De Golfslag

Narcisstraat 1 8255 BS Swifterbant

  • Schoolfoto van De Golfslag
  • Schoolfoto van De Golfslag
  • Schoolfoto van De Golfslag
  • Schoolfoto van De Golfslag
  • Schoolfoto van De Golfslag

Het team

Toelichting van de school

Professionalisering van onze leerkrachten 

Begeleiden van studenten in onze school. Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij meerdere studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s.

Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Wij leren van- en met elkaar. Dit houdt in dat:

  • er in meerdere klassen een student meeloopt.
  • studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas. 
  • de eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de leerkracht van de klas.
  • we krijgen studenten van verschillende scholen.
  • alle leerkrachten zijn gecertificeerde mentoren.
  • één collega is opleider in de school. Hij of zij zorgt naast de mentoren voor extra begeleiding van de student. De collega heeft hier een opleiding voor gevolgd.
  • De studenten leren samen en doen onderzoeken in een leerteam van studenten

Beeldcoaching en IRIS Connect

Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze leerkrachten vinden wij als school belangrijk. Als een leerkracht zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden. 

Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van leerkrachten verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de leerkracht in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen? Beeldcoaching biedt ook mogelijkheden om in teamverband aan onderwijsvernieuwingen te werken. Te denken valt aan het invoeren van nieuwe methodes. 

Het creëren van een cultuur waarin continue professionele ontwikkeling kan plaatsvinden, kan alleen gebeuren door samenwerking. Door collegiale consultatie met behulp van beelden kunnen tips, tricks en feedback eenvoudig worden uitgewisseld.De filmopnamen die in de groep worden gemaakt worden uitsluitend ingezet ten behoeve van de verdere professionalisering van de leerkracht. Opnames worden dan ook direct verwijderd na gebruik. Beeldcoaches werken aan de hand van een gedragsconvenant beeldcoaching. Hierin staan afspraken over hoe om te gaan met persoonsgegevens (AVG).  Dit convenant kan bij de directie worden opgevraagd; eventuele bezwaren kunnen daar worden gemeld.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school is een vervangingsplan aanwezig waarin uitgebreid beschreven staat hoe er wordt omgegaan met het vervangen van de groepsleerkracht tijdens verlof of ziekte.

Hieronder de verkorte handelswijze bij ziekte of verlof:

  1. Een vervangende leerkracht wordt gezocht uit de invalpool.
  2. Parttime werkende collega's wordt gevraagd in te vallen.
  3. Onderwijsondersteuners kunnen een groep overnemen. Als uitzondering en voor korte tijd kan een ambulante medewerker worden ingezet.
  4. De kinderen van de betreffende leerkracht/ groep worden verdeeld over de andere groepen.
  5. Het naar huis sturen of inzetten van ambulante directie  of IB uren zijn uiterste en kortdurende maatregelen.

De volledige werkwijze is beschreven in het vervangingsplan dat in september 2019 door de Medezeggenschapsraad is vastgesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Naast de groepsleerkrachten beschikken we ook over 2 leerkrachtondersteuners. Samen met directie en de intern begeleider vormen zij het team van De Golfslag dat zich dagelijks inzet voor de ontwikkeling van de kinderen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:

- thematisch werken

- doelgericht werken

- spelbegeleiding door leerkrachten

- spelend leren

- Ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2

- het werken in en aan een rijke leeromgeving

- bewegend leren

- geen toetsen in groep 1

Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Golfslag.....

  • wordt begrijpend luisteren en lezen aangeboden als vaardigheid en niet alleen vanuit een methode
  • bieden we taalonderwijs aan vanuit thema's
  • werken we sinds 2020 met de schoolbrede aanpak 'vreedzame school'
  • werken we samen of alleen op o.a. ons leerplein
  • vinden we het belangrijk dat kinderen ervaring opdoen en mogen leren van hun fouten
  • en nog heel veel meer....

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden.

Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.   

Hierin beschrijven wij:

  • Dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen.
  • Welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind.
  • Hóe wij die extra hulp aan een kind geven.
  • Wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft.
  • Onze ondersteuningsgrenzen. 

Hieronder leest u een korte samenvatting van het SOP:

De basisondersteuning;

De leerkracht biedt per leerjaar minimaal 3 niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling (voor instructie-afhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructie-onafhankelijke kinderen). 

De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau. 

Wij bieden in de groepen 5 t/m 8 verrijking buiten de groep aan meer- en hoogbegaafde kinderen(plusklas). Dit wordt verzorgd door onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning;

Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het basisteam om te kijken welke ondersteuning zijn nodig hebben en wie die ondersteuning kan bieden.

Het basisteam brengt de kernpartners regelmatig bij elkaar om op een preventieve en laagdrempelige manier kinderen te ondersteunen. Op deze manier krijgen we een dekkend aanbod door een duurzame en interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kernpartners en jeugdhulp. Denk aan de Jeugd Gezondheidszorg van de GGD, de schoolmaatschappelijk werker, schooldirecteur, intern begeleider en orthopedagoog.

De grenzen aan de ondersteuning;

Op KBS de Golfslag kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal 2 jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Vanaf eind groep 6 kan er een individuele leerlijn opgestart worden (op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP). 

Grenzen bij het begeleiden van het jonge risicokind hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de leerkracht de hele dag door volledig nodig hebben. Ook is KBS de Golfslag handelingsverlegen als het gaat om kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten en beschikken over een zeer geringe woordenschat. 

Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsproblematiek die zich extern richt op de omgeving. In dit geval zullen we altijd het belang van de groep en een veilige schoolomgeving moeten waarborgen. Dit kan betekenen dat we kinderen met externaliserend gedrag geen passende begeleiding kunnen bieden op onze school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen zullen wij ons als team verder ontwikkelen op het gebied van:

  • taalontwikkelingsstoornissen 
  • hoogbegaafdheid in de onderbouw
  • NT2-onderwijs

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderopvang Dronten verzorgt de buitenschoolse opvang (BSO) in Swifterbant. Eén van hun locaties is gevestigd in De Golfslag. Op deze locatie worden de kinderen van 4 en 5 jaar opgevangen na schooltijd. De oudere kinderen worden opgevangen op de andere locaties in Swifterbant: Kwabbernoot en OlympiX.

Als school werken we tevens samen met peuteropvang (peuterspeelzaal) 'De Kiekenren' van kinderopvang Dronten. Zij verzorgen in Swifterbant de peuteropvang en VVE.

Het doel van beide partijen is de overstap van peuteropvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Terug naar boven