CBS Oranje Nassauschool

Meidoornstraat 9 9501 VX Stadskanaal

Schoolfoto van CBS Oranje Nassauschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We gebruiken voor de doorstroomtoets de toets van DIA. Het nemen deze toets digitaal af en voor de kinderen is dit meestal op één morgen te doen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten hebben een signalerende functie. De tussenresultaten worden besproken met de leerkracht door de intern begeleider en de directeur. De afspraken worden vastgelegd en na de volgende afname geëvalueerd.

Wij vergelijken de resultaten met het landelijk gemiddelde, de resulaten van de vorige keer en van vergelijkbare resultaten van dezelfde groep.

De tussenresultaten van de leerlingen zijn zichtbaar voor de ouders via het ouderportaal.

Wij gebruiken naast de methodetoetsen ook de toetsen van BOOM voor rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. Bij de kleuters nemen wij dergelijke toetsen niet af, Daar volgen we de ontwikkeling via de leerlijnen in ParnasSys.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We zien dat het afgelopen jaar het grootste deel van de leerlingen naar VMBO-TL is gegaan. Gezien onze populatie had een groter deel naar de HAVO horen te gaan. Het is onduidelijk tot in hoeverre corona hier een rol bij heeft gespeeld.

Wat het 1F niveau zitten wij op het landelijk gemiddelde. Bij het 1S/2F niveau er iets onder.

In het derde jaar zit bijna 80% van onze oud-leerlingen nog steeds in het goede niveau van het VO. Slechts 5% zit dan onder het geadviseerde niveau. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor ons is het belangrijk dat de leerlingen hun verantwoordelijkheid leren nemen in de omgang met de ander. Dit geldt voor het spelen, samen werken en leren.

Daarnaast willen wij de leerlingen vaardigheden meegeven als kritisch denken, problemen oplossen, goed communiceren en eigen mening onder woorden brengen.

De komende jaren ligt het accent op het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag. Bij een deel van deze aan te leren vaardigheden gaat het om een andere manier van kijken en is de leerkracht als rolmodel belangrijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect voor elkaar
  • samen werken en leren
  • verantwoordelijkheid nemen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven