Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ons team is dagelijks bezig met het verbeteren van ons onderwijs. Dit doen we door middel van professionalisering, lesbezoeken en gezamenlijke lesvoorbereidingen.
De focus ligt op het versterken van de leerkrachtvaardigheden. We professionaliseren onszelf nog verder in het inzetten van het expliciete directe instructiemodel (EDI). Met deze werkwijze werken alle leerlingen aan hetzelfde lesdoel, maar differentieert de leerkracht op gebied van de begeleiding. De leerling gaat zelfstandig aan de slag wanneer hij de stappen zelf kan maken om de opdrachten op te lossen.
Daarnaast werken we schoolbreed met de methode Breinhelden. Een methode om de executieve functies van de leerlingen te versterken. Executieve functies zijn de regelfuncties van de hersenen waarmee ze hun gedrag en leren kunnen aansturen.
Samen met de leerkracht en de andere kinderen ontwikkelen onze kleuters kennis en vaardigheden tijdens betekenisvol spel in de hoeken. De ontwikkeling van ieder kind verloopt volgens dezelfde stappen, maar elk kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Het belangrijkst voor een kind in de kleuterleeftijd (4-6 jaar) is begrijpen hoe de wereld in elkaar zit en daar stukje bij beetje eigenaar van worden.
Jonge kinderen verkennen hun wereld door spel. Ze ontdekken van alles terwijl ze aan het spelen zijn en verbinden die inzichten met kennis die ze al hebben of net hebben gehoord tijdens een instructie.Met een beredeneerd aanbod gebaseerd op de SLO-doelen als wordt bieden we thematisch onderwijs aan. Door middel van een verhaal introduceren we het thema. We breiden, met de kinderen die hieraan toe zijn, het verhaal uit door rollenspel. We bieden verkleedkleren en materialen aan om deze rollen te kunnen spelen. De hoeken worden hierop ingericht, zodat we het spel in verschillende hoeken kunnen verbinden.
We bieden de activiteiten aan op verschillende ontwikkelniveaus. Zo krijgen ze ruimte om te kiezen en wordt de betrokkenheid vergroot. We observeren de kinderen tijdens hun spel op basis hiervan geven we een passende impuls aan het spelen en leren. Dit registreren wij in het LVS IEP.
We geven instructie passend bij de ontwikkeling van de leerlingen. Dit kan aan de hele groep, in kleinere groepen (kleine kring) of tijdens het spel. De verwerking van hun opgedane kennis gebeurt tijdens het spel, waardoor de hersenen geactiveerd worden en er nieuwe verbindingen gevormd worden die nodig zijn bij het leren nu en later.
Voor de resultaatafspraken VVE op gemeenteniveau verwijzen wij naar de site van Nissewaard: Voor- en vroegschoolse educatie