Basisschool De Zeggewijzer

Biezelaar 59 4844 RD Terheijden

  • Focusposter van ons schoolplan 2021-2025. De basis voor onze jaarplannen.
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de bijlage vindt u de eindtoets gegevens van schooljaar 2021-2022.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij bereiden de kinderen voor op een stralende toekomst! Op De Zeggewijzer maken wij dagelijks herinneringen, doen onze kinderen ervaringen en kennis op door inzet van eigentijdse methoden, bieden wij een aanpak op maat door doelgericht te werken aan de volgende stap in hun ontwikkeling. Elk kind heeft verschillende talenten. Elk kind leert anders en oefent de vaardigheden op zijn-haar manier. Daarom zetten wij naast ons klassikale onderwijs coöperatieve werkvormen, techniektorens, doelgericht werken op het leerplein, kies je taak, muziek, drama en vieringen in. Ons onderwijs bieden wij aan in een veilig en betrouwbaar onderwijsklimaat.

Onze schoolambitie op de eindopbrengsten:

Onze schoolweging is 27,55 (landelijk gemiddelde is 30).
Dat betekent dat wij ons als school de volgende doelen E8 hebben gesteld:
Rekenen (landelijk gemiddeld 50% op 1S)   
< 1F       1 F        1S
0%       100%    65%       

Taal (landelijk gemiddeld 60% op 2F) 
< 1F       1 F        2F          
0%       100%     65 %      

Begrijpend lezen (landelijk gemiddeld 75% op 2F) 
< 1F      1 F       2F  
0%       100%    65 % 

Onze schoolambitie op de tussenopbrengsten gesteld vanuit de volgende kaders:

- focus op ambities op de bovenkant (hoge verwachtingen) 

- ambities zijn minimaal op landelijk gemiddelde

- tussenstappen (per groep) naar de ambities zijn mogelijk

- ambities op leeropbrengsten (%I-V ) en leerrendement (groei)

- kijk naar de uitstroom 

Op school gebruiken we sinds augustus 2023 tussentoetsen van het toets systeem DIA om de resultaten van onze leerlingen goed te monitoren. We kunnen de resultaten die wij behalen ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in ons land. Daarmee zien we of ons onderwijs de kwaliteit heeft die wij willen bieden. Dit zijn allemaal methode-onafhankelijke, objectieve toetsen. Het niveau dat een kind hierop kan halen loopt uiteen van:
- niveau I: goed tot zeer goed (landelijk 20% hoogst scorende leerlingen);
- niveau II: ruim voldoende tot goed (Landelijk 20% net boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen);
- niveau III: matig tot ruim voldoende (Landelijk 20% net onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen);
- niveau IV: zwak tot matig (landelijk 20% ruim onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen);
- niveau V: zeer zwak tot zwak (Landelijk 20% laagst scorende leerlingen).


Op De Zeggewijzer stellen we onszelf de volgende ambities op schoolniveau:
Vakgebied             I  scores        II & III scores      IV en V scores
Technisch lezen      95 % AVI+ niveau 
Begrijpend lezen    30 %             35 %                 35%
Rekenen                30 %              35 %                 35%
Spelling                 30 %              35 %                 35%

Toets-gegevens geven, naast observaties, de analyses van Snappet en andere bronnen, informatie over de onderwijsbehoeften van een leerling. We stemmen hier onze instructie en de werkpakketten voor de kinderen op af. Dit hele systeem van toetsingen, scores interpreteren, aanvullende onderzoeken doen en hulp verlenen noemen we het LVS (Leerling Volg Systeem).

Wij analyseren wekelijks de opbrengsten van/ ontwikkeling in Snappet en jaarlijks onze tussentoetsen om vorm te geven aan ons focus punt 'ontwikkeling op maat'.  We voeren ontwikkelgesprekken met onze kinderen en stellen samen met hen nieuwe leerdoelen vast.

- Waarom vinden wij dit belangrijk; Wij willen tegemoet komen aan de persoonlijke ontwikkel- en leerstijlen en doelen van kinderen. Hierdoor doen de kinderen zelfvertrouwen op, voelen zij zich veilig en kunnen zij vormgeven aan hun eigenheid. Zij krijgen optimale kansen om ‘alles er uit te halen wat er in zit’ doordat zij zich in een inspirerende en leerrijke omgeving mogen ontwikkelen. Wij zorgen dat zij in de zone van hun naaste ontwikkeling uitgedaagd worden en nieuwe dingen leren die moeite kosten.

