Wat is het toelatingsbeleid?
Aanmelden leerlingen
Als uw kind 4 jaar is, mag het naar school. Bij ons op school is uw kind op de verjaardag of de dag erna welkom. Dat is een mooie en soms een spannende mijlpaal is het leven van uw kind en van uzelf. Veel kinderen gaan al naar de peuter- of kinderopvang en zijn gewend aan het ritme waardoor de overgang naar de basisschool meestal gemakkelijk gaat. Als uw kind 3 jaar en 10 maanden is en aangemeld is op onze school kan uw kind meedraaien met de zogenaamde ‘wendagen’. We hanteren meestal een periode van 5 weken waarin uw kind één dag(deel) meedraait met de groep. Als uw kind naar school gaat, verwachten wij dat uw kind zindelijk is. Als dat niet het geval is, kan de school besluiten om uw kind niet of later toe te laten. Wij hebben geen mogelijkheden om dit te organiseren, omdat daarmee onvoldoende toezicht ontstaat op de groep. In geval van een medische reden zal de school van de ouders/verzorgers vragen om dit zelf te organiseren.
Procedure
De meeste ouders melden hun kind ruim van tevoren aan. Er wordt een afspraak gemaakt voor een kennismakingsbezoek. In het kennismakingsgesprek met de directeur wordt verteld wie wij zijn, wat we doen, wat wij belangrijk vinden, wat onze doelstellingen zijn en waar we voor staan. Daarnaast wordt ouders/verzorgers gevraagd om de school informatie te geven over de ontwikkeling van uw kind. Het kennismakingsgesprek vindt plaats tijdens een rondleiding door de school. Het is belangrijk dat u samen met uw kind een goede indruk krijgt van de school. We vinden het daarom erg prettig als uw kind ook bij het kennismakingsgesprek aanwezig is. U kent uw kind het beste en u ziet meteen of hij/zij een klik heeft met de school. Als u besloten heeft dat u uw kind wilt aanmelden, krijgt u een aanmeldingsformulier mee.
Bij de aanmelding vragen we ouders om informatie over hun kind. Het is belangrijk dat we deze informatie vooraf goed in beeld hebben. Als wij het ingevulde aanmeldingsformulier hebben ontvangen, wordt door de directie, de kwaliteitscoördinator en de groepsleerkracht gekeken of wij passend onderwijs aan uw kind kunnen bieden. Dat is voor de meeste kinderen het geval. U ontvangt dan van ons een inschrijfformulier en een kijkwijzer. Zodra wij deze formulieren ingevuld retour hebben gekregen, is uw kind ingeschreven op onze school. U ontvangt hiervan geen bevestiging. De kijkwijzer wordt gebruikt tijdens het startgesprek dat de groepsleerkracht van groep 1 met u heeft. Het startgesprek vindt plaats als uw kind enige weken op school is. Soms kunnen we niet de juiste vorm van onderwijs, ondersteuning en/of begeleiding bieden. In dat geval ontvangt u geen aanmeldingsformulier en adviseren wij u graag over verdere mogelijkheden voor uw kind.
Toelatingsbeleid bij (tussentijdse) aanmelding
Er zijn meerdere redenen waarom ouders hun kind tussentijds aanmelden op een andere school. De meest voorkomende reden is een verhuizing, maar soms omdat een andere school meer passend onderwijs biedt. In beide situaties nemen ouders nemen contact op met de school. U wordt samen met uw kind uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek en om de school te bekijken.
Ouders/verzorgers die een leerling tussentijds willen aanmelden, moeten beschikken over een onderwijskundig rapport van de vorige school. U kunt dit rapport opvragen bij de directie van de eigen school. Het rapport wordt meegenomen naar het kennismakingsgesprek met de directeur. Dit rapport geeft ons inzage in de ontwikkeling van uw kind. De directie, de kwaliteitscoördinator en de groepsleerkracht(en) van de betreffende groep beslissen, na bestudering van het rapport én na contact te hebben gehad met de andere school, of uw kind wordt toegelaten tot de school. Dit willen we goed en zorgvuldig doen. De samenstelling, de grootte van de groep en het aantal zorgleerlingen spelen een belangrijke rol bij de beslissing om een leerling toe te laten. Wettelijk geldt dat we als school een termijn hebben van 6 weken om een toelatingsbesluit te nemen. In de regel lukt dat prima, omdat er geen bijzonderheden zijn. Soms is meer tijd nodig om een besluit te nemen. In dat geval mag de school de beslissingstermijn met vier weken verlengen. Meer hierover kunt u lezen in het Schoolondersteuningsprofiel.
Grenzen aan ondersteuning
Wat de school wel of niet kan bieden aan leerling(en) beweegt mee met wat (combinatie)groepen en leerlingen nodig hebben, hoe de betrokken groep is samengesteld, wat de mogelijkheden van de medewerkers zijn, welke financiële mogelijkheden er (nog) zijn en welke expertise er in de school beschikbaar is. De school zoekt voortdurend naar een evenwicht tussen behoeften, mogelijkheden en welbevinden van de leerling, de groep en de leerkracht(en). Onze school kan, over het algemeen, onderwijs bieden tot en met ondersteuningsniveau 4 waarbij leerlingen een eigen leerlijn op een vakgebied volgen. Indien sprake is van onderwijsbehoeften die buiten onze ondersteuningsmogelijkheden vallen, zijn wij genoodzaakt te verwijzen naar een andere reguliere basisschool met een gunstiger ondersteuningsprofiel of een school voor Speciaal (Basis) Onderwijs.
Hierbij denken wij specifiek aan behoeften die passend zijn bij leerlingen die/met:
- complexe gedragsproblematiek waarbij de (sociale) veiligheid van (mede)leerling(en) en personeel niet gegarandeerd kan worden;
- complexe aandachtproblematiek waardoor zij zich onvoldoende kunnen ontwikkelen binnen de setting van onze school;
- zich door een zeer laag IQ onvoldoende kunnen ontwikkelen binnen onze school;
- intensieve medische problematiek;
- ernstige visuele beperkingen;
- meervoudige problematiek, waar specifieke begeleiding voor nodig is.
Wij verwachten van ouders dat zij relevante informatie over de onderwijsbehoefte van de leerling aan ons verstrekken, zodra deze bij ouders bekend is. Als ouders geen relevante informatie willen verstrekken, kan dat tot gevolg hebben dat de school geen uitvoering kan geven aan de zorgplicht. Dat kan ertoe leiden dat de school de leerling niet (meer) kan ondersteunen of niet kan inschrijven.