Basisschool De Springplank

Wilhelminastraat 19 5491 JL Sint-Oedenrode

  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank
  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank
  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank
  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank
  • Schoolfoto van Basisschool De Springplank

Het team

Toelichting van de school

OBS de Springplank is een kleinschalige school en dat is onze kracht. De lijntjes zijn kort, er hangt een 'warme' sfeer en de drempel voor ouders om zaken bespreekbaar te maken is laag. Onder de teamleden is duidelijk merkbaar dat de harten allemaal voor hetzelfde kloppen. Er vindt veel overleg plaats tussen teamleden, waardoor optimaal gebruik gemaakt wordt van ieders kwaliteiten en deskundigheid. Iedereen streeft naar constante kwaliteitsverbetering en zichzelf blijven ontwikkelen hoort daarbij. Er wordt onderwijs geboden waar het kind in al zijn facetten wordt ‘gezien’.

Het team van OBS de Springplank bestaat uit 15 professionals: 1 directeur, 2 intern begeleiders, 13 leerkrachten, 1 remedial teacher. Daarnaast wordt ons team aangevuld met 1 administratieve kracht, 1 conciërge /gastvrouw en 1 vaste vrijwilliger. 

De muzieklessen voor de groepen 4 t/m 6 worden wekelijks verzorgd door een vakdocent die verbonden is aan CHV Academy.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in zulke gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn. Zij zijn ook verbonden aan onze school (of één van de andere scholen in het cluster waar onze school bij hoort) en zijn dus bekend met hoe wij werken.

Op het moment dat er geen invallers beschikbaar zijn en we te maken krijgen met uitval van leerkrachten zullen we op de Springplank werken met het volgende stappenplan waarbij we proberen de rust binnen de school zoveel mogelijk te bewaren.  

De eerste twee dagen dat een leraar afwezig is, lossen we het zelf op d.m.v.:

  • Teamleden vragen om extra te komen werken indien mogelijk.     
  • Gepensioneerden of ouders met een lesbevoegdheid vragen.     
  • Groepen opsplitsen waarbij we de kinderen in vaste groepjes verdelen over de andere klassen.  

Wanneer deze situatie langer duurt dan 2 dagen, wordt de groep naar huis gestuurd. We communiceren dit zo snel als mogelijk is. We werken met verschillende cohorten waardoor groepen opsplitsen niet gewenst is. Ook kunnen meerdere collega's tegelijkertijd niet inzetbaar zijn, wat betekent dat we soms niet anders kunnen dan overstappen naar (online) thuisonderwijs. 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Springplank heeft in het schooljaar 2023-2024 zes  groepen. Op dit moment zitten er gemiddeld 23 kinderen in een groep. Dit kunnen combinatiegroepen en homogene groepen zijn. Elke groep stellen wij zorgvuldig samen. Ter verduidelijking staan hieronder een aantal aspecten die we uitvoerig met elkaar bespreken en die wezenlijk zijn voor onze besluitvorming om te bepalen welke kinderen in welke groep zitten:     

  1. De ondersteuning en de begeleiding die nodig is voor de kinderen.
  2. Broertjes en zusjes: juist wèl of juist niet bij elkaar.
  3. De invloed die kinderen op elkaar kunnen hebben: zowel positief als negatief.
  4. De sociale structuur binnen de groep.
  5. Vriendschappen en mogelijke vriendschappen.
  6. Individuele omstandigheden.
  7. Behoeften en mogelijkheden van de organisatie zelf.   

We zetten in op een goede groepsdynamiek. Dit doen we onder andere met Taakspel. Het doel van Taakspel is dat de leraar vanuit het positieve kinderen leert om naar zichzelf en anderen te kijken. Hierdoor ontstaat er een fijne rustige werksfeer en kunnen leerlingen en leraren efficiënter en taakgerichter werken. De leraar geeft tijdens het spelen van Taakspel complimenten en negeert ongewenst gedrag. Er ontstaat meer structuur in de klas: de nadruk ligt op het gewenste gedrag en de leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De middagen worden vaak gebruikt voor IPC (International Primary Curriculum). Met IPC werken we op een thematische wijze aan burgerschapsvorming,  wereldoriënterende en creatieve vakken. Er is naast aandacht voor kennis ook aandacht voor vaardigheden en inzicht. Met IPC ontdekken kinderen hun eigen talenten. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van mensen, dichtbij en ver weg. We realiseren met IPC een hoge betrokkenheid en kritische denkers. We leren kinderen informatie op waarde in te schatten, te presenteren en samen te werken. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school en passend onderwijs 

Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Maar als een kind – om welke reden dan ook – meer ondersteuning nodig heeft, dan gaat de leerkracht uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider wordt gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.   

Onze school in het samenwerkingsverband 

De Springplank is ingedeeld in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs, regio 30 06  (https://www.swvpo3006.nl/ouders/zo-werkt-passend-onderwijs/)   

Passend onderwijs: hoe en wat 

Passend onderwijs is onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Vaak kan de leerkracht extra ondersteuning prima zelf bieden, met advies van de intern begeleider die onderwijsondersteuning coördineert op school. Is meer nodig, dan kan de school een beroep doen op de bovenschools deskundige van SAAM*. Deze is de schakel naar extra ondersteuning van het samenwerkingsverband.  Extra ondersteuning is mogelijk in 3 arrangementen; tijdelijke extra ondersteuning op de basisschool, een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal onderwijs of een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. In de wet passend onderwijs hebben schoolbesturen zorgplicht gekregen. Scholen zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende onderwijsplek, dat kan op de eigen school zijn, of op een andere (basis)school. Samen zorgen de schoolbesturen ervoor dat voor ieder kind een passende onderwijsplek is. Alleen voor zéér specialistische onderwijsondersteuning kan het zijn dat een kind niet in onze regio terecht kan. Meer over de wet: www.passendonderwijs.nl.       

Ondersteuningsteam (OT) op school

Elke school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leerkracht, de intern begeleider een jeugdprofessional van Basisteam Jeugd en Gezin of een andere externe deskundige (gedragsexpert, psycholoog, (ortho)pedagoog). Het ondersteuningsteam maakt een plan dat op school wordt uitgevoerd. Wanneer blijkt dat ondanks de extra hulp het kind nog niet voldoende ontwikkelt, dan wordt een MDO (multidisciplinair overleg) gepland. Het MDO stelt vast welke ondersteuning het kind nodig heeft. Een arrangement, dat wil zeggen een passend onderwijsaanbod met de juiste begeleiding.  Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, stelt school een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn, wat het uitstroomperspectief is en welk aanbod daarbij realistisch en passend is.   

Visie op passend onderwijs 

De basis voor passend onderwijs is wat een kind nodig heeft om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen. Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ als basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leerkracht en op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest adequate manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp.   

Schoolondersteuningsprofiel biedt duidelijkheid

Ouders kunnen zich oriënteren op wat de school te bieden heeft op het gebied van onderwijsondersteuning. Dit staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel. Elke school heeft zo’n profiel gemaakt. Ouders kunnen dit inzien of bekijken op de website.   

Ouders (en leerkrachten) denken mee 

Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR heeft medezeggenschap door het instemmen met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het bestuur van het samenwerkingsverband.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen ons netwerk verbreden en versterken door intensivering van de samenwerking met Basisteam Jeugd & Gezin, GGD, ondersteuningsspecialisten van het Samenwerkingsverband, trajectbegeleiders van SAAM*, Verbinding Plus, en andere externen ten behoeve van het verder uitwerken en vormgeven van inclusief onderwijs. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met de gemeente Meierijstad en kinderopvangorganisatie de Verbinding bieden we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Hiervoor maken we o.a. gebruik van het programma Logo 3000. 

We organiseren ook extra ondersteuningsaanbod in samenwerking met o.a. logopedie, ondersteuningsspecialisten SAAM*, Centrum Jeugd en Gezin en andere externe specialisten. 

Terug naar boven