Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de groepsleerkrachten beschikken we ook over 2 leerkrachtondersteuners. Samen met directie en de intern begeleider vormen zij het team van De Golfslag dat zich dagelijks inzet voor de ontwikkeling van de kinderen.
Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- thematisch werken
- doelgericht werken
- spelbegeleiding door leerkrachten
- spelend leren
- Ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2
- het werken in en aan een rijke leeromgeving
- bewegend leren
- geen toetsen in groep 1
Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen.
Op de Golfslag.....
- wordt begrijpend luisteren en lezen aangeboden als vaardigheid en niet alleen vanuit een methode
- bieden we taalonderwijs aan vanuit thema's
- werken we sinds 2020 met de schoolbrede aanpak 'vreedzame school'
- werken we samen of alleen op o.a. ons leerplein
- vinden we het belangrijk dat kinderen ervaring opdoen en mogen leren van hun fouten
- en nog heel veel meer....
In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden.
Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een school-ondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.
Hierin beschrijven wij:
- Dat wij aan de basiskwaliteit van de Inspectie voldoen.
- Welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind.
- Hóe wij die extra hulp aan een kind geven.
- Wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft.
- Onze ondersteuningsgrenzen.
Hieronder leest u een korte samenvatting van het SOP:
De basisondersteuning;
De leerkracht biedt per leerjaar minimaal 3 niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling (voor instructie-afhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructie-onafhankelijke kinderen).
De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.
Wij bieden in de groepen 5 t/m 8 verrijking buiten de groep aan meer- en hoogbegaafde kinderen(plusklas). Dit wordt verzorgd door onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.
De mogelijkheden voor extra ondersteuning;
Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het basisteam om te kijken welke ondersteuning zijn nodig hebben en wie die ondersteuning kan bieden.
Het basisteam brengt de kernpartners regelmatig bij elkaar om op een preventieve en laagdrempelige manier kinderen te ondersteunen. Op deze manier krijgen we een dekkend aanbod door een duurzame en interprofessionele samenwerking tussen onderwijs, kernpartners en jeugdhulp. Denk aan de Jeugd Gezondheidszorg van de GGD, de schoolmaatschappelijk werker, schooldirecteur, intern begeleider en orthopedagoog.
De grenzen aan de ondersteuning;
Op KBS de Golfslag kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal 2 jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Vanaf eind groep 6 kan er een individuele leerlijn opgestart worden (op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP).
Grenzen bij het begeleiden van het jonge risicokind hebben te maken met het niet kunnen garanderen van veiligheid, het niet kunnen begeleiden bij ernstige zindelijkheidsproblematiek (medische oorzaak) en het niet kunnen begeleiden van kinderen die de leerkracht de hele dag door volledig nodig hebben. Ook is KBS de Golfslag handelingsverlegen als het gaat om kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten en beschikken over een zeer geringe woordenschat.
Tot slot hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsproblematiek die zich extern richt op de omgeving. In dit geval zullen we altijd het belang van de groep en een veilige schoolomgeving moeten waarborgen. Dit kan betekenen dat we kinderen met externaliserend gedrag geen passende begeleiding kunnen bieden op onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen zullen wij ons als team verder ontwikkelen op het gebied van:
- taalontwikkelingsstoornissen
- hoogbegaafdheid in de onderbouw
- NT2-onderwijs
Kinderopvang Dronten verzorgt de buitenschoolse opvang (BSO) in Swifterbant. Eén van hun locaties is gevestigd in De Golfslag. Op deze locatie worden de kinderen van 4 en 5 jaar opgevangen na schooltijd. De oudere kinderen worden opgevangen op de andere locaties in Swifterbant: Kwabbernoot en OlympiX.
Als school werken we tevens samen met peuteropvang (peuterspeelzaal) 'De Kiekenren' van kinderopvang Dronten. Zij verzorgen in Swifterbant de peuteropvang en VVE.
Het doel van beide partijen is de overstap van peuteropvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen.