met de groep. De Kanjertraining hanteert duidelijke taal en afspraken. De volgende doelen worden daarbij nagestreefd:

* Een goed pedagogisch klimaat

* Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas

* Versterking sociale vaardigheden bij de leerlingen

* Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategiee¨n in conflicten

* Bevordering actief burgerschap en sociale integratie

* Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

* Bewustwording van eigenheid; wees wie je bent en doe je niet anders voor dan je werkelijk bent.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Eerlijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit het laatste inspectiebezoek blijkt dat wij in het basisarrangement worden beoordeeld. We gebruiken de analyse van de inspectie om ons onderwijs te verbeteren. Samen met onze eigen interne analyses en interne audits en de daaruit voortvloeiende plannen zijn we eigenlijk voortdurend bezig ons onderwijs te optimaliseren.

Terug naar boven