Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In (naar verwachting) 2026 zal de school (samen met de opvang en de wijkvereniging) verhuizen naar een nieuw gebouw. Bij het ontwerpen van deze MFA (multifunctionele accomomdatie) zorgen we ervoor dat het openbaar onderwijs en de kinderopvang in Middelharnis/Sommelsdijk klaar zijn voor de toekomst!
In de eerste twee jaren van de basisschoolloopbaan worden de kleuters voorbereid op hun verdere schoolloopbaan. Er wordt gewerkt aan de bevordering van de zelfstandigheid van de kleuters. Er is veel aandacht voor de ontwikkleing van de motoriek, beginnende geletterheid en gecijferdheid. Verder is er veel aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling van onze jongste leerlingen. De kleuters leren middels een keuzebord zelf hun werkje te plannen. Door te kiezen voor een circuitvorm krijgen de kleuters tijdens de werkles verschillende werkjes aangeboden gericht op alle ontwikkelingsgebieden.
De school heeft veel aandacht voor de kernvakken rekenen, taal, lezen, spelling, woordenschat en studievaardigheden. In de groepen 3 en 4 worden de wereldoriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en wetenschap/techniek geïntegreerd aangeboden.
Vanaf groep 5 gebeurt dit gescheiden hoewel we altijd op zoek zijn naar mogelijkheden tot het integreren van de vakgebieden. Ook is er aandacht voor onderzoekend leren. Tenslotte zijn bewegingsonderwijs, de creatieve vakken en niet te vergeten cultuureducatie onderdeel van het lesprogramma.
Passend onderwijs
Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (SWVPO) draagt zorg voor passend onderwijs op Goeree-Overflakkee. Het SWV PO is een vereniging en de besturen van de scholen op het eiland zijn lid. Het SWV PO beslaat dus het hele eiland. Vanuit het SWV PO is er een visie over passend onderwijs neergezet en is er beleid gemaakt om passend onderwijs vorm te geven, meer hierover is te lezen op de website van het Samenwerkingsverband ( https://www.swvgo.nl/).
Basisondersteuning
Elke school op het eiland biedt een afgesproken basis aan ondersteuning aan alle leerlingen. Dit houdt in dat binnen de groep rekening wordt gehouden met verschillen tussen leerlingen. Sommige leerlingen werken sneller, terwijl andere leerlingen misschien extra instructie nodig hebben. Er wordt gewerkt op maat van de behoeften van de leerlingen in de groep. De afspraak is dat elke school daarbij voldoet aan de standaard die met elkaar in het samenwerkingsverband is afgesproken.
Extra ondersteuning
Als een kind niet genoeg heeft aan de basis aan ondersteuning op school (zie daarvoor onder: ‘basisondersteuning’) dan biedt de school extra ondersteuning. In dit geval wordt goed gekeken wat de leerling nodig heeft. De school bepaalt concrete doelen voor het kind en bepaalt wat daar extra voor nodig is, binnen de mogelijkheden van de school. Wat die mogelijkheden zijn, staat in het ‘schoolondersteuningsprofiel’ van de school. Elke school heeft het profiel op haar website staan. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken.
We beschikken over veel deskundigheid in ons team. Leerkrachten zijn allemaal bevoegd en we borgen de kwaliteit door voldoende nascholing. Daarnaast kunnen we externe specialisten inroepen en het samenwerkingsverband om ondersteuning vragen. Dit doen we pas nadat we toestemming van de ouders hiervoor hebben.
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong
Er zijn ook kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Door alle scholen op Goeree-Overflakkee is een beleidsplan opgesteld om deze leerlingen in een vroeg stadium te signaleren, te diagnosticeren en praktisch te begeleiden.Binnen de eigen school wordt de basisstof “gecompact”en krijgen de leerlingen uitdagende verdiepingsstof. Streven is dat in 2022 aan iedere school een zgn. “talentbegeleider” heeft, die de scholen gericht ondersteund te voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.
In de bovenbouwgroepen is er voor deze leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan pluslessen op verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2023-2024 zal het team zich verder ontwikkelen om onze kinderen nog beter te kunnen begeleiden. Dat komt ten goede aan alle kinderen maar er wordt extra ingezet op kinderen met een extra ondersteuningsbehoeften in de ruimste zin van het woord. Behalve een teamcursus hoogbegaafdheid en verfijning van de EDI (effectieve directe instructie), zullen twee leerkrachten de opleiding tot taal/lees-coördinator volgen en één leerkracht de opleiding specialist jonge kind.
Deze specialisten zullen zich o.l.v. de intern begeleider inzetten voor de ondersteuning van alle leerlingen die deze nodig hebben.
Basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven werken nauw samen om een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er is sprake van een goede overdracht, wanneer een kind op 4 jarige leeftijd overstapt naar de basisschool. Alle kinderen verdienen een goede start op de basisschool. Sommige kinderen hebben daarbij een extra steuntje in de rug nodig. Daarvoor is, in samenwerking met de gemeente Goeree-Overflakkee, het VVE beleid opgesteld.Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) houdt in dat een kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van spraak en taal. Met voorschoolse educatie krijgt een kind tussen 2 ½ en 4 jaar extra begeleiding in de kinderopvang / op de peuterspeelzaal. Vroegschoolse educatie is voor kinderen van 4 tot 6 jaar, die al naar de basisschool gaan. Dankzij het VVE programma kan een achterstand in de ontwikkeling worden voorkomen of ingehaald, zodat het kind een goede start kan maken op de basisschool.Een verwijzing voor VVE wordt verstrekt door de jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin.Het is prettig dat met name ook de peuters gehuisvest zijn in de school. Wij merken in de praktijk dat de overgang van de peuteropvang naar de kleuterklas daardoor veel soepeler en prettiger verloopt voor zowel de kinderen als de ouders. Doordat er nauw samengewerkt tussen de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten uit de kleuterklassen zijn gezichten voor de kinderen niet nieuw. Samenwerking vindt plaats met bijvoorbeeld Boekenpret waarbij het voorlezen wordt gestimuleerd bij ouders maar ook bij verschillende vieringen zoals Kerst en de themaweek. Een aantal keren per jaar formeren we een peuter/kleuterklas.
Bovenstaande past ook in ons voornemen om samen met de opvang van Kibeo uit te groeien naar een IKC voor 0 tot 12 jarigen.