Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We vinden het belangrijk dat de kinderen een goede basis hebben. Taal, lezen, rekenen zijn belangrijk. We werken hier zeer gericht aan.
Ook kennis van de omgeving en de wereld is belangrijk voor kinderen om grip te krijgen op deze omgeving en maatschappij.
Naast kennis zijn ook vaardigheden essentieel, willen we kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op deelname aan de maatschappij. Hierbij zijn zelfvertrouwen, zelfstandigheid, keuzes durven maken, luisteren en spreken een aantal vaardigheden die ze nodig hebben en waar op school aandacht aan wordt besteed.
Naar school:
Vanaf 8.15 uur is er toezicht op de speelplaats. De eerste bel gaat om 08.20 uur, dan start de inloop en mogen de kinderen rustig naar binnen komen. Van 10.15 uur tot 10.30 uur is er een kleine pauze. Deze is voor alle groepen gelijk.
In de grote pauze gaat groep 5 t/m 8 eerst naar buiten en daarna eten ze in de groep. Groep 1 t/m 4 eet eerst en gaat dan naar buiten.
Kinderen die thuis gaan eten kunnen vanaf 12:35 weer het schoolplein op.
De doelgroep voor een basisschool zijn kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Hier richten wij ons op.
We proberen zo goed mogelijk te voorzien in de onderwijsbehoefte van elke leerling, zowel leerlingen die meer uitdaging behoeven, als leerling die extra instructie nodig hebben. Dit doen we door handelingsgericht en doelgericht te werken.
Aan onze school is een lid van het ondersteuningsteam van Swalm en Roer gekoppeld, waardoor wij regelmatig en zo preventief mogelijk een beroep op de benodigde expertise kunnen doen om passend onderwijs zo goed mogelijk te realiseren.
Op Mijn Scholen op de kaart en op de website van de school (www.bsdeoctopus.nl) vindt u ons schoolondersteuningsprofiel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is vooral gericht op preventie. Door een goede basisondersteuning proberen we zo passend mogelijk onderwijs te bieden.
We werken vanaf medio groep 2 met BOUW! voor kinderen die extra ondersteuning op het (voorbereidend) lezen nodig hebben. We zijn in schooljaar 2023-2024 gestart met het invullen van dyslexiekaarten voor leerlingen met dyslexie. Dit zetten we voort.
We gaan onze expertise rondom EDI verbreden naar andere vakgebieden.
Bij het rekenaanbod willen we met Bareka gaan werken. Hier moet eerst nog kennisoverdracht plaatsvinden.
De aanwezigheid van een orthopedagoog werkt laagdrempelig en we willen dat zij komend schooljaar meer preventief geconsulteerd wordt.
Door de inzet van de gedragsspecialist kan er snel gehandeld worden als dit nodig is. Hierdoor kunnen we leerkrachten en leerlingen ontlasten.
We hanteren een vijftal uitgangspunten in ons aanbod voor jonge kinderen:
- Wij hebben een lokaal ingericht dat afgestemd is op de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen, waarbij zij d.m.v. de inrichting en materialen zelfstandig kunnen spelen en leren.
- Wij delen de materialen en hoeken op het leerplein. In de eigen groep werken we met basishoeken. Bij alle lokalen en ruimten is het duidelijk voor welke ‘groep/behoeften’ dit bestemd is.
- Er is aandacht en ruimte voor vrij (buiten)spel en de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind.
- We hebben afspraken over de doorgaande lijn, routines en regels, houden ons daaraan en attenderen elkaar daarop.
- We hebben vertrouwen in elkaar en in het proces en zorgen samen voor een betekenisvolle leeromgeving.
- Om kinderen te volgen, maken we gebruik van Mijn Kleutergroep.
Het aanbod is erop gericht om onze leerlingen kansrijk te laten starten in groep 3. Dit betekent dat er naast spel ook veel aandacht is voor zelfstandigheid, zelfsturing, luisterhouding, reken-, lees- en schrijfvoorwaarden.
Voor kinderen met een VVE-indicatie (voor- en vroegschoolse educatie) bieden wij hun ouders het VVE-thuis programma aan. Fleur van Poll organiseert dit voor de betreffende ouders.
Er is een goed contact tussen de kinderopvang, peuterspeelzaal (andere locatie) en school.