Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met drie groepen: de onderbouw met groep 1-2-3, de middenbouw met groep 4-5-6 en de bovenbouw met groep 7-8.
De groepen zijn niet groot, waardoor er voor de leerkracht voldoende tijd is voor het geven van individuele aandacht en effectieve groepsinstructies.
Begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen
Wij vinden het belangrijk dat ook de hoogvaardige leerling het onderwijs krijgt dat bij zijn of haar behoefte past.
Net als andere leerlingen hebben ze de ervaring nodig dat ze hun schouders ergens onder moeten zetten, dat ze fouten mogen maken, dat frustratie erbij hoort en dat doorzetten dan helpt. Als de leerstof te gemakkelijk blijft, doet een leerling deze ervaring niet op.
We hebben binnen Fectio afspraken gemaakt om deze leerling op maat te kunnen begeleiden. We onderscheiden daartoe drie niveaus, die elkaar als treden opvolgen. Bij elk niveau neemt de hoeveelheid basisstof af en de verdieping toe.
Op elke school is een leerkracht opgeleid als Talentcoach. Voor vragen over het aanbod kunt u bij hen terecht.
De Boogerd vindt het belangrijk dat alle kinderen het onderwijs krijgen dat zoveel mogelijk passend is bij hun eigen ontwikkeling. Zowel voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, als kinderen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij een passend aanbod. Daarom werken wij op verschillende niveaus waarbij ook gebruik wordt gemaakt van verschillen en kwaliteiten die kinderen met zich meebrengen.De Intern Begeleider kijkt samen met de leerkracht naar de hulp die een individuele leerling nodig heeft. Korte lijnen hierbij tussen de leerkracht, ouders en de intern begeleider vinden we belangrijk.
We zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband ProfiPendi voor die leerlingen die wij als school onvoldoende kunnen bedienen. Dit samenwerkingsverband zorgt voor een netwerk van ondersteuningsmogelijkheden rondom de kinderen, de scholen en de ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren blijven we leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte begeleiden. De hulpvraag van een kind is hierbij erg belangrijk; samen met de ouders bekijken we of we aan deze hulpvraag kunnen voldoen.
De peuterspeelzalen en kinderdagverblijven waar de kinderen voor de basisschool zijn geweest, zorgen voor een overdracht naar onze school. Wij ontvangen deze informatie na toestemming van de ouders/verzorgers. De ervaringen van deze peuterspeelzalen en kinderdagverblijven gebruiken wij, net als de input van de ouders, om ons onderwijs vanaf de start van groep 1 aan te laten sluiten op de ontwikkeling het kind.