Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Viseon.
Toelichting van de school
Als school monitoren wij de leerlingen middels het programma Viseon van Cito.
Veiligheid
Fysieke veiligheid
Op onze school wordt veel aandacht besteed aan de fysieke veiligheid van leerlingen en personeelsleden. Hieronder verstaan wij een goede huisvesting en een in alle opzichten veilige schoolomgeving. Het wettelijk kader is hiervoor maatgevend. Indien noodzakelijk worden aanvullende maatregelen getroffen.
Huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig Thuis)
Sinds 2013 is de wet ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ van toepassing. Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk te maken heeft met huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan zijn wij verplicht de volgende stappen te zetten: We brengen de signalen in kaart; We hebben collegiaal overleg of raadplegen ‘Veilig Thuis’; Afhankelijk van de situatie praat de school of ‘Veilig Thuis’ met ouders en/of kind. Hierna wordt besloten of er hulp nodig is en op welke wijze. Voor de meldcode en meer informatie over dit onderwerp verwijzen wij u naar: www.movare.nl / Kind en ouders / Huiselijk geweld of naar onze meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. Onze aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling is de intern begeleider van school.
Klachtenregeling
Op grond van de Kwaliteitswet die in werking is getreden op 1 augustus 1998 zijn de schoolbesturen verplicht een klachtenregeling te hebben. Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Door de klachtenregeling ontvangen het bevoegd gezag en de school op eenvoudige wijze signalen die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school. Met de regeling wordt een zorgvuldige behandeling van klachten beoogd, waarmee het belang van de betrokkenen wordt gediend, maar ook het belang van de school (een veilig schoolklimaat). Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op deze klachtenregeling. Deze is te downloaden via de website www.movare.nl.
Indien u een klacht heeft, kunt u dit melden bij onze schoolcontactpersoon Linda Salemink. De schoolcontactpersoon zal aan de hand van het stappenplan uit de klachtenregeling samen met u tot een oplossing proberen te komen.
Voor meer informatie verwijzen wij naar ons schoolveiligheidsplan.