Meester Neuteboomschool

Meester Neuteboomstraat 5 9502 CR Stadskanaal

  • Schoolfoto van Meester Neuteboomschool
  • Schoolfoto van Meester Neuteboomschool
  • Schoolfoto van Meester Neuteboomschool
  • Schoolfoto van Meester Neuteboomschool
  • Schoolfoto van Meester Neuteboomschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn trots op de resultaten die de kinderen op onze school behalen.

Van alle leerlingen wordt verwacht dat zij ten minste op 1F niveau, het fundamentele niveau, uitstromen. Daarnaast wordt verwacht dat een bepaald percentage leerlingen op het streefniveau, 1S of 2F uitstroomt. In de afgelopen jaren is het gelukt dat niveau voldoende te behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten worden verkregen door het afnamen van Cito toetsen in januari en juni in groep 3 tot en met 8. De kleuters worden niet getoetst maar geobserveerd door de leerkracht met behulp van observatiemethode DORR. 

De tussentoetsen van groep 3 tot en met 8 worden geanalyseerd en besproken in het team. Vanuit daar wordt het onderwijsprogramma geëvalueerd en daar waar nodig bijgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de leerlingen een passend schooladvies te geven voor het voortgezet onderwijs, maken wij gebruik van een aantal hulpmiddelen. We gebruiken de observaties van de leerkrachten, leerprestaties, de methodetoetsen, de toetsgegevens uit Cito Leerling in Beeld en de Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem van Cito.

Groep 7:

Eind groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig advies. Dit advies komt tot stand in overleg met de leerkracht van groep 8.

Groep 8:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het motto van de Meester Neuteboomschool is: Wij maken elke dag het verschil. Met onze visie willen wij ervoor zorgen dat onze leerlingen worden voorbereid op een succesvolle toekomst, waarin zij zich vol zelfvertrouwen en zelfstandigheid kunnen ontwikkelen en aanpassen aan de veranderende maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • veiligheid
  • competent voelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven