Basisschool Eerschot

Eerschotsestraat 97 -99 5491 AB Sint-Oedenrode

  • "Optimale ontwikkelingskansen ondersteund door goede aanvullende zorg"
  • "Basisschool Eerschot legt een goede basis voor kinderen"
  • “aandacht voor resultaten”
  • Schoolfoto van Basisschool Eerschot

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 7 vindt er een préadviesgesprek plaats met leerlingen en ouders waarbij een inschatting wordt gemaakt van het schooladvies van de leerling wat de leerling krijgt in groep 8. In januari in groep 8 ontvangen de leerlingen en ouders op papier het voorlopig schooladvies. Als dit voorlopig schooladvies afwijkt van het préadvies in groep 7 wordt er vooraf persoonlijk contact opgenomen met de leerlingen en ouders. 
De leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.  
In de periode van 15 maart tot 24 maart vinden de definitieve schooladviesgesprekken met leerlingen en ouders plaats.  Bij de schooladvisering zijn de groepsleerkracht(en), internbegeleider(s) en directie betrokken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school
Tijdens het schooljaar monitoren wij de ontwikkeling van onze kinderen. Deze monitoring is er op gericht zicht te krijgen op de ontwikkeling op de verschillende vakgebieden, om zo ons aanbod in de klassen aan te laten sluiten bij de behoefte van de leerlingen. Deze monitoring vindt op verschillende momenten in het jaar plaats. Voor de start van het schooljaar is er een warme overdracht tussen de vorige leerkracht(en) en de nieuwe leerkracht(en). Samen reflecteren zij op het laatste groepsplan (plan waarin de doelen voor de leerlingen omschreven worden en hoe deze vertaald worden naar het handelen in de klas) en stellen zij met de opgedane inzichten het groepsplan bij of formuleren zij een nieuw groepsplan. 

Uiteraard worden de vorderingen van de kinderen regelmatig getoetst. Observaties en toetsen geven samen een goed beeld van de individuele leerling op een bepaald moment. Om een duidelijk beeld te krijgen over de leerontwikkelingen van de individuele leerling en hoe het kind zich ontwikkelt in de groep, gebruiken we het leerlingvolgsysteem van "Leerling in beeld". Van groep 3 t/m groep 8 zijn er jaarlijks vaste momenten waarop de leerlingen getoetst worden. Daarnaast volgen wij voor deze groepen de sociaal emotionele ontwikkeling middels de vragenlijsten van Leerling in beeld!. In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem KIJK om ook de brede ontwikkeling, aan de hand van observaties, in kaart te brengen. De sociaal emotionele ontwikkeling vormt hierbij een wezenlijk onderdeel.

Tijdens het schooljaar zijn er minimaal twee besprekingen met de intern begeleider en de overige leerkrachten, waarbij de groep en de kinderen - als dat individueel nodig is - worden besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het vaststellen van een advies kijken wij naar de totale ontwikkeling van een kind. Naast de resultaten op leergebied kijken wij o.a. ook naar werkhouding, motivatie, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen. Bovendien houden wij ook rekening met mogelijke kansen en/ of belemmeringen die de kinderen tegen kunnen komen bij hun stap naar het vervolgonderwijs. Hierover praten wij overigens ook altijd met kind en ouders, om zo een compleet beeld te hebben. Voor ons is het van groot belang ons advies zo te bepalen dat onze leerling op een optimale plek en optimaal niveau zijn/ haar onderwijs kan vervolgen. Onder optimaal verstaan wij een plek die zo goed mogelijk aansluit bij het niveau, de persoonlijke kenmerken en de interesses van onze kinderen. Op die manier is de kans op het succesvol doorlopen van het vervolgonderwijs het grootst. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen samen met leerlingen en ouders een school vormen waarin iedereen actief betrokken is en met plezier aan deelneemt. In de driehoek school-leerling-ouder en ook met externe partijen zoeken wij de samenwerking om te werken aan de ontwikkeling van passend onderwijs op onze school.

We richten ons op de ontwikkeling van het kind, waarbij wij rekening houden met de individuele mogelijkheden. Daarbij is niet alleen het onderwijsinhoudelijke van belang, maar ook de sociaal-maatschappelijke aspecten. Met het hele team werken wij er enthousiast aan om onze kinderen veel en op maat, in een doorgaande lijn te laten leren.  Wij stimuleren wij onze leerlingen om zich tot een stevige persoonlijkheid te ontwikkelen zodat zij vol vertrouwen hun toekomst tegemoet durven te gaan. De kinderen krijgen de gelegenheid om te ontdekken, te spelen en te leren, zodat ze kunnen groeien in hun ontwikkeling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Groeien vanuit vertrouwen
  • Vaardigheden en competenties
  • Betekenisvol groeien

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven