Basisschool De Sprongh

Pastoor Smitsstraat 40 5491 XP Sint-Oedenrode

  • Schoolfoto van Basisschool De Sprongh
  • Schoolfoto van Basisschool De Sprongh
  • Schoolfoto van Basisschool De Sprongh
  • Schoolfoto van Basisschool De Sprongh

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We nemen maatregelen ter bestrijding van lesuitval door bij ziekte en/of afwezigheid van een leerkracht voor vervanging te zorgen.
Wij werken daarvoor samen met het Verdi team.
Hierdoor komt het nagenoeg niet voor dat er geen vervanging is. Mocht dit toch het geval zijn dan zullen we de eerste dag altijd zorgen voor een interne oplossing. Indien we geen mogelijkheden meer hebben voor een klas dan worden de ouders geïnformeerd en worden de leerlingen verzocht om thuis te blijven.

In een stappenplan ziet deze procedure er als volgt uit: Wanneer vervanging geregeld moet worden, geldt de volgende volgorde van handelen:

  1. De vervanging wordt op schoolniveau geregeld met de vervangers uit het Verdi team.
  2. Leidt 1 niet tot een oplossing dan wordt bekeken of een intern personeelslid kan werken/bereid is tot tijdelijke uitbreiding van de werktijdfactor
  3. Leidt 2 niet tot een oplossing, dan wordt gezocht naar mogelijkheden op stichtingsniveau (zijn collega’s van andere scholen beschikbaar?).
  4. Leidt 3 niet tot een oplossing, dan wordt ambulant personeel ingezet voor de klas.
  5. Leidt 4 niet tot een oplossing dan wordt een (derde of) vierdejaars PABO student ingeschakeld. Deze werkt onder supervisie van een collega leerkracht.
  6. Leidt 5 niet tot een oplossing, dan wordt na overleg met directeur de groep gesplitst.
  7. Leidt 6 niet tot een oplossing, dan worden leerlingen na overleg met de directeur en algemeen bestuurder van Verdi naar huis gestuurd. Ouders worden direct geïnformeerd en zo nodig ook de leerplichtambtenaar.  Voor 6 en zeker 7 geldt dat dit noodmaatregelen zijn die tot een minimum worden beperkt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van Basisschool De Sprongh bestaat uit 6 leerkrachten, een intern begeleider, een directeur en 4 leden van het onderwijsondersteunend personeel. Op de website van onze school staat hoe de leerkrachten in schooljaar 2023-2024 over de groepen zijn verdeeld. 

De directeur van de school is minimaal 2 dagen in de week aan de school verbonden. De directeur en het team wordt ondersteund door een intern begeleider.
De interne begeleider heeft inzicht in de diverse aanpakken en mogelijkheden om kinderen met extra zorg goed te kunnen begeleiden. De intern begeleider ondersteunt en adviseert de groepsleerkracht om deze aanpakken op juiste wijze uit te kunnen voeren in de groep. Ook voert de intern begeleider ook overleg met andere zorgbegeleiders en directie over de zorg aan kinderen op onze school.

Daarnaast zijn er nog enkele specifieke taken, die door het lesgevend personeel van De Sprongh worden uitgevoerd. 

  • Contact persoon machtmisbruik/vertrouwenspersoon
    Voor kleine en grote klachten moet er in de school iemand zijn die je kunt vertrouwen, die naar je luistert en je advies geeft. In eerste instantie is dit vaak de groepsleerkracht of directeur. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk zijn, dan kunt u terecht bij onze interne contactpersoon.  U of uw kind kan bij haar/hem terecht voor klachten op diverse gebieden, zo ook klachten welke vallen onder seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld of pesten op school. Zie voor de externe vertrouwenspersoon het document op onze website en schoolgids deel 3.
  • Hoog- en meerbegaafdheidsspecialist: onze ib-er is ook specialist op dit gebied en begeleidt leerlingen en leerkrachten.
  • Interne cultuurcoördinator (ICC-er)
    Op onze school dragen we cultuur een warm hart toe. We vinden het belangrijk dat hier structureel aandacht voor is en dat er een schoolbrede aanpak is omtrent dit gebied. Daarnaast dienen de culturele activiteiten ook gecoördineerd te worden en is er overleg nodig met diverse cultuuraanbieders.
  • Basisschoolcoach
    We willen als school graag een bijdrage leveren aan het opleiden van onze nieuwe collega’s. Hiervoor ontvangen we studenten van diverse opleidingen. Zij worden door de groepsleerkracht en een basisschoolcoach vanuit Verdi begeleid.
  • Kunstdocent
    We geven in al onze groepen muziekles. Voor de groepen 3 tot en met 8 wordt intensief samengewerkt met de CHV academy. Een externe muziekdocent verzorgt in deze groepen de muziekles. 

Daarnaast gaan we uit van de talenten van onze leerkrachten. Zij zullen deze inzetten in diverse groepen. Zo hebben enkele leerkrachten de specialisatie 'bewegingsonderwijs' gevolgd. Zij verzorgen dan ook de gymlessen in de groepen. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school


   

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het kader van de Wet op het Passend Onderwijs heeft onze school een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een school ondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. De school ondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkings-verband (basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs) vormen de basis van het aantonen van de ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen. Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
- een korte typering van onze school;
- de kwaliteit van onze basisondersteuning;
- de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school); 
- de voorzieningen die wij als school hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden. 


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op BS de Sprongh streven we naar passend onderwijs voor alle leerlingen. Als kinderen extra ondersteuningsbehoefte hebben dan neemt de leerkracht hiervoor het initiatief en stemt dit af met de intern begeleider. Samen met ouders en ondersteuning vanuit Verdi zal worden gekeken hoe deze ondersteuning het beste kan worden opgesteld. Enkel indien in gezamenlijk overleg wordt vastgesteld dat het voor het kind beter is om onderwijs op een andere plek te verkrijgen wordt er een traject met het samenwerkingsverband 30.06 opgesteld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een peuteropvang groep is operationeel, die gedurende 2 dagdelen per week 11 tot 14 kinderen tot 4 jaar opvangt, begeleidt en een schoolvoorbereidend programma biedt.(VVE = voor – en vroegschoolse educatie) Daarnaast is er buitenschoolse opvang, (voor en na school). Ook is er op maandag tot en met vrijdag kinderopvang van 0-4 jaar. 

Samen met onze partner 'De Verbinding' proberen we een doorgaande lijn te creëren tussen kinderopvang en het basisonderwijs. Dit om de ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Doordat we in hetzelfde gebouw opereren is deze samenwerking ook meer dan vanzelfsprekend. Wij zijn er van overtuigd dat als we onze krachten: vaardigheden, kennis en organisatie bundelen (én laten groeien), dat we de ontwikkelingskansen van de kinderen vergroten.
In het schooljaar 2021-2022 zijn we van start gegaan met een peuter-kleuterhuis waarbij de pedagogisch medewerkers van De Verbinding samen met de leerkrachten van de Sprongh samen leiding en sturing geven aan de peuters en kleuters.
We verwachten hierdoor meer te kunnen differentiëren in het aanbod en kunnen beter anticiperen op de ontwikkeling van kinderen (vroegsignalering). Daarnaast denken we dat dit een stimulans is in de taalontwikkeling van de kinderen.


Terug naar boven