Basisschool de Meridiaan

Scheelenstraat 100 6369 VZ Simpelveld

Schoolfoto van Basisschool de Meridiaan

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden twee keer per jaar geëvalueerd door middel van een uitgebreide schoolzelfanalyse. Dit gebeurt door onze specialisten +IB'er. Zo peilen wij of we op koers zitten voor wat betreft onze gestelde schoolnormen. Zijn wij tevreden? Wanneer zijn wij tevreden? Passen de resultaten bij onze schoolpopulatie? Hoe passen wij ons onderwijs aan? Waar is aandacht nodig? Zijn er vervolgstappen nodig enz. 

Met de tussenresultaten bekijken we hoe we onze kinderen indelen (aanpak 1, verlengde instructie, aanpak 2 basisinstructie, aanpak 3 verkorte instructie). Binnen deze aanpak proberen we de halfjaarlijkse groeps- en individuele doelen te bereiken. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies en plaatsing in het vervolgonderwijs zijn vanuit Duo bijgewerkt t/m schooljaar 2022-2023.

Onze school deelt een voorlopig advies vanaf midden groep 6. Meer informatie is te vinden in ons schoolplan.

Resultaten 2022-2023:

We kunnen u laten weten dat wij op grond van onze schoolweging, een gemiddelde score van 79,5 moesten behalen. We hebben 81,8 gemiddeld behaald. We zitten dus boven het landelijke gemiddelde.

Daarnaast hebben wij de resultaten geanalyseerd in het document "analyse referentieniveaus". Deze ligt ter inzage bij de directie. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We meten op diverse manieren hoe prettig, veilig en sociaal vaardig de kinderen zich voelen. Over de percentages zijn we heel tevreden. Toch realiseren wij ons dat er altijd kinderen zijn waar dit niet voor geldt. Ook deze kinderen willen we veiligheid in hun sociale context bieden.

Bij de SCOL beoordeelt de leerkracht de kinderen op sociale competenties. Wij scoren boven de norm van de inspectie. Naast de leerkracht beoordelen ook de leerlingen van groep 6-7-8 zichzelf. Hoewel de inspectie dit eigen oordeel niet meeneemt, zitten we ook volgens inschatting van de leerlingen ruim boven de norm. 

In schooljaar 2022-2023 hebben we ook een tevredenheidspeiling onder de leerlingen uitgevoerd. Zie bijlage. De resultaten hiervan vindt u ook op www.scholenopdekaart / Bs De Meridiaan Simpelveld / Waardering en op de website van de school, www.bsdemeridiaan.nl.

Tenslotte gebruiken we ook de onderzoeken van de onderwijsmonitor Limburg in groep 8 om te monitoren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid basis voor leren
  • Respect vinden we fijn
  • Wij boven jij

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven