Ludgerusschool

Vosseveldlaan 24 A 3768 GM Soest

Schoolfoto van Ludgerusschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen in oktober de B8 toets (Leerling in Beeld). Deze toets geeft de score in het begin van groep 8. Vervolgens maken zij in februari de doorstroomtoets. De doorstroomtoets geeft voor elke leerling een onafhankelijk en betrouwbaar schooladvies voor het best passende vervolgonderwijs. Tijdens de doorstroomtoets wordt er getoetst op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. Elke leerling krijgt een individuele score en er is ook een totaalscore voor de school als geheel. 

De gegevens van de doorstroomtoets worden besproken met ouders en leerling voor de inschrijving van het Voortgezet Onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de kleutergroepen maken wij gebruik van de observatiemethode: Mijn kleutergroep. Hierin staan alle doelen van groep 1 en 2 beschreven. Door middel van observaties houden de leerkrachten bij welke doelen zijn behaald.

Voor de groepen 3 t/m 8 maken wij gebruik van de methodegebonden toetsen en observaties tijdens de les. Wij geven instructie volgens EDI, waardoor er tussendoor veel observatiemomenten zijn die aangeven of een kind voldoende instructie heeft gehad om met de verwerking aan de slag te gaan.

Daarnaast nemen wij op het Kindcentrum Ludgerus twee keer per jaar niet methodegebonden toetsen van 'Leerling in Beeld' (voorheen de CITO-toetsen) af in de jaargroepen 3 t/m 8.

In de jaargroepen 3 t/m 8 zijn dit de toetsen voor de volgende vakken:
* Rekenen en wiskunde
* Taalverzorging (spelling niet werkwoorden, spelling werkwoorden en leestekens)
* DMT/AVI (technisch lezen)
* Begrijpend lezen     

Alle toetsen worden door de leerkrachten, ib'er en directie (schoolniveau) geanalyseerd en leiden waar nodig tot bijstelling van het onderwijsprogramma.    

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot een goed advies te komen voor verwijzing naar het voortgezet onderwijs gebruiken we de volgende gegevens:
* De inzichten van de leerkrachten en intern begeleider op het gebied van werkhouding, zelfstandigheid, inzet en resultaten
* De methodegebonden toetsen
* De niet methodegebonden toetsen (Leerling in Beeld) leerlingvolgsysteem
* Resultaten doorstroomtoets, deze toets wordt door alle leerlingen gemaakt in februari                                                                                            

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het doel van de methode voor Sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap is om de kinderen en het schoolteam positieve mentale bagage mee te geven. Wij vinden het belangrijk dat kinderen vroeg leren over persoonlijk leiderschap, de kracht van gedachten en de eigen invloed hebben op een positiever beeld van zichzelf en de wereld om hen heen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat leerkrachten en ouders ook meegenomen worden in deze benadering.Wij hebben hierbij gekozen voor de methode: De Gelukskoffer

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Flexibilitiet in denken en handelen
  • Leren om een goed beeld van jezelf te krijgen
  • Een onderzoekende houding hebben

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

 

Terug naar boven