Basisschool De Zeggewijzer

Biezelaar 59 4844 RD Terheijden

  • Focusposter van ons schoolplan 2021-2025. De basis voor onze jaarplannen.
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer
  • Schoolfoto van Basisschool De Zeggewijzer

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Alle leerkrachten hebben een werkweek van een fulltimebaan of het afgeleide hiervan bij een parttimebaan. In deze week heeft de leerkracht een aantal lesgevende taken, een aantal voorbereidingstaken, een aantal organisatietaken en een aantal professionaliseringsuren. Deze staan beschreven in ons werkverdelingsplan. Het werkverdelingsplan is gemaakt vanuit de onderwijsbehoefte van onze leerlingen, waaraan we ten volle tegemoet willen komen. We werken in welzijn vanuit onze visie waarbij zelfstandigheid, veiligheid, eigenheid en zelfvertrouwen voorop staan. We houden daarbij rekening met de collectieve en individuele wensen van het volledige team. We dragen zo allen met plezier bij en dat brengt ons werkgeluk. 

We monitoren de werkverdeling en daarmee de werkbelasting en dat leidt tot zo min mogelijk uitval van ons personeel. Personeel kan aanspraak maken op verlof of uitvallen door ziekte. In alle gevallen zal de school proberen voor deskundige vervanging te zorgen, bij voorkeur door teamleden uit het eigen team. In uitzonderlijke gevallen zou het voor kunnen komen dat groepen worden samengevoegd of zelfs naar huis worden gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

IN WELZIJN LEREN; spelen en leren in een veilig pedagogisch klimaat

Wij willen dat onze kinderen en medewerkers in welzijn leren; onze kernwaarden veiligheid, eigenheid, zelfvertrouwen & zelfstandigheid vormen dé basis van onze organisatie, communicatie, te maken keuzes, omgang met elkaar, verwachtingen en doelen.? Ons leergierig en veranderingsbereid professioneel team heeft oog voor wat goed gaat en wat beter kan. Wij werken samen middels het delen van ervaringen en leren van en met elkaar. Daarom ligt onze focus bij de keuzes die we maken altijd op het welzijn van de kinderen, de voortgang van hun ontwikkeling en onze kernwaarden.

We werken met de methode 'KWINK' om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren en we gebruiken het observatiesysteem 'Kindbegrip' om deze ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen te monitoren. 

We hebben aandacht voor talentontwikkeling omdat we het volgende vinden:  'De optelsom van je talenten maakt je uniek'. Talent is aangeboren en aangeleerd. Wij dragen bij aan de bewustwording van wat je hebt, wat je kunt en wie je bent, door het geven van complimenten en kansen.  Kinderen ontdekken, ontwikkelen en gebruiken zo hun talent vanuit eigenheid, zelfinzicht en trots. Zij leren zo eigen keuzes maken, ‘out of the box’ denken en durven onderscheidend te zijn.

Onze kinderen zijn gegroepeerd in homogene jaargroepen. Onze kleuters zijn daarop een uitzondering: ze zitten structureel bij elkaar in de groepen 1 en 2. In deze groepen staat doelgericht werken en spelend leren centraal met een geleidelijke overgang naar en een voorbereiding op het aanvankelijk leren in groep 3.

ZELFREGULERING KINDEREN en het team als coach

Door kinderen mede-eigenaar te maken van hun eigen ontwikkelproces worden zij zich bewuster van hun eigen kennis & kunde en ambities. Hierdoor stimuleren wij hun eigenheid en zelfstandigheid en wordt hun denk- en leervermogen vergroot.  Onze kinderen bereiden we vroegtijdig voor op de internationale wereld vanuit lessen “actief burgerschap” en het leren van de Engelse taal. Zij bouwen hiermee zelfvertrouwen op en inzicht in de wereld, zij leren (durven) spreken in een andere taal en dat maakt hen zelfstandiger en zelfredzamer.

We voeren van kind-gesprekken waarin zij eigenaarschap voelen en zich bewust worden van de eigen (onderwijs)behoeften, uitdagingen en ambities. Dit leidt tot pedagogische en didactische afstemming van ons onderwijs en verbetering van gedrag- en werkhouding van het kind zelf. Zo stellen we samen met het kind handelings- en oplossingsgerichte doelen op.

In alle groepen is er een geïntegreerde inzet van coöperatief leren en aandacht voor de ontwikkeling van de executieve functies.

