Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Toelichting van de school
In welzijn leren is onze focus met als kernwaarden; veiligheid, eigenheid, zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
Om goed met elkaar om te kunnen gaan, leren de leerlingen allereerst over zichzelf. Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We observeren, hebben groeps- en leerlingbesprekingen, kind-gesprekken en gesprekken met de ouders over het welzijn van onze leerlingen.
We nemen een vragenlijst af via Kindbegrip dat behoort bij ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Door signalen goed te analyseren brengt het niet alleen het sociaal, emotioneel en moreel functioneren van leerlingen in kaart, maar stelt ook concrete doelen op, geeft handelingssuggesties weer en verwijst naar hulpmethoden en – bronnen.
De volgende competenties zijn nodig om op een passende manier de fundamentele levensvaardigheden op te doen:·
- Sociale competentie: Besef van de ander, voor anderen zorgen, relaties hanteren, gezonde relaties aangaan.
- Emotionele competentie: Zelfbesef, herkennen van emoties bij zichzelf en de ander, zelfmanagement, het managen van heftige emoties.
- Morele competentie: Keuzes maken, verstandige beslissingen nemen en uitdagende situaties effectief oplossen.
De leerlingen van groep 1 en 2 worden middels de leer- en ontwikkelingslijnen van ParnasSys, kind-gesprekken en gesprekken met ouders gemonitord. Bij leerlingen van groep 3 en 4 worden interviews afgenomen. De leerlingen van groep 5 – 8 vullen twee keer per jaar een tweetal vragenlijsten in over de benoemde competenties. De categorieën helpen om inzicht te krijgen in mogelijke oorzaken van een lagere betrokkenheid en/of welbevinden. Ze geven zicht op de sociaal, emotionele en morele ontwikkelbehoefte van een kind en/of groep. Door het gedrag te begrijpen, kunnen we komen tot passende ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Vervolgens trekken we samen met ouders op om het goede te doen.
In de groepen 7 en 8 nemen we de "sociale veiligheid vragenlijst" af. Deze geeft ons nog extra inzicht en informatie over hoe onze kinderen de veiligheid op onze school ervaren. De lijst wordt anoniem afgenomen en de resultaten worden geanalyseerd en besproken met de leerkracht en de intern begeleider. Zij denken na over eventueel nodige interventies in de groep en maken een plan voor de uitvoering daarvan. Een interventie kan bijvoorbeeld zijn dat er een kringgesprek wordt gevoerd met de kinderen over het netjes omgaan met elkaars spullen.
Verkeersveiligheid
Onze school heeft het BVL: het Brabants Verkeersveiligheid Label. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen veilig deelnemen aan het verkeer. We bieden in alle groepen verkeerslessen aan uit de lesmethode van Veilig Verkeer Nederland. In groep 7 leggen de kinderen een theoretisch verkeersexamen af en een praktisch verkeersexamen op de fiets.