OBS Henri Dunantschool

Kerkstraat 15 3361 BP Sliedrecht

Voorzijde van obs Henri Dunant.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Op het moment van schrijven zijn de gegevens vanuit Bron nog niet uitgewisseld omtrent de IEP-eindtoets. 

Wij kiezen ervoor om zelf de informatie op te nemen, zodat dit wel in de schoolgids opgenomen wordt.

Schooljaar 2021-2022

De schoolscore is dan 80,6 t.o.v. 80 als Landelijk gemiddelde (zie figuur Resultaten IEP-eindtoets  Ultimview) Bij de referentieniveaus zijn de volgende percentages behaald:1F: 98,5%, 2F/1S: 62,1% en < 1F: 1,5%. Deze percentages voldoen aan de signaleringswaarden van Inspectie die voor onze school o.b.v. de schoolweging zijn vastgesteld. Daarnaast zijn door inspectie in de schooljaren 2022/2023 en 2023/2024 zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten opgesteld.In de correctiewaarden wordt er rekening gehouden met de ‘onzekerheidsmarge’ veroorzaakt door de effecten van de coronacrisis en de normeringsverschillen tussen de eindtoetsen. Deze correctiewaarden liggen lager dan de signaleringswaarden, waardoor deze uiteraard ook behaald worden. Binnen OPOPS hanteren wij het landelijk gemiddelde om onze scholen mee te vergelijken. Daarbij geldt voor 1F 96,3% en 62,1% voor 1S/2F. Ook deze normen worden op de Dunantschool gehaald. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? 

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebondentoetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normeringen en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: Technisch lezen groep 3 Technisch lezen groep 4 Rekenen en wiskunde groep 4 Rekenen en wiskunde groep 6 Begrijpend lezen groep 6 

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Tussenresultaten zijn voor de Henri Dunantschool alle toetsresultaten van de CITO toetsen gemaakt in het midden en aan het einde van ieder schooljaar; De M- en E-toetsen. Vanaf groep 3 t/m 8 maken alle leerlingen toetsen van CITO. Wij analyseren deze uitslagen op individueel niveau/groepsniveau en schoolniveau. De individuele analyses en groepsanalyses worden gebruikt voor de onderwijsplannen, waarin het onderwijsaanbod beschreven staat. De schoolanalyse wordt gebruikt om de kwaliteit van ons aanbod te evalueren en eventueel te verbeteren. De resultaten op schoolniveau worden ter verantwoording jaarlijks aan het bestuur en de onderwijsinspectie verstrekt. Ouders ontvangen alle toetsgegevens van hun kind op het schoolrapport. De volgende toetsen nemen wij af in de groepen 3 t/m 8: Begrijpend luisteren of Begrijpend lezen, DMT, Leestempo, Rekenen& Wiskunde, Spelling, Woordenschat en in de bovenbouw studievaardigheden. 

Op basis van de gedane analyses n.a.v. de mediotoetsen 2023-2024 zijn er voor de gebieden rekenen en begrijpend lezen actiepunten opgenomen in ons jaarplan om te komen tot resultaten die passend zijn voor onze leerlingpopulatie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begeleiding naar het voorgezet onderwijs. De voorlichting aan ouders ten behoeve van de schoolkeuze van leerlingen.

Aan het einde van de basisschool moet de keuze gemaakt worden. Welke school voor voortgezet onderwijs is het meest geschikt voor uw kind? Gedurende het schooljaar ontvangt u regelmatig voorlichting over de diverse vormen van voortgezet onderwijs. In januari zijn er open dagen en daarnaast brengen de leerlingen van groep 8 diverse bezoeken aan scholen voor voortgezet onderwijs in de regio. Uiteraard bespreekt de groepsleerkracht uitgebreid met u de mogelijkheden die er zijn na de basisschool. Gegevens die over leerlingen worden verzameld, de wijze van adviseren en de procedure die gevolgd wordt. Gedurende de schoolloopbaan van uw kind zijn heel veel gegevens verzameld; de ontwikkeling hebben we heel intensief gevolgd. Dat betekent dat het advies van de basisschool het allerbelangrijkst is. Wij hebben een goed inzicht gekregen in de mogelijkheden waarover een kind beschikt: belangstelling, motivatie, inzicht, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, intelligentie en voorkeuren. Alle leerlingen van groep 8 nemen deel aan het Drempelonderzoek. De score van deze toets kan omgerekend worden in een Cito-score. Deze toets is bedoeld ter ondersteuning van het schooladvies. Uiteindelijk streven wij ernaar uw kind te begeleiden naar de vorm van voortgezet onderwijs die voor hem of haar het meest geschikt is. De aanmeldingsprocedure start doorgaans eind februari/begin maart. U wordt samen met uw zoon of dochter door de groepsleerkracht uitgenodigd om over de schoolkeuze te komen praten en uiteindelijk een beslissing te nemen. Mocht de beschikbare tijd te kort zijn, dan wordt een nieuwe afspraak gemaakt. De school verzorgt de aanmelding, die vergezeld gaat van een onderwijskundig rapport en de uitslag van het Drempelonderzoek. Vanzelfsprekend kunt u kennisnemen van de inhoud van het onderwijskundig rapport. Het advies van de basisschool is voor het voortgezet onderwijs bindend! In april wordt nog de door de overheid verplichte Eindtoets afgenomen. De uitslag van deze toets kan aanleiding geven om het advies naar boven bij te stellen. Graag maken wij u attent op de onderwijsgids “Het Voortgezet Onderwijs; gids voor ouders, verzorgers en leerlingen 2019– 2020”. Deze gids kunt u downloaden via het volgende internetadres: http://www.rijksoverheid.nl

De Henri Dunantschool zorgt dat leerlingen hun schoolloopbaan vervolgen op het niveau dat van ze mag worden verwacht op grond van hun kennis, vaardigheden, mogelijkheden, motivatie en werkhouding. Dat doen we door zorgvuldig een schooladvies te verstrekken. In groep 7 wordt een voorlopige indicatie gegeven en in groep 8 krijgen ouders /leerlingen het schooladvies. Deze adviezen zijn gebaseerd op de resultaten van het leerlingvolgsysteem, de observaties van leerkrachten en de Drempeltoets. Ook de mening van ouders en leerling telt mee. Wanneer het resultaat op de IEP-eindtoets een niveau hoger uitvalt dan het gegeven advies, wordt met de ouders en de leerling bekeken of het wenselijk is om het advies aan te passen.  De leerlingen van onze school vinden een goede aansluiting in het voortgezet onderwijs. Dat merken wij aan de terugkoppelingen die plaatsvinden.

In schooljaar 2019-2020 is vanwege de Covid-19-pandemie geen eindtoets afgenomen. In schooljaar 2020-2021 is dit wel gebeurd. De Leerlingen van obs Henri Dunant hebben een gemiddelde score op de IEP-eindtoets van 82,7 t.o.v. het landelijk gemiddelde van 79.7. In schooljaar 2021-2022 is de eindtoets wederom afgenomen. Er is een gemiddelde score van 80,6 t.o.v. het landelijk gemiddelde van 80. 

Eindtoets in vergelijking met de gegeven adviezen.

Bijna alle leerlingen hebben op alle vakgebieden minimaal niveau 1F behaald. Een van de twee leerlingen met een ontheffing heeft op lezen en rekenen <1F gescoord. Daarnaast heeft nog leerling op rekenen <1F gescoord.  De rapportage van de IEP-eindtoets sluit in de meeste gevallen aan bij de door ons breed onderbouwde VO-adviezen. De resultaten zijn representatief voor het niveau en de samenstelling van de groep.    

Voor vijf leerlingen is besloten een hoger type brugklas te adviseren op basis van de IEP-uitslagen en waarbij het MT en de leerkracht van groep 8 bij deze leerlingen mogelijkheden zien om het hogere advies waar te kunnen maken (kansrijk adviseren). Door een goed resultaat op de IEP-eindtoets en een aanhoudend goede werkhouding en groei in resultaten is besloten de wens voor een hoger advies te honoreren.  

Schooladvies 2021-2022

Vmbo b 3ll 

Vmbo b/k 1ll

Vmbo k/gt 2 ll

Vmbo gt 6ll

Vmbo gt/havo 2ll

Havo 5 ll

Havo/vwo 3ll

Vwo 2ll

Onze ambitie is dat 85% naar VMBO GT/Havo of hoger gaat en dat is 75 % en onze ambitie is 40% naar havo/vwo en dat is 42%. Deze uitstroom is passend bij deze groep waarin de spreiding groot is.

Conclusies IEP-eindtoets: (zie analyse IEP-toets) 

Bij het onderdeel Taalverzorging zien we de spelling werkwoorden (78%) (LG 74%) en spelling van niet-werkwoorden (79%) (LG 76%) een hogere score dan het LG. Op LSTK (55%) wordt onder het LG (57%) gescoord. Bij begrijpend lezen zien we alleen bij T&W een score boven het Landelijk gemiddelde (74%) Op de onderdelen opzoeken, beg, interpreteren, evalueren en samenvatten wordt de landelijke norm niet gehaald (78% opzoeken LG 83, beg 76% LG 78% en i,e en s 77% LG 80%. Bij rekenen wordt het onderdeel verbanden (63% t.o.v. LG 67%) het minst goed beheerst. Bij het onderdeel meten en meetkunde wordt er boven de landelijke norm gescoord (61) Bij verhoudingen (77) wordt er ruim boven het LG (69) gescoord en ook bij getallen wordt er boven LG (68) gescoord met 72. 

Effect interventies:

Dit jaar is er gestart met een nieuwe methode voor begrijpend lezen (Nieuwsbegrip) en is de oude versie van Blits gebruikt. Voor schooljaar 2022-2023 wordt de nieuwste versie van Blits aangeschaft om bovengenoemde vaardigheden te oefenen. Er is met Nieuwsbegrip meer focus op verbindingen zoeken en samenvatten en er wordt via Kentalis (bij de B-teksten) en de extra woordenschatlessen in groep 8 binnen de weektaak meer focus op woordenschat gelegd.  

In het huidige resultaat de resultaten van de intensieve aanpak op begrijpend lezen en woordenschat niet duidelijk terug te vinden. Naast Nieuwsbegrip wordt er middels Kentalis extra aandacht aan de woordenschat besteed. Op het LOVS begrijpend lezen heeft 65% van de leerlingen in groep 8 een vaardigheidsgroei laten zien t.o.v. de E7-toetsen. De overige leerlingen stagneren of laten een lagere score zien. Alle leerlingen laten 1F of hoger zien bij lezen op de IEP. (1 ll met ontheffing scoort <1F)  Als gekeken wordt naar de IEP-eindtoets is er nog de bevestiging van de gegeven adviezen gekomen. Deze adviezen zijn gebaseerd op een breed scala aan gegevens en factoren.

Aanbevelingen voor groep 7 & 8:Maak gebruik van de mogelijkheden die Snappet biedt. Gebruik de extra opdrachten van woordenschat en automatiseren als aanvulling op de methodes van taal en rekenen. Daarnaast is het inzetten van de nieuwe versie van de methode Blits voor studievaardigheden in de groepen 7 t/m 8 aan te raden ter ondersteuning van het opzoeken en interpreteren, evalueren en samenvatten. Het stukje verbanden en dat type sommen, dient komend jaar in groep 8 extra aandacht te krijgen, zodat de leerlingen hier een betere beheersing op scoren. In de methode WIG wordt hier beperkt aandacht aan gegeven. Wel staan dergelijke opgaven in Blits (Studievaardigheden). In de taalmethode staan lessen waarin leestekens centraal staan. Nu worden in groep 8 alleen nog de aanhalingstekens aangeleerd. Het actief aanbieden en herhalen van reeds aangeleerde leestekens is in groep 8 aan te raden. Ook in groep 7 is het van belang dat het gebruik van leestekens naast toepassen bij opdrachten er ook instructiemomenten zijn.  Daarnaast is het van belang om bij de keuze voor een nieuwe taalmethode, om de leerlijn leestekens goed te bekijken of deze dekkend is. Inzetten op RT voor de groepen 7 & 8 om leerlingen een stevigere basis te geven en toe te werken aan de te behalen referentieniveaus.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Henri Dunantschool wil een school zijn waar kinderen zich veilig en prettig voelen. We willen een school zijn waarin zij zich kunnen ontwikkelen en goede leerprestaties kunnen leveren. Daarom zijn we in 2012-2013 gestart met een 3-jarig traject PBS – Positive Behavior Support. PBS staat voor Positive Behavior Support. Een schoolbrede aanpak voor gedragsverbetering binnen het onderwijs.  

PBS is een aanpak voor alle leerlingen, met specifieke interventies voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan variëren van tijdelijke hulp op school tot professionele jeugdzorg. De aanpak is gericht op de hele schoolomgeving.  

Vanuit gemeenschappelijke waarden heeft ons schoolteam gezamenlijk bepaald welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk benoemd en visueel gemaakt. In de hal hangt daarvoor een groot bord, maar ook in de rest van de school zult u foto’s tegen komen om voor de kinderen zichtbaar te maken welk gedrag van ze verwacht wordt.

De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien.

Om gewenst gedrag structureel aan te moedigen, hebben we een beloningssysteem ontwikkeld dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wel wordt er binnen het team regelmatig een registratie van groot en klein probleem gedrag gedaan om hierop preventief te kunnen inspelen. 

Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt wel een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Henri Dunantschool is in april 2016 voor het laatst bezocht door de onderwijsinspectie. De inspectie heeft onze school naar aanleiding van dit bezoek in het basisarrangement geplaatst. Ze hebben daarmee hun vertrouwen in de onderwijskwaliteit op onze school uitgesproken.

In het voorjaar van 2018 heeft binnen het vernieuwde inspectiekader een bestuursonderzoek plaatsgevonden waarbij op obs Henri Dunant een verificatieonderzoek is gedaan. 

Terug naar boven