Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen zijn verdeeld over 16 groepen en een plusgroep. Het uitgangspunt is dat er qua omvang en samenstelling evenwichtige groepen zijn. De verdeling van de leerlingen over de groepen gebeurt met grote zorgvuldigheid. Hierbij wordt o.a. rekening gehouden met de verdeling jongens/meisjes, onderlinge contacten en zorgbehoeften. Voor de groepen staan de groepsleerkrachten.
In groep 1 en 2 wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. Dit betekent dat de leerstof in thema’s wordt aangeboden. Door thema’s aan te bieden verhogen wij de betrokkenheid van de kinderen. Tijdens het werken worden de kinderen gestimuleerd om zelf na te denken over problemen en daarvoor zelf oplossingen te zoeken. Ook besteden we veel aandacht aan de beginnende geletterdheid (woordjes schrijven en/of stempelen) en ontluikende gecijferdheid (getallen schrijven, bezig zijn met maten, gewichten en hoeveelheden).
Vanaf groep 3 t/m 8 wordt meer methodisch gewerkt met als startpunt het niveau van het kind. Dat geeft ons houvast met betrekking tot de inhoud van ons onderwijs. Als leerkrachten zorgen wij er voor, dat de inhoud goed aansluit bij de mogelijkheden van het kind. De leerstof die de leerlingen aangeboden krijgen, wordt waar nodig in een betekenisvolle context geplaatst. Hierdoor wordt de betrokkenheid vergroot. De inhoud van de methoden wordt inhoudelijk aangepast naar mogelijkheden en tempo van de ontwikkeling van het kind. Deze beslissingen nemen wij onder meer op basis van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem.
Een ondersteuningsprofiel geeft aan welk aanbod aan onderwijs, zorg en ondersteuning een school haar (zorg) leerlingen kan bieden, waar de school intern grenzen ervaart en met welke externe zorg de school deze grenzen beslecht. Daarbij maakt de school onderscheid tussen basiszorg, breedtezorg en dieptezorg. Daarnaast kan een ondersteuningsprofiel een professionaliserings- en ontwikkelingsperspectief schetsen voor de school en haar medewerkers.
Onze school heeft een aanpak voor (meer) begaafde leerlingen
Type leerling: aanpak 3 leerlingen (verkorte instructie)
De aanpak 3 leerlingen die te weinig hebben aan de verdiepingsleerstof binnen de aanpak en juist veel behoefte aan leerstof die een beroep doet op hun creativiteit, een hoog abstractie niveau heeft, een hogemate van complexiteit bezit, een onderzoekende houding stimuleert en die een beroep doet op hun zelfstandigheid kunnen geselecteerd worden voor de plusgroep.De leerlingen voldoen aan een of meer van de volgende typeringen:
- behoefte hebben aan compacten en verrijken van de leerstof
- onderpresteren
- uit de observatielijsten van Sidi naar voren komen
- een intelligentie onderzoek hebben ondergaan met een score boven de 120
- een score I hebben op de Cito
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft de ambitie om het werken met de 7 gewoonten van Covey nog verder te verdiepen in ons onderwijs.
Onze school werkt samen met:
De Hoeksche School : Kinderopvang voor 0-4 jaar
De Hoeksche School : Peuterspeelzaal voor 2-4 jaar
Kibeo: voor- en naschoolse opvang 4-13 jaar