GBS Eben Haëzer

Kadoelen 27 8326 BA Sint Jansklooster

  • Ons ruime schoolgebouw staat in een mooie, natuurlijke, landelijke omgeving.
  • Onze leerlingen leren gedurende hun tijd bij ons op school omgaan met digitale middelen.
  • Betrokkenheid van leerlingen bij het leren is belangrijk voor ons.
  • Kinderen zijn niet alleen op school maar leren met en van elkaar!
  • We leren zelfstandig en samen door gebruik te maken van EDI.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de methodetoetsen maakt Eben Haëzer gebruik van de halfjaarlijkse Cito-toetsen in alle klassen. Met deze Cito-toetsen wordt de voortgang in het leren van alle leerlingen bewaakt en waar nodig bijgesteld. In groep 7 bieden we een digitaal intelligentieonderzoek aan. We gebruiken de resultaten naast de tussenresultaten om te kijken hoe we ons onderwijs in de laatste jaren zo optimaal mogelijk kunnen aanbieden.
Onze school maakt voor afname van de doorstroomtoets in groep 8 vanaf 2024 gebruik van de digitale CITO-Doorstroomtoets. De uitkomsten van deze toets vergelijken wij met onze schoolnormen en specifiek de ontwikkeling van de leerlingen van groep 8. Op basis van de schoolweging is er bepaald hoeveel leerlingen de referentieniveaus voor Begrijpend Lezen, Taal en Rekenen zouden moeten halen. Dit monitoren we door gebruik te maken van analysedocumenten van MijnSchoolplan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 volgen we de leerlingen door het afnemen van observaties. Deze observaties worden vergeleken met de natuurlijke ontwikkeling die leerlingen in deze leeftijd doormaken. Vanaf groep 3 worden ieder half jaar CITO-leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen. De uitkomsten van deze toetsen worden geanalyseerd en vergeleken met observaties van de leerkrachten en het dagelijks werk van de leerlingen. Aan de hand van deze observaties en toetsen worden groepsplannen en individuele plannen gemaakt voor het aanbod en de ondersteuning van de leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor iedere leerling gaan we samen op zoek naar een passend type vervolgonderwijs. Door de jaren heen volgen wij de kinderen en hun ontwikkeling op zowel leergebied als sociaal en emotioneel gebied. Op basis van deze gegevens wordt eind groep 6 en eind groep 7 een voorlopig verwijzingsadvies gegeven. Halverwege groep 8 volgt dan een definitief advies. Deze adviezen worden in ouder-kindgesprekken door de leerkrachten toegelicht. Ouders zoeken zelf naar een vervolgschool voor hun kind.
Omdat iedere groep verschillend is kan er ook verschil zitten tussen het niveau en de verwijzingen in verschillende jaren. Als school kijken we naar een gemiddelde van de afgelopen jaren en of dit overeenkomt met de gegevens die we hebben vanuit het leerlingvolgsysteem en door observaties.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Eben Haëzer vindt het belangrijk om kinderen niet alleen iets bij te brengen op cognitief vlak, maar ook op sociaal en emotioneel vlak. We willen leerlingen ook toerusten in het omgaan met de maatschappij waar ze in leven. Dit doen we onder andere door lessen Burgerschap en aan de hand van onze kernwaarden: Groeien in liefde, Groeien in (zelf)vertrouwen en Groeien en ontwikkelen.

Vanaf groep 1 worden sociale vaardigheden getraind via de Kanjertraining. Ook maken we gebruik van themalessen en gastlessen rond social media en groepsdruk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Groeien in liefde
  • Groeien in (zelf)vertrouwen
  • Groeien en ontwikkelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven