Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kindcentrum Sittard is een VVE locatie. Dat betekent dat we extra inzetten op de talige, maar ook rekenkundige en gedragsmatige ontwikkeling van onze leerlingen. In de groepen 1-2 wordt gebruik gemaakt van de methode Speelplezier als basismethode. Ook de kleuters gaan 26 uur per week naar school. Dit is stevig meer dan het minimum, maar we vinden dat een stevig fundamant nodig is om verder te kunnen groeien in de schoolse loopbaan.
De kinderen zijn ingedeeld in units, waarbij meerdere stamgroepen samenwerken om het onderwijs vorm te geven. In de ochtend vinden de basisvakken plaats. In de middagen wordt er projectmatig gewerkt en vinden er workshops plaats in het kader van Wereldtijd: brede talentontwikkeling i.s.m. diverse professionals en ondersteuners van buiten de school.
We geven per week 26 uur les. Dat is meer dan nodig is. Wij vinden het echter belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen en gelijke kansen hebben in het ontdekken van de wereld en hun eigen talenten.
Als Kindcentrum Sittard zijn wij gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met lichte gedragsstoornissen, NT2, leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid en dyslexie.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.