IKC Juliana

Bloemstraat 15 8603 XV Sneek

  • Schoolfoto van IKC Juliana
  • Schoolfoto van IKC Juliana
  • Schoolfoto van IKC Juliana

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn trots op onze mooie score.

Binnen Palludara vinden we het belangrijk dat alle talenten van kinderen aan bod komen, ook die talenten die een eindtoets niet meet.Om de leerprestaties te volgen zetten alle scholen van Palludara de toetsen behorende bij de methodes in, maar ook observatielijsten en bijvoorbeeld didactische leergesprekken. Alle uitslagen worden op onze scholen geregistreerd. Hiermee kan de leerkracht snel (eerste) signalen opvangen, analyseren en vroegtijdig en preventief hulp bieden aan alle kinderen met de inzet van groepsplannen. Onze scholen meten de opbrengsten objectief. Er wordt- naast de methodegebondentoetsen- gebruik gemaakt van gestandaardiseerde toetsen die twee maal per jaar afgenomen worden (januari en in juni).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Inleiding

Om te beoordelen of we het als school goed doen kunnen we niet alleen kijken naar het aantal kinderen dat naar de HAVO of VWO gaat, of het aantal zittenblijvers, of het aantal kinderen dat wordt doorverwezen naar het speciaal onderwijs (S(B)O). Deze aantallen zijn immers ook afhankelijk van de talenten en mogelijkheden van de kinderen. Ook datgene wat de kinderen van thuis meekrijgen is hierbij van invloed.

Gebruik van het leerlingvolgsysteem en de eindtoets

Voortdurend proberen wij de zorg voor ons onderwijs te bewaken en daar te verbeteren waar dat nodig is. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem (LVS) als een middel om de ontwikkelingen van leerlingen stelselmatig te volgen: uit de resultaten valt af te lezen of een kind boven, op of onder het gemiddelde niveau scoort. Voor de school is het dus ook een evaluatie-instrument op het gegeven onderwijs. Voor het vergelijken van de eindresultaten met het landelijke gemiddelde maken we gebruik van een eindtoets. Deze wordt begin februari afgenomen in groep 8.

Resultaten en acties

De LVS – groepsgemiddelden, die in het schooljaar zijn behaald, worden in teamverband twee keer per jaar besproken. Op groepsniveau worden hier acties aan gekoppeld.

IEP - Eindtoets

De uitslag van de IEP – eindtoets 2023 was 78,7. Het landelijk gemiddelde is 79,5, dus daar zit de school iets onder.

Vanuit de analyse van de eindtoets komen geen specifieke aandachtspunten naar voren en de uitslag is dit schooljaar passend bij deze leerlingen populatie. 

In 2020 is vanwege de corona crisis geen eindtoets afgenomen. De eindresultaten over een periode van 3 jaar zijn in overeenstemming met hetgeen op basis van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets zeggen ons veel, maar zeker niet alles! Onze scholen houden bij het advies voor vervolgonderwijs rekening met toetsresultaten, maar baseren het advies daarom altijd op een completer beeld van kinderen. De eindtoets geeft een indicatie van passende schoolniveau, maar gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van kinderen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen. Dit gebeurt al vanaf groep 6 en altijd in overleg met de ouders en de leerlingen zelf
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingen leren werken aan een relatie met medeleerlingen. Verbinding-  en overeenkomsten zoeken hoort bij ons onderwijs. Daarbij worden de sociale vaardigheden van de leerlingen ontwikkeld. Ook wordt er structureel gewerkt aan het vertrouwen in eigen kunnen en in het zelfstandig leren.

Kanjertraining:  Het doel van de training is dat de kinderen positief over zichzelf en over een ander leren denken. Ze krijgen handvatten aangereikt voor gedrag in allerlei sociale situaties. Ook krijgen ze informatie over hun eigen gedrag, zowel door klasgenoten als door de leerkracht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de kwaliteit van het onderwijs op de Julianaschool  beoordeeld met een voldoende.

Jaarlijks is er een monitor op bestuursniveau, waarbij het bestuur verantwoording aflegt over de kwaliteit van onze school. 

De scholen van Palludara zien de onderwijsinspectie als een critical friend. Zo kunnen we bij het  schoolbezoek laten zien waar we trots op zijn. Ook de ontwikkelpunten van de inspectie nemen we ter harte: dit zijn immers weer kansen om te leren en ons onderwijs te blijven verbeteren. Dat is precies wat onze leerlingen verdienen!

Terug naar boven