Openbare Basisschool De Luyster

Plataanstraat 3 4675 AW Sint Philipsland

  • Onder begeleiding leren de kinderen te werken in onze schooltuin. De oogst wordt vaak verdeeld over alle kinderen of meteen opgegeten.
  • Onze schoollogan: "Iedereen mag anders zijn!"
Dit kunstwerk hangt in onze school.

Het team

Toelichting van de school

Leerkrachten en overige medewerkers

Op school werken parttime en fulltime leerkrachten. We proberen ervoor te zorgen dat maximaal ‘twee gezichten’ voor één groep staan. Het kan natuurlijk voorkomen, dat bij ziekte van een leerkracht een beroep gedaan moet worden op een vervanger. Vanwege het leerlingaantal wordt gewerkt met combinatiegroepen. Daarnaast volgen enkele leerlingen -om uiteenlopende redenen – individuele programma’s.

Het ondersteuningsplan voor deze leerlingen wordt opgesteld door hun eigen leerkracht en de intern begeleider (IB’er). De Luyster biedt regelmatig opleidingsplaatsen aan stagiaires aan. Zij werken onder begeleiding en verantwoording van onze eigen leerkrachten. De schoolarts, jeugdverpleegkundige, logopediste en begeleiders van het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland zijn verder enkele personen die De Luyster bezoeken voor leerlingen die speciale zorg of onderzoek nodig hebben.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Mocht een personeelslid om wat voor reden dan ook vervangen moeten worden, dan streven we ernaar om niet meer dan twee verschillende gezichten per week voor dezelfde groep te hebben. We zijn met de stichting aangesloten bij 'Leswerk', deze organisatie zoekt beschikbare vervanging in de vervangingspool die zij beheren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Momenteel zitten ongeveer 100 leerlingen op De Luyster. Zij volgen hun lessen groepsgewijs binnen de volgende bouwen:

- de onderbouw: groep 1/ 2

- de middenbouw: groep 3/ 4 en 5/6

- de bovenbouw: groep 7/ 8

In het schooljaar 2024-2025 zal ons schoolgebouw worden gerenoveerd. De indeling van de ruimtes in ons gebouw zullen wat wijzigingen ondergaan, zodat dit meer aansluit bij het hedendaagse onderwijs, wat wij verzorgen. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In ons schoolplan beschrijven we hoeveel tijd we besteden per vakgebied. Dit is soms erg moeilijk te bepalen. Omdat niet elke groep dezelfde hoeveelheid aandacht nodig heeft per vakgebied, kan dit nog eens verschillen. Zeker in de eerste twee schooljaren is dit het geval.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

  

Lesactiviteiten

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft kerndoelen voor het basisonderwijs omschreven, waarop wij onze lesactiviteiten hebben afgestemd. Deze schoolgids is niet de juiste plaats om uitgebreid op al deze kerndoelen in te gaan. In het schoolplan staan ze precies omschreven; mocht u daarvoor speciale belangstelling hebben dan kunt u dit schoolplan inzien. Zowel onder-, midden-, als bovenbouw kennen hun eigen specifieke werkwijzen en lesactiviteiten, afgestemd op de behoeften van de kinderen. De Luyster hanteert minimum -en streefdoelen bij de overgang van de groepen. Mocht u daar belangstelling voor hebben, dan kunt u dit op school inzien.

Zorgverbreding

Ondersteuning valt onder het kopje zorgverbreding: extra hulp die we op school aan kinderen geven om het ontwikkelings- en leerproces zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. Dat kan overigens ook betekenen dat bij ernstige problemen de schoolbegeleidingsdienst wordt ingeschakeld, hierover wordt u dan uitgebreid geïnformeerd. Van alle kinderen wordt een dossier aangelegd met daarin observatie- en toetsgegevens, verslagen van speciale onderzoeken en handelingsplannen. In zo’n dossier wordt ook relevante informatie opgenomen over de thuissituatie en gesprekken met ouders die hebben plaatsgevonden. Op verzoek kunt u het dossier van uw kind inzien.

Verwijzing naar een speciale school voor basisonderwijs

Het kan gebeuren dat, ondanks allerlei maatregelen, een kind niet op onze school geholpen kan worden. Door de wet is voorgeschreven dat een kind niet zomaar naar het speciaal onderwijs doorverwezen kan worden; eerst moet worden aangetoond wat er allemaal gedaan is om eventuele leerproblemen te verhelpen.      

Verwijzing en begeleiding naar het voortgezet onderwijs

Na acht jaar basisonderwijs is het tijd voor de volgende grote stap: het voortgezet onderwijs. De kinderen en uzelf worden uitgebreid gesteund bij het maken van een keuze voor een nieuwe school. In november wordt in groepsverband een aantal open dagen van verschillende scholen voor voortgezet onderwijs bezocht. Tijdens oudercontactavonden wordt met de ouders het schooladvies besproken. De school adviseert welke vorm van voortgezet onderwijs volgens haar het beste bij het kind past. De verantwoordelijkheid voor de aanmelding blijft echter bij de ouders zelf.

De volgende tekst is afkomstig vanuit ons samenwerkingsverband 'Kind op 1':

Passend onderwijs

Passend onderwijs is de wetgeving waarin geregeld wordt hoe ondersteuning wordt geboden aan leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Die ondersteuning wordt geregeld vanuit regionale samenwerkingsverbanden waarin schoolbesturen samenwerken. In onze regio is dat samenwerkingsverband Kind op 1.

Basisondersteuning

Elke basisschool heeft een eigen ondersteuningsstructuur in de school. De intern begeleider van de school is de persoon die de ondersteuning coördineert en aanspreekpunt is voor collega’s (en vaak ouders/verzorgers) als er zorgen zijn over een leerling. Een school gaat bij zorgen eerst zelf aan de slag:

- gesprekken voeren met de leerling

- gesprekken voeren met ouders/verzorgers - meedenken met de leerkracht

- een plan opstellen - extra uitleg geven

- een orthopedagoog vragen mee te denken (bijv. hgpd).

Dit soort ondersteuning noemen we basisondersteuning. Binnen Kind op 1 is afgesproken wat scholen zelf moeten kunnen en waarvoor men een beroep kan doen op het samenwerkingsverband.

Extra ondersteuning

Als dat wat het kind nodig heeft (de onderwijsbehoeften) de mogelijkheden van de school overstijgt, kan er een beroep worden gedaan op extra ondersteuning via het samenwerkingsverband. De mogelijkheden van de basisondersteuning zijn dan niet toereikend geweest. Scholen kunnen ondersteuning aanvragen bij het loket van Kind op 1. Extra ondersteuning kan er heel verschillend uitzien. In de praktijk gaat het soms om extra of ander materiaal, vaak om extra handen (bijvoorbeeld een onderwijsassistent) en vaak om iemand die komt meedenken met de school (een ambulant begeleider). Dit soort aanpassingen heet een arrangement. Als kinderen een arrangement krijgen, dan wordt er ook altijd een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Dit opp is het plan waarin de doelen op de lange en de korte termijn worden vastgelegd. In sommige gevallen komen betrokkenen tot de conclusie dat het kind niet meer gelukkig is op school en/of geen groei in ontwikkeling meer laat zien. Als dit niet meer bij te sturen is met een arrangement kan er een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd worden voor een plaats in een school voor speciaal (basis)onderwijs.

Lees meer over Kind op 1 op de website www.swvkindop1.nl


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn een kleine school, waar we niet de specifieke uitvoerende taak hebben van een Taal coördinator of een Rekenspecialist. Iedere leerkracht heeft op elk gebied zijn specialisme en we vullen elkaar aan. We scholen zowel in teamverband als individueel.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Nieuwe leerlingen

Als kinderen vier jaar zijn geworden, zijn zij oud genoeg om op De Luyster naar school te gaan. In overleg met de leerkracht mogen zij voorafgaand aan hun verjaardag vier dagdelen komen kijken op school. Kinderen die bijvoorbeeld door verhuizing van een andere basisschool op onze school komen, kunnen pas worden toegelaten als de ouders een bewijs van uitschrijving van de laatst bezochte school kunnen overleggen. Deze kinderen worden in principe geplaatst in dezelfde groep als op de laatst bezochte basisschool. Wij gaan ervan uit dat kleuters zindelijk zijn als ze op school komen.   

Onderbouw:

Spelenderwijs leren is kleuters op het lijf geschreven. Er wordt gezorgd voor voldoende materiaal waarmee zij dit in praktijk kunnen brengen, maar ook wordt veel met de kinderen gepraat, zodat hun woordenschat wordt vergroot en ze goed leren spreken. Dat is een belangrijke voorbereiding op het latere lees-, taal- en rekenonderwijs. Vorderingen van kleuters worden door middel van ‘Kijk!’ registratie gevolgd.  

Terug naar boven