Basisschool De Octopus

Abdissenstraat 1 6071 VP Swalmen

  • Schoolfoto van Basisschool De Octopus
  • Schoolfoto van Basisschool De Octopus
  • Schoolfoto van Basisschool De Octopus
  • Schoolfoto van Basisschool De Octopus
  • Schoolfoto van Basisschool De Octopus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In februari 2024 is voor het eerst de doorstroomtoets afgenomen. Deze is in de plaats gekomen van de eindtoets. 

In de schema's hieronder is de score van de doorstroomtoets 2024 nog niet verwerkt. Deze geven de resultaten van 2022-2023 weer.

Onderstaande eigen toelichting heeft WEL betrekking op de resultaten van 2024.

Bij de doorstroomtoets is er een gemiddelde score voor de school, uitgedrukt in een getal. Hiermee kan de school vergeleken worden met andere scholen. Daarnaast wordt er gekeken naar de behaalde percentages van de referentieniveaus 1F, 2F (taal en lezen) en 1S (rekenen).

Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal en lezen is dat het 2F-niveau en voor rekenen is dat het 1S-niveau.

Gemiddelde score doorstroomtoets 2024: 174

Percentages referentieniveaus:

Lezen: 1F: 100% - 2F: 70%

Taalverzorging: 1F: 94% - 2F 39%

Rekenen: 1F: 94% - 1S 42%

Gemiddelde van de drie vakgebieden 1F: 96%

Gemiddelde van de drie vakgebieden 2F/1S: 51%  

In schooljaar 2023-2024 hebben alle leerlingen van groep 8 deelgenomen aan de doorstroomtoets.  De resultaten van de begintoetsen van groep 8 waren in lijn met onze ambitie. Met voldoende groei zouden we onze schoolambitie van 60% 2F/1S op de doorstroomtoets halen. Die groei zien we echter niet terug in de behaalde resultaten op de doorstroomtoets. Dit is jammer en we zijn dan ook niet tevreden. 

Vanzelfsprekend zijn we op zoek gegaan naar een mogelijk oorzaak. We zien dat vooral de middengroep (niveau vmbo-T en Havo) onvoldoende is doorgegroeid. Dit levert een aantal vragen op die we gaan onderzoeken.

Heeft deze groep de juiste begeleiding en feedback gehad tijdens de verwerking van de leerstof?

Hebben deze leerlingen optimaal gepresteerd?

Waren deze leerlingen voldoende gemotiveerd? (Omdat het schooladvies al bekend was en zij hierover tevreden waren.)

De resultaten van de eindtoets in 2022, 2023 en de doorstroomtoets 2024 vindt u als bijlage op Mijn Scholen op de kaart.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Een deel van deze toetsen is gebonden aan de methode die scholen gebruiken. Maar er zijn ook toetsen die onafhankelijk van de methode de kennis en vaardigheid in het betreffende vak in kaart brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar.

De volgende vakgebieden worden met behulp van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld getoetst:

  • technisch lezen
  • begrijpend lezen
  • spelling
  • rekenen & wiskunde
  • Taalverzorging (vanaf groep 6)

De school maakt medio en einde schooljaar een analyse van de resultaten op deze toetsen en stelt met de nieuwe gegevens de groepsoverzichten/groepsplannen bij.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgen de leerlingen een pre-advies.

In groep 8 worden in oktober de B-toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. Eind januari volgt dan het definitieve advies en in februari vindt de doorstroomtoets plaats.

We geven een zorgvuldig advies voor het voortgezet onderwijs. Dit doen we in overleg met de leerkrachten van groep 7, 8, de intern begeleiders en de schoolleider. We nemen  begin groep 7 de ADIT (Adaptieve Digitale Intelligentie Test) af. Het resultaat hiervan wordt meegenomen in het advies, naast de Citoresultaten tijdens de schoolloopbaan en de leer-werkhouding van de leerling. 

Scoort de doorstroomtoets in februari hoger, wordt het advies in overleg met de ouders aangepast. Voor het niet aanpassen van het advies moet de school een zeer goede motivatie hebben.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Octopus voel je je als een vis in het water! Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. 

Basisschool De Octopus kijkt naar kinderen en hun mogelijkheden, niet ieder kind is immers hetzelfde. We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen.  

De basishouding van leerkrachten is positief en open, waarbij ze oog hebben voor het individu. Een goede relatie met de kinderen en hun ouders is nodig voor een goede samenwerking in het belang van het kind. Samen met de kinderopvang hebben we vier pedagogische uitgangspunten: 

  • We bieden mogelijkheden om te groeien 
  • We zien verschillen als kans
  • We voelen ons veilig en beschermd 
  • We hebben respect voor elkaar, anderen en de omgeving 

De sfeer op school wordt bepaald door de manier waarop leerkrachten, ouders en kinderen met elkaar omgaan en bepaalt of kinderen zich op school veilig en geborgen voelen.  

Wij vinden het belangrijk dat kinderen op een prettige en correcte manier met elkaar omgaan. Daarom zijn er regels en afspraken voor binnen en buiten de school.  

  1. Samen belangrijk zijn…dát is pas fijn!  
  2. Zorgen voor elkaar is goed, laat zien dat je dat doet.  
  3. Wij ruimen alles keurig op, want een nette school is top!  
  4. Voor alle spullen zorgen wij goed, omdat je ze morgen weer gebruiken moet.  
  5. Laat je niet hard horen, anders kun je een ander storen.

We proberen vooral preventief te handelen. Daarom gaan we schoolbreed aan de slag met het opnieuw afspreken van regels en routines. Hierbij is er explicieit aandacht voor de executieve functies.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig en geborgen voelen
  • Verschillen zien als kans
  • Respect voor elkaar & omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs heeft in haar laatste schoolonderzoek (september 2013) geconstateerd dat de kwaliteitszorg, op de onderzochte onderdelen, op basisschool De Octopus nauwelijks tekortkomingen kent. Het al eerder toegekende basisarrangement blijft gehandhaafd.

Terug naar boven