Franciscusschool voor Basisonderwijs

Ritaplein 3 5492 EH Sint-Oedenrode

  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We gebruiken als doorstroomtoets Route 8. Deze toets speelt, net als de voormalige CITO-toets, een rol bij de schoolkeuze van de kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Maar de totaaluitslag geeft de school ook informatie over de resultaten van het onderwijs vergeleken met andere scholen die in vergelijkbare omstandigheden verkeren. We willen graag benadrukken dat de kwaliteit van de school niet alleen dient te worden afgemeten aan de score van de eindtoets, aangezien deze toets alleen schoolvorderingen meet. Ook andere factoren spelen een rol, zoals bijvoorbeeld de sociaal-emotionele vaardigheden en taak-werkhouding van leerlingen. De resultaten van de eindtoets dienen dus in de context van de school te worden geplaatst.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 gaan we over op een nieuw leerlingvolgsysteem: Leerling in beeld. Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:

-de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels)           

-werkhouding en leerhouding

-sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies.

Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van het kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij het kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft.

Wij streven er naar om ons aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op al onze leerlingen. De groeps- en leerlingresultaten worden door de leerkracht met de Intern Begeleider besproken. Binnen het team houden we data-overleg, waarbij we met elkaar de resultaten bespreken om zo van elkaar te leren. De leerkracht bespreekt de resultaten met de leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat het kind mede-eigenaar is van zijn of haar ontwikkeling. Waar wil je de komende periode aan werken? Welke hulp kun je hierbij gebruiken?


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van uw kind van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap in de onderwijsloopbaan. Als uw kind in groep 8 zit, wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed en wordt u voorgelicht over de procedure hieromtrent. In groep 7 vindt er een préadviesgesprek plaats met leerlingen en ouders waarbij een inschatting wordt gemaakt van het schooladvies van de leerling wat de leerling krijgt in groep 8. In januari in groep 8 ontvangen de leerlingen en ouders op papier het voorlopig schooladvies.

Als dit voorlopig schooladvies afwijkt van het préadvies in groep 7 wordt er vooraf persoonlijk contact opgenomen met de leerlingen en ouders.? De leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.??In de periode van 15 maart tot 24 maart vinden de definitieve schooladviesgesprekken met leerlingen en ouders plaats.? Bij de schooladvisering zijn de groepsleerkracht(en), internbegeleider(s) en directie betrokken.

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs (VO) wordt in groep (7 en) 8 voorbereid door:
- informatie uit alle toetsen van Leerling in Beeld
- resultaten van het onderwijs volgens het Leerlingvolgsysteem in ParnasSys
- beperkte invoering van huiswerk
- een informatieve avond voor de ouders
- incidentele afname van de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau)
- adviesgesprekken door de groepsleerkracht met de ouders en de leerling waarin naast resultaten ook kindkenmerken besproken worden
- ouders en leerlingen te wijzen op de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio
- het uitreiken van brochures met info over het VO in het algemeen en over de scholen voor VO in de regio
- deelname aan de doorstroomtoets voor groep 8.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We hebben ons pedagogisch handelen verwoord in een pedagogische boom. 

Onze visie in een aantal kernzinnen: 

  • We horen er allemaal bij.
  • We benutten talenten en zetten iedereen in zijn kracht.
  • We zijn positief en geven complimenten.
  • We hebben invloed op ons eigen leerproces.
  • We luisteren naar elkaar en hebben respect voor de ander. 
  • We zijn verantwoordelijk voor ons gedrag.
  • We delen kennis en ervaringen.
  • We bieden een veilige omgeving.

Onze pedagogische boom staat op onze site.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen hoort erbij.
  • Zet kinderen in hun kracht.
  • Benader positief en respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven