Rooms Katholieke Basisschool De Plakkenberg

Pastoor Bluemersplein 5 7064 BK Silvolde

De Plakkenberg is een katholieke basisschool in Silvolde gelegen in een plattelandsgebied.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze eindopbrengsten bewegen zich rond het gemiddelde van de schoolvergelijkingsgroep, maar zijn 'grillig'. Onze focus ligt op de analyse van deze opbrengsten, de juiste interventies te verrichten al dan niet met inzet van externe expertise met als doel stabiel gelijk aan of boven het landelijk gemiddelde van de schoolvergelijkingsgroep te presteren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Een manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen, is het werken met landelijk genormeerde toetsen. Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS). Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft geleerd. De toetsen die wij aan de hand van een toetskalender gebruiken, worden afgenomen bij een grote groep leerlingen, verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk de vorderingen van onze school te vergelijken met andere scholen in ons land. Twee per keer jaar wordt er een diepteanalyse gemaakt van deze opbrengsten en vindt er een bespreking plaats met het team. Als het resultaat van de toetsen afwijkt van de landelijke normeringen, betekent dat misschien wel dat we consequenties moeten trekken uit onze manier van lesgeven of dat we onderdelen van het onderwijsprogramma moeten verbeteren. Het leerling- en onderwijsvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben. Vanuit deze gegevens worden dan groepsplannen gemaakt en bijgesteld en de schoolontwikkeling wordt op de specifieke vakgebieden besproken en verbeterd. Niet alleen op leergebied volgen we de leerlingen maar ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) en Sociogram.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs geeft o.a. het volgende in haar rapportage 2019 voor onze school weer:

Het percentage oud-leerlingen dat in leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs boven, op of onder het gegeven basisschooladvies zit.

Boven advies : 19% van de Plakkenberg oud leerlingen, voorspelde referentiewaarde 19 %, landelijk gemiddelde 20%.

Gelijk aan advies: 70% van de Plakkenberg oud-leerlingen, voorspelde referentiewaarde 65%, landelijk gemiddelde 66%

Lager dan advies: 12% van de Plakkenberg leerlingen, voorspelde referentiewaarde 15%, landelijk gemiddelde 13%.

Het percentage oud leerlingen dat onvertraagd een diploma heeft behaald dat overeenkomt met het basisschooladvies is 78%. Landelijk ligt dit op 56%.

Het percentage van de Plakkenberg ligt hoger dan de referentiewaarde en tevens hoger dan het landelijk gemiddelde.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven