Basisschool de Pannevogel

Prins Bernhardlaan 5a 7221 BA Steenderen

  • Schoolfoto van Basisschool de Pannevogel
  • Schoolfoto van Basisschool de Pannevogel
  • Schoolfoto van Basisschool de Pannevogel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Alle kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Wij kijken naar onderwijsbehoeften van alle kinderen. Van ieder kind wordt gedurende de hele schoolloopbaan de ontwikkeling en de resultaten bijgehouden. Dit gebeurt door middel van diverse instrumenten: observaties, methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen. Met deze laatste toetsen krijgen we een beeld van de opbrengsten van ons onderwijs ten opzichte van landelijke normgroepen.

Op dit moment maken wij gebruik van de toetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) van Cito. Deze worden gebruikt voor rekenen, spelling en (begrijpend) lezen en -luisteren. 

Na het signaleren worden de resultaten en bevindingen geanalyseerd en tijdens groeps- en leerlingbespreking geduid. Het gegeven onderwijs wordt geëvalueerd en mogelijke aanpassingen worden voorbereid. In het didactisch groepsoverzicht beschrijft de leerkracht de beginsituatie van de leerling; de onderwijsbehoeften en de stimulerende en belemmerende factoren. Tijdens de groepsbesprekingen worden er met behulp van een groepsoverzicht, de analyse van het LOVS en verschillende signaleringslijsten de resultaten van leerlingen besproken. Tijdens deze bijeenkomsten wordt bepaald welke leerlingen extra zorg nodig hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alleen kinderen die zich veilig en prettig voelen komen tot leren. Onze missie luidt: "Met een stevige basis, vol vertrouwen, samen naar de toekomst!. Samen zorgen we voor goed onderwijs op een veilige, plezierige school.

Ik ben oké. Ik kan en ik weet een aantal zinvolle dingen. Ik kan over dingen nadenken en ik ga nog veel meer leren. Ik kan voor mijzelf zorgen, vriendschappen sluiten en met anderen samenwerken. Ik weet hoe ik met mijn gevoelens moet omgaan en heb zin in mijn volgende stappen naar de toekomst.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Met elkaar, voor elkaar
  • Ik waardeer mezelf en de ander
  • Werken vanuit positieve psych.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven