Franciscusschool voor Basisonderwijs

Ritaplein 3 5492 EH Sint-Oedenrode

  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Franciscusschool voor Basisonderwijs

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 15 enthousiaste medewerkers. Naast de directeur, Intern Begeleider en de leerkrachten hebben we ook een conciërge, een administratieve kracht en een onderwijsassistente. In 2023-2024 gaan we voor het eerst werken met twee leerkrachtondersteuners.

Jaarlijks krijgen we van diverse opleidingen studenten, die op onze school opgeleid en begeleid worden. 

We zijn blij met onze vrijwilligers, zij zorgen er o.a. voor dat onze speelplaats en tuin er netjes bij liggen!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van leerkrachten doen wij een beroep op de invalpoule van Verdi.  Als een leerkracht van een school ziek is of verlof heeft, dan staan vervangers klaar om de vervanging te realiseren. Op deze wijze proberen we de continuïteit binnen de scholen te waarborgen.  Als zij ook niet meer beschikbaar zijn, doen we een beroep op parttime leerkrachten. Helaas is de onderwijsmarkt krap aan het worden. Het kan dus voorkomen dat er geen leerkrachten beschikbaar zijn, waardoor we groepen moeten samenvoegen of zelfs naar huis moeten sturen. U hoort dit minimaal 1 dag van te voren. We doen er natuurlijk alles aan om dit te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen leren van én met elkaar. Leren samenwerken in de klas en in kleine groepjes is belangrijk om te vertellen hoe ze een taak hebben gemaakt of een probleem hebben opgelost. In groep 1 en 2 stimuleren, we met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kleuter, de belangrijke ontwikkelingen op sociaal-emotioneel, cognitief, motorisch, spraak/taal gebied . Vanaf groep 3 praten we over leerkrachtgebonden lessen en zelfstandige werklessen. De leerkrachtgebonden lessen starten klassikaal. De leerstof halen we grotendeels uit lesmethoden. We werken met het directe instructiemodel waarbij een kind de instructie krijgt die bij hem past. Daarna werken de kinderen in niveaus verder.

Tijdens de lessen spelen we zo veel mogelijk in op actuele situaties. Voor de kinderen die wat meer kunnen of sneller werken, is er extra werk, verdiepende en/of verbredende stof. Op deze manier proberen we de zelfstandigheid bij de kinderen te bevorderen, tegemoet te komen aan tempo- en niveauverschillen, maar vooral aan de onderwijsbehoeften en talenten van de kinderen.

Leerkrachten weten wat de cruciale doelen van hun leerjaar zijn en kunnen hierdoor steeds meer boven de methodes gaan hangen en meer flexibel met de lesmethodes omgaan.

Wereldoriënterende vakken zijn geïntegreerd in 1 methode, waarbij we middels een thema meer samenhang en meer betekenisvol onderwijs kunnen geven. We streven er naar om onze lessen taal en crea ook aan deze thema's te verbinden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school


Bovenstaande urentabel is bij benadering. Vanaf 1 augustus 2023 is onze eindtijd 14.00 uur, elke dag een kwartier korter dan voorheen. We hebben kritisch naar ons rooster gekeken om te zien hoe en waar we nog efficiënter kunnen werken.

Groep 1-2:

Kleuters leren spelenderwijs de hele dag door. Leer- en spelsituaties, die aansluiten op de beoogde leerdoelen o.a. op het gebied van geletterdheid en gecijferdheid, worden in verschillende thema’s aangeboden. In een veilige omgeving kunnen de kinderen een schat aan ervaringen opdoen, die hun totale ontwikkeling voortdurend en op niveau ondersteunen. Spel is onder andere belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de lichamelijke ontwikkeling, het ontwikkelen van het probleemoplossend vermogen en creatief denken. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt positief beïnvloed door samen te spelen en samen te werken. Kinderen leren om te gaan met regels en voor zichzelf op te komen, waardoor ze zich veilig gaan voelen in een grote groep. De lichamelijke ontwikkeling krijgt dagelijks veel aandacht tijdens het vrije of geleide spel in de speelzaal of op de speelplaats. Aan de hand van een thema worden in de klas verschillende hoeken ingericht, waarin de kinderen kunnen spelen, werken en ontdekken. Spel komt voort uit nieuwsgierigheid en verkenning. Door mee te spelen, geeft de leerkracht begeleiding, richting en verrijking aan het spel. Voorbereidend taal-, lees- en rekenonderwijs wordt, eveneens thematisch, aangeboden door middel van prentenboeken, kring-/leergesprekken, Logo3000 en allerlei andere leermiddelen en materialen die de totale ontwikkeling van het jonge, spelende kind kunnen bevorderen.


 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerlingen ontwikkelen zich op verschillende manieren. De resultaten die leerlingen dan ook behalen kunnen heel divers zijn. Wij vinden het belangrijk om op deze verschillen zo goed mogelijk in te spelen. Dat start reeds bij de aanbieding van de leerstof. De instructie moet effectief en gedifferentieerd zijn. We werken met het model EDI. De instructie en de verwerking zijn geënt op de capaciteiten van de leerling. Daar waar nodig wordt extra hulp/instructie geboden en/of wordt de leerstof aangepast. Deze eerste hulplijn in preventieve zin ligt op groepsniveau. Alle georganiseerde hulp is steeds geënt op versterking van dit groepsniveau. Ons zorgsysteem op schoolniveau is dan ook bedoeld als ondersteuning richting groepsniveau.

Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartners streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt is hierbij kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? Hierbij gaan we uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Vervolgens kan de school een beroep doen op het Verdi-brede Team Onderwijs en Opvang. Dit team bestaat uit een teamleider, drie orthopedagogen/(school)psychologen en diverse ondersteuners met specifieke expertise. Aan elke school binnen Verdi is vanuit het Team Onderwijs en Opvang één orthopedagoog/(school)psycholoog gekoppeld die frequent en op vaste momenten aanwezig is.  De leerkracht signaleert zo preventief mogelijk en bespreekt dit met de IB’er. Vervolgens kan waar nodig, na afstemming met ouders, een ondersteuningsvraag ingebracht worden voor een consultatie met de orthopedagoog/(school)psycholoog. Tijdens de consultatie wordt na een gedegen analyse gekeken wat nodig is om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan de leerkracht, een kind of groep. Het streven is het basisaanbod in de groep zo aan te passen, dat zoveel mogelijk kinderen daarvan profiteren. Soms is daarnaast nog iets anders of extra's nodig. Mocht het nodig zijn dan wordt in afstemming met ouders soms extra ondersteuning ingezet door ondersteuners uit het team Onderwijs en Opvang. Er wordt daarnaast intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband PO 30 06 en andere partners in de regio.

Als ondanks extra ondersteuning alle betrokkenen van mening zijn dat begeleiding op de huidige school niet meer passend is, wordt er gezocht naar een andere onderwijssetting. In eerste instantie wordt gekeken naar andere basisscholen in de regio. Als deze scholen ook niet kunnen voldoen aan de benodigde ondersteuningsbehoeften van een kind wordt gezocht naar een tijdelijke plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Mocht het SBO ook niet kunnen bieden wat een kind nodig heeft, dan wordt gezocht binnen meer gespecialiseerd speciaal onderwijs (SO). Zodra de meest passende school, in afstemming met alle betrokkenen, gevonden is wordt de procedure voor de aanvraag van dit gespecialiseerde onderwijs in gang gezet. Mocht u meer details willen lezen over het bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document Ondersteuningsstructuur Verdi op de website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'er aanspraak doen op deze expertise. 

Samen zijn we op weg naar inclusiever onderwijs. Inclusief onderwijs is onderwijs dat zich juist aanpast aan het kind, en niet andersom. Het systeem achter inclusief onderwijs moet dus zo ingericht zijn dat alle kinderen met elkaar naar school kunnen gaan. 

Bij inclusiever onderwijs gaat het om een combinatie van drie elementen: leerlingen met een beperking krijgen de benodigde ondersteuning en toerusting om naar school te kunnen, hun school is dichtbij huis en leerlingen volgen onderwijs samen met leerlingen zonder een beperking.

Deze cultuuromslag vraagt veel van scholen en leerkrachten. In dit proces worden we ondersteund door ons samenwerkingsverband en ons bestuur. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Zowel de landelijke als de lokale overheid richt zich beleidsmatig op het bieden van maximale ontwikkelingskansen aan kinderen binnen de lokale gemeenschap. Wetten, regels en subsidies moeten verhoging van de geboden kwaliteit borgen en de schotten tussen de verschillende organisaties slechten. Belangrijk in deze is de Wet OKE (ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie) en de aan regels gebonden subsidie die de gemeente ter beschikking stelt voor kinderen met een VVE indicatie. (VVE beleid en subsidies).

Onze kleutergroep werkt nauw samen met kinderopvang De Verbinding. Er worden jaarlijks activiteiten gepland om de onderwijsinhoudelijke samenwerking en de doorgaande lijn te versterken. 

Terug naar boven