Daarnaast vormen vieringen een wezenlijk onderdeel van ons programma. Kinderen leren (zich te) presenteren, en ontwikkelen het zelfvertrouwen en het sociaal gevoel. De ontwikkeling van de kinderen wordt door de leerkrachten nauwlettend gevolgd. De interne begeleiding (ib’er) houdt zich speciaal bezig met de coördinatie van de specifieke ondersteuning aan kinderen en de begeleiding van de groepsleerkrachten daarbij.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderstaande vakken/ gebieden hebben een structurele plaats binnen onze onderwijstijd van groep 1-2:

  • voorbereidend lezen
  • voorbereidend taal
  • voorbereidend rekenen
  • voorbereidend schrijven
  • wereldoriëntatie
  • TeHaTex (tekenen - handvaardigheid - textiele werkvormen)
  • bewegingsonderwijs
  • spel, spelend leren
  • sociaal- emotioneel leren
  • sociale redzaamheid
  • werken met ontwikkelingsmateriaal 
  • engels
  • techniek
  • muziek
  • drama/toneel

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderstaande vakken/ gebieden hebben een structurele plaats binnen onze onderwijstijd in groep 3-8:

taal & spelling
begrijpend, technisch, bevorderend en studerend lezen
rekenen
schrijven
wereldoriëntatie
TeHaTex (tekenen - handvaardigheid - textiele werkvormen)
bewegingsonderwijs
sociaal- emotioneel leren
sociale redzaamheid
burgerschapsvorming
engels
techniek
muziek
drama/toneel
mediawijsheid

Krachtig (begrijpend) leesonderwijs:

Wij optimaliseren ons leesonderwijs, zodat al ónze leerlingen toenemend leesplezier ervaren en hun leesresultaten zich positief ontwikkelen.  Zij kunnen zo zelfstandig en begrijpend goed leren lezen, dit breed toepassen en vol zelfvertrouwen deelnemen aan de maatschappij. Onze visie op lezen is ontstaan vanuit de bedoeling en dat geeft ons samen draagkracht, enthousiaste energie en heeft vanuit een goed theoretisch kader de methodekeuze voor Atlantis bepaald. Deze methode start in schooljaar 2023-2024 en sluit goed aan bij onze populatie en het veranderend inzicht op begrijpend lezen. Zo heeft de snelheid van media als YouTube, Instagram, actiespellen en tik-tok veel invloed op het leesgedrag van kinderen. We vergroten eveneens de aandacht voor leespromotie in de onderbouwgroepen. 

Huiswerk:

Wij geven vanaf groep 5 huiswerk aan leerlingen. We hanteren hierbij onderstaande verdeling:

Groep 5: Huiswerk kan gegeven worden op advies van de leerkracht in overleg met ouders. Ingezet wordt op technisch lezen en tafels. 

Groep 6: Leer- en maakhuiswerk wordt om beurten meegeven. Dit is 1x per week.  

Groep 7: Leerlingen krijgen leer- en maakhuiswerk. Dit gebeurt 2 x per week.

Groep 8: Leerlingen krijgen minimaal 2 x per week huiswerk, gedifferentieerd op uitstroomniveau. De leerkracht kijkt wat past bij de leerling. Er is afwisseling tussen leer- en maakwerk. 


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ontwikkeling op maat

Wij willen tegemoetkomen aan de persoonlijke ontwikkel- & leerstijlen en ambities van kinderen. Hierdoor doen de kinderen zelfvertrouwen op, voelen zij zich veilig en kunnen vormgeven aan hun eigenheid. Zij krijgen optimale kansen om in een inspirerende en leerrijke omgeving zichzelf te ontwikkelen. Wij dagen kinderen uit in de zone van hun naaste ontwikkeling, zodat zij tot ‘leren leren’ komen. Ons team werkt zelf ook vanuit eigenaarschap: Wij dragen samen verantwoording voor alle leerlingen, zodat onze leerlingen optimaal groeien en ontwikkelen.

We bereiken ontwikkeling op maat door:

  • differentiatie in instructie en verwerking met de focus op verschillende leerkrachtprofielen
  • een rijk ingerichte speel- en leeromgeving met voldoende aandacht voor bewegingsonderwijs
  • inrichting en organisatie van en met ambulante professionals, zij worden extra ingezet naast de reguliere leerkrachten voor de groepen
  • coaching en begeleiding van onze professionals: middels teamscholing ,'learning on the job, collegiale consultatie en groepsbezoeken gericht op leerkrachtgedrag
  • de verrijkingsklas, waar kinderen met een extra onderwijsbehoefte in de vorm van uitdaging meer tot 'leren leren' komen. 
  • het implementeren van het digitaal adaptief toets systeem DIA, dat ons helpt bij het proces van analyseren om het aanbod d.m.v. interventies nog beter af te stemmen op de leerbehoefte van de kinderen

Zorgstructuur op De Zeggewijzer

Onze zorgstructuur, ‘zorgen voor en met elkaar’. Elk kind heeft unieke eigenschappen en bijzondere talenten. We helpen onze kinderen om hier toekomst aan te geven, mogelijkheden en kansen te ontwikkelen en obstakels uit de weg te ruimen.

Bij twijfel en/of zorg is de leerkracht de eerste aanspreekpartner, die ontmoet jullie kind dagelijks. Vaak is zo’n gesprek al helpend en voldoende.

Soms is er meer verduidelijking nodig en kan de leerkracht, met jullie toestemming, een verkennend gesprek aangaan met de leerkracht van het vorige jaar en/of met de intern begeleider. Van hieruit volgt een gesprek met jullie om samen af te stemmen wat een volgende stap zou kunnen zijn. Prettig, als er dan al een passend plan gemaakt kan worden. Als blijkt dat na een periode van handelen volgens het opgestelde plan (te) weinig ontwikkeling is, wordt besproken of het ondersteuningsteam helpend kan zijn. Dit team bestaat uit een orthopedagoog, begeleiders passend onderwijs met expertise op leer- en gedragsproblematiek en een jeugdprofessional van Centrum voor Jeugd en Gezin. We gaan dan samen op weg om verder te onderzoeken en het plan te verfijnen. Wat zou het fijn zijn, als dat vruchten afwerpt en jullie kind groei laat zien.

Soms is er meer voor nodig dan jullie en wij op school kunnen bieden. Samen met jullie als ouders, de leerkracht van jullie kind en de intern begeleider, denkt en doet het ondersteuningsteam mee om de best passende stappen te kunnen zetten. Is een aanpassing binnen de school nodig, of is een andere vorm van onderwijs beter passend? We bewandelen samen die weg en gaan hand in hand met liefde voor jullie kind.

Op onze website bij ‘handige bestanden’ staat onze ondersteuningsstructuur. Hierin staat meer in detail beschreven hoe de structuur is opgebouwd.

We geven jullie graag mee dat de deur open staat om het gesprek aan te gaan over twijfel en zorg over de ontwikkeling van jullie zoon of dochter. Samen zoeken we naar mooie passende oplossingen, zodat jullie kind in welzijn kan leren

Zie voor meer informatie School Ondersteuningsstructuur

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Inzet continueren van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners.

Investeren in opleiding en coaching van deze medewerkers.

Op SKOD niveau aannemen van een orthopedagoog.

Ouders zorgvuldig informeren over het aanbod van zorg op de Zeggewijzer, de zorgstructuur kenbaar maken. De zorgstructuur wordt beschreven in het ondersteuningsprofiel. we beschrijven de zorgstructuur ook vertellend bij het hoofdstuk "extra informatie". Deze beschrijving gaat vanaf 2023 mee in het welkomstpakket voor nieuwe ouders en is ook te vinden op onze website. Op de algemene ouderinformatieavond bij aanvang van het schooljaar wordt de zorgstructuur door onze ib uitgelegd. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC De Zeggewijzer

De Zeggewijzer & KIBEO groeien samen naar een Integraal Kind Centrum (IKC), een type voorziening voor kinderen van 2-13 jaar waarin kinderopvang, onderwijs, buitenschoolse opvang en welzijnsvoorzieningen samenwerken. Ons pedagogisch klimaat straalt eenheid uit en de organisatiestructuur is zo ingericht dat we kunnen werken vanuit één visie: 

Vanuit verbinding en verantwoordelijk vakmanschap bieden wij onze kinderen een veilige en rijke speelleeromgeving, zodat zij zich ontwikkelen vanuit relatie, competentie en autonomie.

Onze samenwerking wordt gevoed door:

  • een actieve werkgroep IKC als impuls-stimulator in het vormgeven aan het IKC, met deelnemers zowel uit de school zelf als uit de kinderopvangorganisatie
  • het samen organiseren van activiteiten
  • structureel overleg tussen de schooldirectie en de locatie leider
  • structureel overleg tussen de intern begeleiders
  • (in)formele overlegmomenten tussen alle professionals, IKC ontwikkeling op de agenda
  • het monitoren van de samenwerking, richting geven en bijstellen vanuit het beschreven 'hand in hand principe

Ons IKC biedt zo een rijk aanbod aan spelen, leren, ontwikkelen, verzorging en begeleiding. Naast de cognitieve vakken hebben wij ook aandacht voor talentontwikkeling en sociale vaardigheden. Ons IKC richt zich op de brede ontwikkeling van het kind.

Het IKC biedt ondersteuning aan kinderen en ouders op het terrein van verzorging, opvoeding, opvoedingsbegeleiding, binnen- en buitenschools leren, kinderopvang, peuterspeelzaal en naschoolse activiteiten.  

Terug naar boven