Ludgerusschool

Vosseveldlaan 24 A 3768 GM Soest

Schoolfoto van Ludgerusschool

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken momenteel 13 leerkrachten, waarvan een deel parttime. Het team van leerkrachten wordt aangevuld met één directeur, twee bouwteamleiders, één intern begeleider twee onderwijsassistenten, één administratief medewerkster en één conciërge.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als leerkrachten recht hebben op verlof wordt er vervanging geregeld. Dit kan door een (duo)collega of een invaller.
We informeren ouders hierover via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerjaar 1 en 2

De leerlijnen in de groepen 1 en 2 zijn uitgezet op basis van de methode ‘Kleuteruniversiteit'.

De leerkracht zorgt ook voor een stimulerende leeromgeving door de hoeken van de klas en op het leerplein in te richten met spel-, leer- en ontwikkelingsmaterialen. Alle ontwikkelingsgebieden van de kleuters volgen wij d.m.v. observaties. Hiervoor gebruiken wij de observatiemethode "Mijn kleutergroep". Op deze manier krijgen we een goed beeld van een kind en worden achterstanden vroegtijdig gesignaleerd zodat we hierop kunnen inspelen met ons lesaanbod.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerjaar 3 t/m 8

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Om 8.20 uur mogen de leerlingen binnenkomen en is de leerkracht bij of in het lokaal aanwezig. Op het digibord staat wat de eerste taken van de ochtend zijn, zodat kinderen zich tijdig kunnen voorbereiden. Op deze manier beginnen de lessen op tijd en wordt geen leertijd verloren.

Ook willen we voldoende leertijd plannen, zodat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken. Ons uitgangspunt is dat alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs halen.  

De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn:

* De leerkrachten bereiden de lessen goed voor.
* De leerkrachten zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd).
* Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland.
* De leerkrachten beschikken over een expliciet week- en dagrooster.
* De leerkrachten variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind is uniek. Goed onderwijs begint met het kunnen omgaan met verschillen (in ontwikkeling) tussen kinderen. We zien het als onze taak het leervermogen van elk kind zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te brengen. We kijken daarbij naar de onderwijsbehoefte van het kind. Ieder kind gaat daarin zijn eigen weg en verdient onze aandacht en zorg. Wij maken tijdens het aanbieden van 'nieuwe' doelen gebruik van EDI (Expliciete Directe Instructie). Door middel van dit stappenplan tijdens de instructie worden er verschillende observatiemomenten ingebouwd, waarin je kunt monitoren of leerlingen het doel hebben begrepen. Door deze leerlingen los te laten en aan het werk te zetten kan er gericht instructie worden gegeven aan de groep die verlengde instructie nodig heeft.

Observaties en resultaten worden geëvalueerd met de Intern Begeleider (ib'er) tijdens de groepsbespreking. Bij zorg om een individuele leerling, vraagt de leerkracht advies aan de ib'er tijdens de leerlingbespreking. Naar aanleiding van dit advies kan er voor gekozen worden te gaan werken met een aangepast programma. Deze leerlingen volgen een eigen leerlijn en hebben een eigen ontwikkelingsperspectief.

Als de school ondanks alle inspanningen toch handelingsverlegen blijft, kan de intern begeleider, in overleg met ouders, een aanmelding doen voor ondersteuning bij het samenwerkingsverband (SWV). De onderwijsondersteuner van het SWV denkt mee in wat de leerling nodig heeft om tot leren te kunnen komen. Eventueel kan dit leiden tot de aanvraag van een arrangement of een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal (basis)onderwijs (SO of SBO). Dergelijke scholen beschikken over meer gespecialiseerde deskundigen om leerlingen met leer- en gedragsproblemen in hun ontwikkeling te helpen.

Er is ook aandacht voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben of ver voorlopen op de leerstof. In het kader hiervan is het beleid meer- en hoogbegaafdheid opgesteld. Het beleid omvat de signalering en handelen: hoe spelen wij in op de onderwijsbehoefte van meer- en hoogbegaafde leerlingen zowel binnen als buiten de klas. Wij passen het lesprogramma in de klas zo goed mogelijk aan. Buiten de klas hebben wij een plusklas De Uitdaging, waar de kinderen 1 keer per week projectmatig aan de slag gaan. Voor kinderen die hier niet voldoende aan hebben is er de DaVinci klas. Deze is 1 dagdeel in de week.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij geven instructie van nieuwe doelen volgens het EDI model. Dit model geeft in fases weer welke leerlingen extra instructie nodig hebben en welke leerlingen met de verwerking aan de slag kunnen. Door te werken met wisselende instructiegroepen wordt er aangesloten bij de behoeften van de leerlingen.

Daarnaast zijn er onderwijsassistenten op school die worden ingezet voor extra instructie aan kleine groepjes. Op deze manier worden doelen herhaald of kan er pre-teaching plaatsvinden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

31 januari 2024 was de officiële opening van Kindcentrum Ludgerus. Dit is een nauwe samenwerking met BINK, zij verzorgen peuteropvang van BSO in hetzelfde gebouw.

Hierdoor is er een compleet aanbod, met peuterspeelzaal en BSO, voor de kinderen van 4 t/m 12 jaar. Op dit moment is de BSO bij ons in het gebouw voor leerlingen uit groep 1 t/m 4. De oudere leerlingen worden op school opgehaald en lopen naar een andere vestiging van BINK, namelijk BSO Villa/ BSO Sportvilla.

Terug naar boven