Kindcentrum de Startbaan

Oude Tempellaan 9 a 3769 JA Soesterberg

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Startbaan
  • Hier zie je een ouder- kindactiviteit in de onderbouw.
  • Wij vinden educatief partnerschap heel erg belangrijk, daarbij horen ook informatieavonden.
  • Survivallen in Almere!
Samenwerken, lekker sportief bezig zijn en ontdekken in de natuur!
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Startbaan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitslagen van de eindtoets zijn in het in het algemeen voor elk individu passend.  
Aan het eind van groep 7 bepalen we het voorlopig advies die we dan samen met de leerling en ouders/verzorgers bespreken. In groep 8 stellen we het definitieve advies vast. Ons advies is opgebouwd uit de data die wij in ruim ruim 7 jaar in het leerlingvolgsysteem hebben vastgelegd. Dit zijn onder andere: de resultaten van de methodetoetsen en de CITO-toetsen, 2 keer per jaar. Deze factoren zijn medebepalend voor het voorlopig advies.

Bij het advies voor het VO nemen wij ook mee:
-De observaties van de leerkrachten
-De taakgerichtheid
-De werkhouding
-De sociale vaardigheden
-De motivatie van de leerling

Doorstroomtoets 

Vanaf dit schooljaar is er een wetswijziging en gaan we werken met een doorstroomtoets i.p.v. met de eindtoets.

Waarom deze wet?

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is voor ieder kind een belangrijk moment. Met de wet worden een aantal knelpunten in de huidige overgang van de basisschool naar de middelbare school weggenomen. Ook komen de verschillende toetsen onder het kwaliteitstoezicht van één partij. Dit is goed voor de betrouwbaarheid van de toetsen en verkleint de kans op incidenten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerling in beeld en hoe volgen we een leerling?  

Ons onderwijs richt zich op het bereiken van de einddoelen, zoals die vastgesteld zijn door de overheid.
Wij begeleiden de leerlingen optimaal bij hun leerproces, waarbij wij uitgaan van verschillen tussen leerlingen en rekening houden met de onderwijsbehoeftes van iedere leerling. Dit doen we door observatie, afnemen van de methode-gebonden toetsen en twee keer per jaar de CITO-toetsen. In de onderbouw volgen wij de groei van de leerlingen aan de hand van leerlijnen in ParnasSys.

Samen met de leerling stellen wij, naast groepsdoelen, persoonlijke doelen en geven ruimte aan eigen ontwikkeling. Onze instructies zijn passend; aan de hele groep, aan kleine groepjes en individueel. De tussentijdse opbrengsten worden minimaal twee keer per jaar samen geanalyseerd en besproken. Op basis hiervan worden de vervolgstappen bepaald voor de onderwijsbehoeftes van een leerling en/of een groep leerlingen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij willen kansrijk adviseren en analyseren ook de adviezen van de afgelopen jaren. Uit deze analyse blijkt, dat wij over het algemeen zeer passend adviseren.

We organiseren ook jaarlijks een reünie voor oud-leerlingen van het voorgaande jaar om feedback te vragen over de overgang naar het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijke, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijsgeven van de school. 

Regels en routines worden onderwezen. Leerlingen weten dus welk gedrag wij willen zien en waarom: het belang van de onderliggende waarden wordt ook duidelijk gemaakt. Het aanleren van goed gedrag zorgt ervoor dat iedereen binnen onze school zich kan focussen op de kerntaak: leren.

Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociale vaardigheden leren
  • emotionele vaardigheden leren
  • burgerschapsvorming

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven