Basisschool 't Kempke

Pastoor Ceijssensstraat 5 6077 AS Sint Odiliënberg

  • Schoolfoto van Basisschool 't Kempke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Kempke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Kempke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Kempke
  • Schoolfoto van Basisschool 't Kempke

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Gedurende de afgelopen jaren laten onze eindresultaten een grillig beeld zien. Daarvoor gelden diverse oorzaken. We zijn van mening dat we "eruit gehaald hebben wat erin zit". De kinderen hebben niet alleen goed gepresteerd tijdens de eindtoets, we zijn trots op de kinderen die als sociale, gemotiveerde, zelfverzekerde en zelfstandige jongeren uitgezwaaid zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten zijn voortdurend onderwerp van gesprek bij groeps- en kindbesprekingen in zowel de onder- als ook de bovenbouw.

Voor de methode-onafhankelijke toetsing maken we vanaf groep 3 gebruik van diverse toetsen van het CITO Leerling in Beeld. Op deze manier kunnen we de resultaten afzetten tegen een landelijk gemiddelde en zien we snel waar eventuele zorg signalen naar voren komen. De afname van toetsen is een, de interpretatie van de resultaten is twee.

We gaan altijd op zoek naar de opvallende scores, zowel op school-, groep-, als ook individueel niveau. We beoordelen hoe de score van een groep zicht verhoudt tot de geldende normen, datzelfde oordeel vellen we over de resultaten van elk afzonderlijk kind. We beoordelen de vooruitgang t.o.v. de landelijke groeicurves en kijken ook zorgvuldig naar de vaardigheidsgroei van elk kind. Zo wordt de groei van elk kind vergeleken met "het gemiddelde kind" en wordt de groei vergeleken met de score van de vorige toets (de groei t.o.v. de eigen voorlaatste score). Afname van toetsen heeft als doel de groei te meten en ook om de juiste interventies te kiezen. Onze opdracht is het wegwerken (zo goed als dat kan) op het moment dat die hiaten zouden ontstaan. Onze opdracht is ook kinderen in kaart te brengen die te makkelijk de hoge scores behalen, deze kinderen moeten vervolgens meer en passend uitgedaagd worden.

De tussentijdse resultaten worden evenals de eindresultaten jaarlijks beschreven in een kwaliteitsrapportage. De voorzitter van het College van Bestuur ontvangt deze rapportage. Jaarlijks is er een "kwaliteitsgesprek" tussen bestuursbureau en MT van de school. Behaalde resultaten, analyses, conclusies en vervolgacties zijn op dat moment onderwerp van gesprek.

Het in kaart brengen van de tussentijdse resultaten zien we als een interne aangelegenheid (waarover we natuurlijk verantwoording afleggen aan ouders, bestuur en onderwijsinspectie).

We willen de kwaliteit van ons onderwijs o.a. meten door de afname van het CITO Leerling in Beeld. We delen al deze resultaten niet op voorhand met de ouders. Het meegeven van een "uitdraai van CITO Leerling in Beeld" is volgens ons niet de juiste manier om ouders zorgvuldig en genuanceerd te informeren. Een overzicht uit CITO Leerling in Beeld vraagt de nodige kennis om het juist te lezen en te interpreteren.

Ouders hebben altijd inzage in de resultaten (dus ook in CITO Leerling in Beeld van hun kind), die inzage geven we tijdens een gesprek. Wanneer ouders dat wensen ontvangen zij n.a.v. onze toelichting een uitdraai van CITO Leerling in Beeld van hun kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als school willen we voor elke leerling het meest passende schooladvies richting Voortgezet Onderwijs geven.

Door jaarlijks goed de gegevens van het Voortgezet Onderwijs te analyseren, volgen we de plaatsing en de voortgang van one oud-leerlingen ook nog in het Voortgezet Onderwijs. Mogelijk grote verschillen tussen schooladvies en plaatsing na enkele jaren, ook wel "opstroom en afstroom" genoemd, bespreken we met het VO.

Het voorgaande doen we niet alleen in het belang van de oud-leerling, maar ook om ons advies in de toekomst nog beter passend te laten zijn. In onze regio wordt ieder jaar binnen het Samenwerkingsverband Midden Limburg de wegwijzer POVO samengesteld. Tevens is er voor ouders en leerlingen een website https://www.schoolkompas.info/ opgericht om kennis te maken met de verschillende scholen in de regio.

Voorlopig schooladvies:

In mei bespreken de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en directie de voortgang van elke leerling. Samen formuleren we een voorlopig advies. Dit wordt vervolgens door de leerkracht van groep 7 met de ouders en de leerling besproken.

Routing schooljaar 2023 - 2024

  • School meldt tussen 1 oktober en 15 november 2023 aan voor de doorstroomtoets.
  • Tussen 29 januari 2024 en 7 februari: voorlopig advies op basis van cruciale succesfactoren, Cito B8, rapport, sociaal-emotioneel functioneren.
  • Eerste 2 weken van februari 2024: leerlingen maken doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart 2024: scholen ontvangen uitslag van de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart 2024 ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich aan bij de middelbare school met hun definitieve advies.

Bij onze advisering gaan we uit van de meest passende plek voor een kind, rekening houdend met alle relevante factoren. Bij twijfel wordt bij voorkeur uitgegaan van de mogelijkheid tot "opstroom binnen het VO".

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voorop staat dat elk kind zich veilig moet voelen binnen basisschool 't Kempke!

Dat gevoel van veiligheid willen we realiseren door kinderen te leren op een goede manier met elkaar en met elkaars spullen om te gaan. Enerzijds willen we kinderen het vertrouwen geven dat zij de goede dingen doen en anderzijds willen we het vertrouwen van kinderen winnen door er op de juiste manier te zijn voor elk kind en voor de groepen als totaal. We beseffen maar al te goed dat "school" de plek is waar je als kind dagelijks verplicht bent om samen met anderen te leren, te delen en te spelen. Dat zal de ene keer voortvarend verlopen en de andere keer zijn er hobbels te nemen.

We willen dan ook dat kinderen weerbaar zijn en blijven en met tegenslagen leren en kunnen omgaan. Daar waar nodig lossen we het probleem samen met of voor het kind op en daar waar mogelijk leren we kinderen zelf en zelfstandig probleempjes aan te pakken en op te lossen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilig
  • respect
  • ontwikkelen en eigenaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven