Kindcentrum de Startbaan

Oude Tempellaan 9 a 3769 JA Soesterberg

  • Schoolfoto van Kindcentrum de Startbaan
  • Hier zie je een ouder- kindactiviteit in de onderbouw.
  • Wij vinden educatief partnerschap heel erg belangrijk, daarbij horen ook informatieavonden.
  • Survivallen in Almere!
Samenwerken, lekker sportief bezig zijn en ontdekken in de natuur!
  • Schoolfoto van Kindcentrum de Startbaan

Het team

Toelichting van de school

Er zijn dit schooljaar dertien teamleden die samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van alle kinderen. We doen dit door veel samen te werken en gebruik te maken van elkaars talenten. Zo hebben we in ons team bijvoorbeeld een rekenspecialist en een taalspecialist. 

Onze teamleden:

Groep 1-2a Sandra en Niels

Groep 1-2b Sabrina en Eva

Groep 3 Angela

Groep 4 Jennifer en Sabine, Karla is de duo-collega van Sabine tijdens het zwangerschapsverlof van Jennifer

Groep 5-6 Daisy

Groep 7-8 Ruud en Leni

En:

  • Lotte -onderwijsassistent
  • Charlotte - onderwijsassistent 
  • Saskia -administratie en ondersteuning
  • Gaby -ambulante ondersteuning in de klassen, BSO en opvang
  • Karla -intern begeleider/ kwaliteitscoördinator
  • Leni - schoolleider

Teamleden van de opvang:

  • Silvia
  • Tanja
  • Jochem
  • Heidi
  • Charlotte

Naast onze teamleden werken wij ook samen met aan aantal externen én zijn er verschillende stagiaires die ondersteunen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ter vervanging van een zieke leerkracht zijn er invalleerkrachten beschikbaar. Hiervoor maken wij gebruik van PIO/ Transvita. Tegenwoordig is het vaak heel moeilijk om vervanging te regelen. Wij zoeken dan intern een oplossing voor het lesgeven aan een groep. Soms lukt dit echter niet. Dan kan het voorkomen dat de kinderen verdeeld worden over de andere groepen van de school. Kinderen worden nooit zonder overleg naar huis gestuurd. Bij hoge uitzondering kan het voorkomen, dat wij ouders vragen om hun kind de volgende dag thuis te houden. Als dit niet kan, zorgt de school altijd voor opvang.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Startbaan staan kwaliteit en kansrijk onderwijs hoog in het vaandel. Dit realiseren wij door het creëren van vaste basisgroepen voor alle kinderen en daarnaast werken met dynamische instructiegroepen. Dynamisch werken doen wij op maat. Concreet betekent dit dat ieder kind ingedeeld is in een eigen  basisgroep, maar op hun eigen niveau onderwijs kan volgen bij lezen, taal, spelling en rekenen. Hierbij wordt uitgegaan van de onderwijsbehoeftes van het kind.

Een voorbeeld: een kind zit in groep 5-6 en doet de leerlijn van groep 5, maar heeft moeite met lezen en doet daarom mee met de technisch leeslessen van groep 4. Of een kind dat in groep 5 zit, maar al kan meedoen met de leeslessen van groep 6.

Samen met alle educatieve partners zetten we ons in om passend onderwijs te bieden aan alle kinderen. Hierbij vinden wij het belangrijk dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen in brede zin.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor de kleuters worden betekenisvolle thema's gemaakt, passend bij de groep. De leerkrachten gaan met een doelenplanning een thema samenstellen voor de groep en betrekken daar ook de kinderen bij. De doelen worden op een speelse manier aangeboden en de leerkrachten verrijken de speel-leeromgeving door te kijken naar wat kinderen nodig hebben.

Leren gebeurt in de kring, maar vooral tijdens de speel-werkmomenten. Veel verschillende materialen en spelinterventies zorgen voor uitdaging en een betekenisvolle leeromgeving voor alle kinderen. De kinderen vullen, samen met de leerkracht, gedurende het thema de themamuur. 

We werken met Digikeuzebord, met dit systeem kunnen kinderen zelf plannen, leren plannen en kunnen leerkrachten ook goed monitoren wat de kinderen kiezen. We dagen de oudste kleuters uit met verplichte taken die aansluiten bij het thema. We vinden het belangrijk dat we de kinderen leren om zoveel mogelijk zelf te doen!

Iedere week geven de kleuterleerkrachten ook een STEVig-les. Nog niet met vakdocenten, maar wel met thema's van de website: Leren over levensvragen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 3 werkt veel samen met de andere onderbouwgroepen. Samen werken ze in betekenisvolle thema's. Naast het leren van veel nieuwe dingen, is er voor de kinderen ook nog ruimte om te spelen (samen met groep 1 en 2). Binnen de thema-hoeken en thema-activiteiten worden ook veel uitdagende doelen voor de kinderen verwerkt. Het tweede halfjaar gaat groep 3 ook steeds meer samenwerken met groep 4.

In alle groepen betrekken we ouders bij de thema's en verrijken we het onderwijs met ouders die komen vertellen, spullen van thuis, gastdocenten en uitjes. Op die manier halen we de buitenwereld naar binnen.

In groep 4 t/m 8 wordt in de ochtenden gewerkt aan de basisvaardigheden rekenen, taal, spelling, lezen en schrijven. In de middagen werken we in thema's, waarbij de vakgebieden natuur en techniek, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, beeldende vorming, muziek, drama en burgerschapsvorming samen komen. Leerlingen leren middels themaprojecten over alle aspecten van de wereld en leren te kijken naar de overeenkomsten en de verschillen van de verschillende mensen en gebieden. Bij deze projecten leren de leerlingen hun vaardigheden ontwikkelen. Samenwerken, informatie opzoeken, mediawijsheid en werken aan digitale geletterdheid, creatief denken, presenteren en oplossingsgericht werken zijn hier voorbeelden van. Deze thema's geven wij vorm met behulp van Blink Wereld Geïntegreerd. 

Kwink is de methode die de Startbaan gebruikt voor sociaal-emotioneel leren. Kinderen leren hier onder andere respect voor elkaar te hebben, zelfvertrouwen en zelfkennis te krijgen en omgaan met elkaar.

Naast het geïntegreerde burgerschapsaanbod dat verwerkt zit in de thema's over de wereld, werken we met het STEV programma voor duurzaam wereldburgerschap STEVig.

Waarom STEVig?

STEVig stimuleert de leerlingen met verhalen, vaardigheden en ideeën om creatief na te denken, hun eigen afwegingen te maken, een eigen mening te formuleren en antwoorden te vinden bij levensvragen. Door STEVig ontwikkelen leerlingen hun identiteit en leren ze samen te leven met anderen en verschillende waarden.

Wat is STEVig?

Binnen de STEVig lessen werken vakleerkrachten uit verschillende levensbeschouwelijke stromingen nauw met elkaar samen vanuit 12 verschillende thema's. De groepsleerkrachten sluiten in hun eigen lessen aan bij deze thema’s en voeren hier levensbeschouwelijke en filosofische gesprekken over in de klas met de leerlingen. Zo zorgen zij voor de verbinding:· met de leefwereld van de leerlingen· met de andere vakgebieden op de basisschool· met de actualiteit in de samenleving.

Alle leerlingen vanaf groep 3 krijgen dit mooie aanbod. Mocht u als ouder hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u hier contact over opnemen met de schoolleider.

Portfolio

Ieder kind heeft een eigen portfolio. In het portfolio volgen we de ontwikkelingen van uw kind. Het kind vult zelf een deel van het portfolio, de leerkracht doet een deel en u als ouders/ verzorgers bent hier ook onderdeel van. Minimaal drie keer per jaar bespreek je samen de inhoud van het portfolio en daarmee de ontwikkeling van uw kind. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden zoveel mogelijk passend onderwijs aan alle kinderen. Wij doen dit in samenwerking met het Samenwerkingsverband (SWV) de Eem. Wij werken ook samen met twee remedial teachers, een logopediste en een oefentherapeut die op school kinderen helpen die dit nodig hebben. We stemmen altijd het aanbod af op de onderwijsbehoefte van het kind en dit doen wij in overleg met ouders.

Informatie over het Samenwerkingsverband

Samenwerkingsverband (SWV) de Eem is een vereniging van 28 samenwerkende schoolbesturen primair onderwijs voor passend onderwijs in de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten-Spakenburg (Eemdijk), Leusden (Achterveld), Soest (Soesterberg) en Woudenberg.

De school en de ouders bepalen samen, in lijn van de mogelijkheden van het kind (en ouders) en school wat het beste onderwijsaanbod is. Lukt dat niet? Dan biedt SWV de Eem hulp bij passend onderwijs. SWV de Eem wil voor elk kind een passend onderwijsaanbod met de juiste ondersteuning voor een optimale ontwikkeling. Het zal scholen stimuleren, faciliteren en coachen bij het inzetten van de juiste voorzieningen zo dicht mogelijk bij het kind op school. De onderwijsondersteuner speelt hierbij een centrale rol. De onderwijsondersteuners van SWV de Eem ondersteunen de scholen bij de invulling van hun zorgplicht met arrangementen om extra ondersteuning op school te realiseren of het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wanneer het passend onderwijsaanbod een plaatsing op het speciaal (basis)onderwijs is.

JOSEE: steunpunt passend onderwijs in de regio Eemland

Heb je vragen over passend onderwijs of loop je vast op school dan kun je terecht bij het jeugd- en oudersteunpunt Eemland: JOSEE. Op www.josee.nu vinden jeugdigen (van 4 tot 18 jaar) en hun ouders en verzorgers toegankelijke, objectieve informatie over passend onderwijs. De medewerkers van JOSEE denken met je mee, geven informatie en kunnen je in contact brengen met de juiste personen en instanties.Ook kun je vragen over je eigen specifieke situatie voorleggen aan JOSEE. Wil je persoonlijk advies of steun, dan heeft JOSEE een aantal spreekuren per week, waarvoor je online eenvoudig een afspraak kunt maken. Je kunt JOSEE ook gewoon bellen tijdens de spreekuren. JOSEE werkt onafhankelijk en objectief. Vragen kunnen anoniem gesteld worden.

Contact

Bel: 033 – 30 30 488

Mail: contact@josee.nu

De actuele spreekuurtijden vind je op de website: www.josee.nu

JOSEE is gesloten tijdens de schoolvakanties van de regio Midden-Nederland.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken al een aantal jaar samen met verschillende specialisten om een passend aanbod te kunnen bieden voor alle kinderen. Wij hebben daarbij vooral veel ervaring opgedaan met het bieden van passende didactische afstemming. Nu en in de toekomst willen we ook meer expertise ontwikkelen in het bieden van extra ondersteuning aan kinderen die naast didactische afstemming ook extra ondersteuningsbehoefte hebben op het gebied van gedrag.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een doorgaande lijn voor jonge kinderen!

We zijn samen met Ska kinderopvang in de school om kindcentrum de Startbaan verder te ontwikkelen. We willen samen een centrale plek worden voor alle kinderen in de wijk. We hebben de ambitie om in de toekomst opvang en onderwijs te bieden aan alle kinderen van 0 tot 12 jaar, vanuit een doorgaande didactische en pedagogische leerlijn. We willen ervoor zorgen dat alle kinderen kunnen groeien in een veilige en vertrouwde omgeving waar zij zich kunnen ontwikkelen in de brede zin.

We onderhouden een zeer goede relatie met de peuterspeelzaal (voorscholen). In alle gevallen van plaatsing is er sprake van een overdracht. Bij alle kinderen die bij Ska zitten is er altijd sprake van een "warme" overdracht.

De peuters en de kleuters van de Startbaan hebben gedurende de week verschillende gezamenlijke activiteiten. Op die manier wordt er gewerkt aan een doorgaande lijn tussen de peuters en de kleuters. Ze spelen samen buiten en hebben verschillende speelmomenten samen.

Start op school

Op moment dat uw kind drie jaar en negen maanden is, neemt de leerkracht van de kleuterklas contact op met u als ouder voor een intakegesprek. Het is voor ons fijn als er dan ook al een overdracht is van het kinderdagverblijf/ de peuterspeelzaal. U kunt kennismaken met de leerkracht en een kijkje nemen in de klas. In dit gesprek wordt ook besproken welke dingen het kind al weet en kan en welke het nog moet leren. Er worden een paar wenochtenden ingepland en dan kan uw kind starten. We kiezen voor wennen op maat. De leerkracht overlegt samen met ouders/ verzorgers wat het meest passend is voor uw kind. Direct vanaf de start gaat uw kind meedraaien in de kleuterklas. 

Binnen een thema gaan de kinderen spelen én leren, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Uw kind werkt aan de doelen met de leerkracht en klasgenoten in de kring, bij het werken in hoeken en bij het buitenspelen. De leerkracht volgt de ontwikkeling van uw kind door te observeren of het de doelen behaald heeft.  Jaarlijks spreekt de leerkracht de leerling en de ouders over de ontwikkeling van het kind tijdens het startgesprek en de twee portfoliogesprekken. Tussendoor zijn 2 telefonische gespreksmomenten gepland voor tussentijdse vragen en kunt u altijd contact opnemen met de leerkrachten.

Visie op doorstromen (groep 2 naar groep 3)

Alle kleuters van groep 2 stromen bij ons op school door naar groep 3, tenzij er duidelijk aantoonbare redenen zijn om een andere keuze te maken. Kinderen waarover twijfels zijn (negatief of positief) worden met de checklist twijfel doorstroom groep 2-3 gevolgd. Ouders worden meegenomen in dit proces.

Terug naar boven