Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van Basisschool De Sprongh bestaat uit 6 leerkrachten, een intern begeleider, een directeur en 4 leden van het onderwijsondersteunend personeel. Op de website van onze school staat hoe de leerkrachten in schooljaar 2023-2024 over de groepen zijn verdeeld.
De directeur van de school is minimaal 2 dagen in de week aan de school verbonden. De directeur en het team wordt ondersteund door een intern begeleider.
De interne begeleider heeft inzicht in de diverse aanpakken en mogelijkheden om kinderen met extra zorg goed te kunnen begeleiden. De intern begeleider ondersteunt en adviseert de groepsleerkracht om deze aanpakken op juiste wijze uit te kunnen voeren in de groep. Ook voert de intern begeleider ook overleg met andere zorgbegeleiders en directie over de zorg aan kinderen op onze school.Daarnaast zijn er nog enkele specifieke taken, die door het lesgevend personeel van De Sprongh worden uitgevoerd.
- Contact persoon machtmisbruik/vertrouwenspersoon
Voor kleine en grote klachten moet er in de school iemand zijn die je kunt vertrouwen, die naar je luistert en je advies geeft. In eerste instantie is dit vaak de groepsleerkracht of directeur. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet mogelijk zijn, dan kunt u terecht bij onze interne contactpersoon. U of uw kind kan bij haar/hem terecht voor klachten op diverse gebieden, zo ook klachten welke vallen onder seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld of pesten op school. Zie voor de externe vertrouwenspersoon het document op onze website en schoolgids deel 3.- Hoog- en meerbegaafdheidsspecialist: onze ib-er is ook specialist op dit gebied en begeleidt leerlingen en leerkrachten.
- Interne cultuurcoördinator (ICC-er)
Op onze school dragen we cultuur een warm hart toe. We vinden het belangrijk dat hier structureel aandacht voor is en dat er een schoolbrede aanpak is omtrent dit gebied. Daarnaast dienen de culturele activiteiten ook gecoördineerd te worden en is er overleg nodig met diverse cultuuraanbieders.- Basisschoolcoach
We willen als school graag een bijdrage leveren aan het opleiden van onze nieuwe collega’s. Hiervoor ontvangen we studenten van diverse opleidingen. Zij worden door de groepsleerkracht en een basisschoolcoach vanuit Verdi begeleid.- Kunstdocent
We geven in al onze groepen muziekles. Voor de groepen 3 tot en met 8 wordt intensief samengewerkt met de CHV academy. Een externe muziekdocent verzorgt in deze groepen de muziekles.Daarnaast gaan we uit van de talenten van onze leerkrachten. Zij zullen deze inzetten in diverse groepen. Zo hebben enkele leerkrachten de specialisatie 'bewegingsonderwijs' gevolgd. Zij verzorgen dan ook de gymlessen in de groepen.
In het kader van de Wet op het Passend Onderwijs heeft onze school een ondersteuningsprofiel opgesteld. Dit is een wettelijk voorschrift bij de invoering van passend onderwijs. Een school ondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van de basisondersteuning en wat onze school verder aan ondersteuning biedt. Het legt vast waar onze school voor staat. De school ondersteuningsprofielen van alle scholen van ons samenwerkings-verband (basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs) vormen de basis van het aantonen van de ondersteuningsvoorzieningen in de regio. Op die manier is er voor alle kinderen een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen. Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
- een korte typering van onze school;
- de kwaliteit van onze basisondersteuning;
- de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt (binnen het eigen personeelsbestand en van buiten de school);
- de voorzieningen die wij als school hebben om leerlingen extra ondersteuning te bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op BS de Sprongh streven we naar passend onderwijs voor alle leerlingen. Als kinderen extra ondersteuningsbehoefte hebben dan neemt de leerkracht hiervoor het initiatief en stemt dit af met de intern begeleider. Samen met ouders en ondersteuning vanuit Verdi zal worden gekeken hoe deze ondersteuning het beste kan worden opgesteld. Enkel indien in gezamenlijk overleg wordt vastgesteld dat het voor het kind beter is om onderwijs op een andere plek te verkrijgen wordt er een traject met het samenwerkingsverband 30.06 opgesteld.
Een peuteropvang groep is operationeel, die gedurende 2 dagdelen per week 11 tot 14 kinderen tot 4 jaar opvangt, begeleidt en een schoolvoorbereidend programma biedt.(VVE = voor – en vroegschoolse educatie) Daarnaast is er buitenschoolse opvang, (voor en na school). Ook is er op maandag tot en met vrijdag kinderopvang van 0-4 jaar.
Samen met onze partner 'De Verbinding' proberen we een doorgaande lijn te creëren tussen kinderopvang en het basisonderwijs. Dit om de ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Doordat we in hetzelfde gebouw opereren is deze samenwerking ook meer dan vanzelfsprekend. Wij zijn er van overtuigd dat als we onze krachten: vaardigheden, kennis en organisatie bundelen (én laten groeien), dat we de ontwikkelingskansen van de kinderen vergroten.
In het schooljaar 2021-2022 zijn we van start gegaan met een peuter-kleuterhuis waarbij de pedagogisch medewerkers van De Verbinding samen met de leerkrachten van de Sprongh samen leiding en sturing geven aan de peuters en kleuters.
We verwachten hierdoor meer te kunnen differentiëren in het aanbod en kunnen beter anticiperen op de ontwikkeling van kinderen (vroegsignalering). Daarnaast denken we dat dit een stimulans is in de taalontwikkeling van de kinderen.