- Wat willen wij bereiken;
0 Vanaf de peuters t/m groep 3 middels spelbegeleiding doelgericht werken aan de ontwikkeling van onze kinderen.
0 De kinderen in groep 3-8 werken op hun eigen niveau op taal-, spelling-, lees- en rekengebied.
0 Onze instructie geven wij waar mogelijk op individueel- / deel van de groep niveau zodat we aansluiten bij datgene wat een kind nodig heeft om de volgende stap te maken.

- Hoe willen wij dit bereiken;
0 Middels doelgericht werken
0 Middels het centraal stellen van onze instructie
0 Middels inzet van verschillende werkvormen en (digitale) middelen
0 Middels differentiatie in instructie en verwerking
0 Middels teamscholing doelgericht werken; we grijpen en creëren kansen middels de inrichting van de speel- en leeromgeving. Rekening houdend met het basisaanbod, dagplanning, klassenmanagement en inzet ondersteuning
0 Middels de inzet van coöperatief leren en het directie instructiemodel
0 Middels learning on the job van Snappet; de teamleden analyseren de data van kinderen en stemmen daar de instructie en verwerking voor het kind op af

0 Middels het vergroten van de kennis van onze professionals/leerkrachten over de werking van het brein

0 Middels het inzetten van een diversiteit in het didactisch handelen van onze professionals/leerkrachten 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het traject voortgezet onderwijs start aan het eind van groep 7. Iedere leerling krijgt aan het einde van dit leerjaar een voorlopig schooladvies. Het voorlopige schooladvies vormt het uitgangspunt van het startgesprek in groep 8. Samen met kind en ouders bespreekt de groepsleerkracht en de intern begeleider de ambities van de leerling en worden er doelen gesteld voor de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. In november evalueert de groepsleerkracht de gestelde doelen met betrekking tot de uitstroom naar het voortgezet onderwijs met kind en ouders. In december wordt het definitieve schooladvies opgesteld door de groepsleerkracht van groep 8 in samenwerking met de groepsleerkracht van groep 7, de intern begeleider en de directeur. 
In januari wordt het definitieve schooladvies gedeeld met kind en ouders tijdens het adviesgesprek. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets gemaakt. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het definitieve schooladvies? Dan volgt een tweede adviesgesprek waarin samen met kind en ouders wordt bekeken of het in het belang van de leerling is om het definitieve schooladvies te verhogen. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school van hun keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In welzijn leren;
Wij willen dat onze kinderen en medewerkers in welzijn leren; onze kernwaarden veiligheid, eigenheid, zelfvertrouwen & zelfstandigheid vormen dé basis van onze organisatie, communicatie, te maken keuzes, omgang met elkaar, verwachtingen en doelen.

Wij hebben een veilig pedagogisch klimaat met als doel dat kinderen en medewerkers met plezier naar school komen, zich veilig voelen en tot ontwikkeling komen. Hoe willen we dit bereiken;
- Middels bewuste preventieve inzet van een pedagogische methode en activiteiten volgens onze pedagogische kalender
- Middels (in)formeel teamleren
- Middels samenhang tussen de kernwaarden, focuspunten en leerresultaten
- Middels teamscholing Kindbegrip

Onze kernwaarden nemen wij als uitgangspunt voor ons jaarplan 2023-2024 met daarin de focus op:

  • In welzijn leren; spelen en leren in een veilig pedagogisch klimaat
  • IKC-vorming en ontwikkeling
  • Ontwikkeling op maat
  • Zelfregulering; team als coach
  • Krachtig (begrijpend) leesonderwijs
  • Kwaliteitszorg; eigenaarschap in opbrengsten, tellen en vertellen

    Wij stellen ons per focus steeds opnieuw de vragen:
    - Veiligheid; voelt het kind zich veilig? Hoe kunnen wij het veilige gevoel positief beïnvloeden? Wat zijn de pedagogische behoeftes van elk kind?
    - Eigenheid; kan een kind zichzelf zijn? Zijn de regels en afspraken duidelijk voor alle kinderen? Wat zijn de onderwijsbehoeftes van elk kind?
    - Zelfvertrouwen; Gaan we uit van wat goed gaat? Maken we de juiste vervolgstap? Complimenteren wij elk kind op hetgeen hij/zij doet gedurende het proces en eigen ontwikkeling?
    - Zelfstandigheid; Laten we kinderen op tijd los? Geven wij kinderen regie en ruimte tijdens het proces?

Het dagelijks handelen van elk teamlid draagt vanuit zijn-haar functie bij aan onze kernwaarden en focus. Elk teamlid doet er toe! Middels ParnasSys registreren wij bovenstaande zodat een doorgaande ontwikkeling, aanpak en communicatie voor elk teamlid inzichtelijk en onderwerp van gesprek is met ouders. Hier profiteert het kind van.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Eigenheid en zelfstandigheid
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven