Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basis van leerlingaantallen worden enkele groepen of combinatiegroepen gevormd. De onderwijsassistenten worden ingezet voor extra ondersteuning binnen de hele school.
Er wordt voor één vak groepsdoorbrekend gewerkt in groep 4 tot en met 8, namelijk voor begrijpend lezen. De groepen worden ingedeeld op leesniveau.
Naast de vakken die hierboven in de tabellen worden genoemd bieden we ook activiteiten aan die niet specifiek op het lesrooster staan, maar wel in ons onderwijs aan bod komen. Denk hierbij aan: aanleren van ICT-vaardigheden, burgerschap en cultuuronderwijs. De doelen waaraan binnen deze activiteiten wordt gewerkt hebben als doel om leerlingen voor te bereiden op een steeds complexere en dynamische samenleving. Ze omvatten onder andere de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren, empathie tonen en probleemoplossend denken. Ook creativiteit, kritisch denken en burgerschapsvorming zijn belangrijke aspecten.
In schooljaar 2022-2023 heeft het team een cursus hoog- en meerbegaafdheid gevolgd. De HB-coördinator kan inzetten op extra lessen en begeleiding.
Het aanbod aan jonge kinderen bij ons op school verschilt ten opzichte van de hogere groepen.
Voor kinderen die net 4 geworden zijn en beginnen in groep 1 is er veel aandacht voor de schoolstructuur, regelmaat en sociale competenties. Vanaf groep 2 krijgt de leerkracht een meer sturende en begeleidende rol op de verschillende vakgebieden.
Onze visie op leren in de onderbouw is dat spel een belangrijk instrument is voor de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen. Spel is een natuurlijke en plezierige manier om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en uit te proberen. Spelen is niet alleen leuk, maar helpt kinderen bij het verwerken van informatie en het uitproberen van geleerde onderdelen. De groepen 1 en 2 werken thematisch aan taal, rekenen, de omgang met elkaar en de wereld om je heen.
Kinderen worden door middel van observaties van de leerkracht gevolgd in hun ontwikkeling. Aan hand hiervan zet de leerkracht waar nodig extra ondersteuning in.
Ook het schooljaar 2023-2024 zoeken we de samenwerking met de peuterspeelzaal. Eén dag in de maand komen de peuters alvast bij ons op school om sfeer te proeven en kennis te maken met groep 1 en de desbetreffende leerkracht.