Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Springplank heeft in het schooljaar 2023-2024 zes groepen. Op dit moment zitten er gemiddeld 23 kinderen in een groep. Dit kunnen combinatiegroepen en homogene groepen zijn. Elke groep stellen wij zorgvuldig samen. Ter verduidelijking staan hieronder een aantal aspecten die we uitvoerig met elkaar bespreken en die wezenlijk zijn voor onze besluitvorming om te bepalen welke kinderen in welke groep zitten:
- De ondersteuning en de begeleiding die nodig is voor de kinderen.
- Broertjes en zusjes: juist wèl of juist niet bij elkaar.
- De invloed die kinderen op elkaar kunnen hebben: zowel positief als negatief.
- De sociale structuur binnen de groep.
- Vriendschappen en mogelijke vriendschappen.
- Individuele omstandigheden.
- Behoeften en mogelijkheden van de organisatie zelf.
We zetten in op een goede groepsdynamiek. Dit doen we onder andere met Taakspel. Het doel van Taakspel is dat de leraar vanuit het positieve kinderen leert om naar zichzelf en anderen te kijken. Hierdoor ontstaat er een fijne rustige werksfeer en kunnen leerlingen en leraren efficiënter en taakgerichter werken. De leraar geeft tijdens het spelen van Taakspel complimenten en negeert ongewenst gedrag. Er ontstaat meer structuur in de klas: de nadruk ligt op het gewenste gedrag en de leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.
De middagen worden vaak gebruikt voor IPC (International Primary Curriculum). Met IPC werken we op een thematische wijze aan burgerschapsvorming, wereldoriënterende en creatieve vakken. Er is naast aandacht voor kennis ook aandacht voor vaardigheden en inzicht. Met IPC ontdekken kinderen hun eigen talenten. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van mensen, dichtbij en ver weg. We realiseren met IPC een hoge betrokkenheid en kritische denkers. We leren kinderen informatie op waarde in te schatten, te presenteren en samen te werken.
Onze school en passend onderwijs
Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Maar als een kind – om welke reden dan ook – meer ondersteuning nodig heeft, dan gaat de leerkracht uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider wordt gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Onze school in het samenwerkingsverband
De Springplank is ingedeeld in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs, regio 30 06 (https://www.swvpo3006.nl/ouders/zo-werkt-passend-onderwijs/)
Passend onderwijs: hoe en wat
Passend onderwijs is onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Vaak kan de leerkracht extra ondersteuning prima zelf bieden, met advies van de intern begeleider die onderwijsondersteuning coördineert op school. Is meer nodig, dan kan de school een beroep doen op de bovenschools deskundige van SAAM*. Deze is de schakel naar extra ondersteuning van het samenwerkingsverband. Extra ondersteuning is mogelijk in 3 arrangementen; tijdelijke extra ondersteuning op de basisschool, een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal onderwijs of een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. In de wet passend onderwijs hebben schoolbesturen zorgplicht gekregen. Scholen zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende onderwijsplek, dat kan op de eigen school zijn, of op een andere (basis)school. Samen zorgen de schoolbesturen ervoor dat voor ieder kind een passende onderwijsplek is. Alleen voor zéér specialistische onderwijsondersteuning kan het zijn dat een kind niet in onze regio terecht kan. Meer over de wet: www.passendonderwijs.nl.
Ondersteuningsteam (OT) op school
Elke school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leerkracht, de intern begeleider een jeugdprofessional van Basisteam Jeugd en Gezin of een andere externe deskundige (gedragsexpert, psycholoog, (ortho)pedagoog). Het ondersteuningsteam maakt een plan dat op school wordt uitgevoerd. Wanneer blijkt dat ondanks de extra hulp het kind nog niet voldoende ontwikkelt, dan wordt een MDO (multidisciplinair overleg) gepland. Het MDO stelt vast welke ondersteuning het kind nodig heeft. Een arrangement, dat wil zeggen een passend onderwijsaanbod met de juiste begeleiding. Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, stelt school een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn, wat het uitstroomperspectief is en welk aanbod daarbij realistisch en passend is.
Visie op passend onderwijs
De basis voor passend onderwijs is wat een kind nodig heeft om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen. Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ als basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leerkracht en op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest adequate manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp.
Schoolondersteuningsprofiel biedt duidelijkheid
Ouders kunnen zich oriënteren op wat de school te bieden heeft op het gebied van onderwijsondersteuning. Dit staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel. Elke school heeft zo’n profiel gemaakt. Ouders kunnen dit inzien of bekijken op de website.
Ouders (en leerkrachten) denken mee
Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR heeft medezeggenschap door het instemmen met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het bestuur van het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen ons netwerk verbreden en versterken door intensivering van de samenwerking met Basisteam Jeugd & Gezin, GGD, ondersteuningsspecialisten van het Samenwerkingsverband, trajectbegeleiders van SAAM*, Verbinding Plus, en andere externen ten behoeve van het verder uitwerken en vormgeven van inclusief onderwijs.
Samen met de gemeente Meierijstad en kinderopvangorganisatie de Verbinding bieden we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Hiervoor maken we o.a. gebruik van het programma Logo 3000.
We organiseren ook extra ondersteuningsaanbod in samenwerking met o.a. logopedie, ondersteuningsspecialisten SAAM*, Centrum Jeugd en Gezin en andere externe specialisten.