Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Basisschool Dommelrode werkt met een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een bij de leerling passend, afgesproken leerstofpakket wordt aangeboden en geleerd moet worden door de leerlingen.
In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof verwerkt in thema's. Hier wordt vanuit een thema gewerkt aan de ontwikkeling van het kind. In groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren plaatsvindt.
Het programmagericht werken houdt in dat de leerstof een centrale plaats inneemt. De leerstof wordt in vakken aangeboden in een ononderbroken leerproces. In principe doorloopt een leerling in 8 jaar het basisonderwijs.
De gymlessen voor de kinderen van groep 1-2 worden gegeven in de speelzaal van de school. Elk kind moet in bezit zijn van een paar gymschoenen zonder veters. Graag voorzien van naam. De schoentjes worden bewaard in een tasje aan de kapstok zodat ze er steeds over kunnen beschikken.
Bewegingsonderwijs
De kinderen van groep 3 t/m 8 hebben iedere dinsdag en donderdag bewegingsonderwijs in Sporthal de Streepen. De kinderen mogen geen sieraden dragen en de gymkleding moet in een stevige tas zitten. Op onze school hanteren we de regel dat ieder kind vanaf groep 4 na iedere gymles doucht. Alleen als kinderen van thuis een ondertekende brief met opgave van reden meenemen kan hiervan worden afgeweken.
Verder hanteren we vanaf groep 5 de 5-minutenregel, dit wil zeggen dat de leerkracht na 5 minuten en na een klopteken het kleedlokaal van de jongens of meisjes binnenkomt.Onderwijstijd
Na 8 jaar hebben al onze leerlingen minimaal 7520 uur onderwijstijd ontvangen. Dit is het minimum aantal uren dat ieder kind gedurende de basisschool moet ontvangen. Ieder jaar beoordelen we het minimum aantal uren en delen we het aantal studiedagen en eventuele andere verlofmomenten in.
Met het wetgevingstraject Passend Onderwijs staan scholen en besturen voor de opdracht te komen tot een ononderbroken lijn van onderwijsondersteuning voor leerlingen. Het uitgangspunt hierbij is dat reguliere basisscholen binnen hun basisondersteuning zoveel mogelijk tegemoet kunnen komen aan onderwijsbehoeften van leerlingen. Mocht de basisondersteuning niet toereikend zijn, dan zet het Samenwerkingsverband extra ondersteuning in. De scholen van Verdi werken m.i.v. 01-08-2014 officieel samen in het samenwerkingsverband 30.06 en maken binnen het systeem van Passend Onderwijs afspraken over passend onderwijs voor alle leerlingen. In het samenwerkingsverband participeren reguliere basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Als een school/bestuur een leerling geen passend arrangement kan bieden, moet zij ervoor zorgen dat hij/zij op een andere school binnen het samenwerkingsverband 30.06 kan worden geplaatst.
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het SOP bestaat uit de volgende onderdelen:
- een korte typering van onze school.
- de kwaliteit van onze basisondersteuning. Dat is de ondersteuning waarop alle kinderen kunnen rekenen.
- de kwaliteit van de lichte ondersteuning;bijv. dyslexie, werkhoudingsproblemen, gedragsproblemen.
- de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt, binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op BS Dommelrode streven we naar passend onderwijs voor alle leerlingen. Als kinderen extra ondersteuningsbehoefte hebben dan neemt de leerkracht hiervoor het initiatief en stemt dit af met de intern begeleider. Samen met ouders en ondersteuning vanuit Verdi zal worden gekeken hoe deze ondersteuning het beste kan worden opgesteld. Enkel indien in gezamenlijk overleg wordt vastgesteld dat het voor het kind beter is om onderwijs op een andere plek te verkrijgen, wordt er een traject met het samenwerkingsverband 30.06 opgesteld.
Sinds augustus 2012 werken basisschool Dommelrode en kinderopvangorganisatie De Verbinding met elkaar samen. Binnen de muren van de basisschool Dommelrode is vanaf dat moment een kleinschalig Kinderdagcentrum gevestigd voor kinderen van 0 tot 4 jaar waarin kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar worden verzorgd en begeleid. Daarnaast is eveneens binnen de school, vanaf dat tijdstip, een buitenschoolse opvang vormgegeven voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Vanaf januari 2013 is een peuteropvang groep operationeel die gedurende 4 dagdelen per week kinderen van 2,5 tot 4 jaar opvangt, begeleidt en een school-voorbereidend programma biedt.
Samen met onze partner 'De Verbinding' proberen we een doorgaande lijn te creëren tussen kinderopvang en het basisonderwijs. We gebruiken ook beiden het observatie-instrument "Kijk". Dit om de ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Doordat we in hetzelfde gebouw opereren is deze samenwerking ook meer dan vanzelfsprekend. Wij zijn er van overtuigd dat als we onze krachten: vaardigheden, kennis en organisatie bundelen (én laten groeien), dat we de ontwikkelingskansen van de kinderen vergroten.
In de praktijk betekent dit dat we regelmatig samen activiteiten doen waarbij peuters naar de kleuters komen en soms ook andersom. Soms komt een kindje(voordat het kind start in groep 1) extra proefdraaien samen met een pedagogisch medewerker van de Verbinding.