Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS Op d' Esch werkt met moderne methoden en leermiddelen. De leerkrachten hanteren een doelmatig klassenmanagement waarbij ze gebruik maken van het expliciete directe instructiemodel. De lestijd wordt effectief besteed. Het totaal aantal onderwijsuren over de acht schooljaren en per bouw liggen vast, maar er is ruimte om daarbinnen te variëren.
De onderwijstijd
Onze school maakt gebruik van het continurooster. Wij hebben gekozen voor het ‘vijf gelijke dagen model’, dit betekent dat alle kinderen op elke dag van 8.30u tot 14.00u naar school gaan. De kleuters krijgen les van de leerkracht en op sommige momenten zal een onderwijsassistent ondersteunen. Ook kleuters hebben leerdoelen waar ze aan werken. Deze leerdoelen worden hun in verschillende thema’s aangeboden gedurende het schooljaar. Op deze manier leren ze spelenderwijs steeds meer. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gewaarborgd door een beredeneerd aanbod: taal, rekenen, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, ICT en spel. Via ‘Klasseplan’ worden de resultaten van de doelen bijgehouden.
Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Ook willen we ze voldoende leertijd plannen, zodat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken.
We werken vanuit een lessentabel, een weekoverzicht en een dagvoorbereiding.
In principe trachten we alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.
De definitie van extra ondersteuning is dat de onderwijsbehoeften van het kind dermate intensief en complex zijn, dat deze meer dan de (aanvullende) basisondersteuning op een school vragen. OBS Op d’ Esch werkt met een zorgteam: de directeur, de intern begeleider en eventueel een consultatief begeleider van Cedin. Wanneer daartoe aanleiding is, kan een medewerker van het centrum voor jeugd, gezin en veiligheid of de GGD aanschuiven. Het zorgteam van OBS Op d’ Esch kan tot de conclusie komen dat een leerling een aanvulling nodig heeft op de basisondersteuning.
Dit kan leiden tot een arrangement op maat voor aanvullende ondersteuning in de school. Voor leerlingen die aanvullende ondersteuning krijgen vanuit het samenwerkingsverband wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld.
Voor de onderstaande onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning van het samenwerkingsverband om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:
De leerlingen die voor een arrangement extra ondersteuning in aanmerking komen, hebben specifieke begeleiding nodig dat valt buiten de basisondersteuning en de aanvullende ondersteuning, maar waarbij ‘nog’ geen sprake is van een verwijzing naar een andere reguliere basisschool of een school voor speciaal (basis) onderwijs. Voor meer informatie verwijzen we naar ‘procesgang handelingsgericht arrangeren’ van het SWV PO 20.01.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de komende periode hebben we een aantal grotere ambities, onze ontwikkeldoelen, vastgesteld. Deze ambities vormen de focus voor ons handelen.
- Het borgen van de zorgroute voor het planmatig werken door het schoolteam.
- Analyses op methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen duidelijk en concreet beschrijven.
- Onderwijs op maat voor alle leerlingen waarbij gebruik wordt gemaakt van het Groep in Beeld (GiB) document en eventueel de ondersteuningsbehoefte in ParnasSys.
In onze onderbouwgroepen werken wij vanuit de uitgangspunten van het ontwikkelingsgericht onderwijs. Hierbij wordt aangesloten bij de ontwikkeling van de leerling, daarop worden de activiteiten afgestemd. De leerkracht biedt betekenisvolle activiteiten aan rondom een thema en in samenhang met de vooraf bepaalde doelen. Deze doelen worden door de leerkracht geobserveerd om zo de ontwikkeling van de leerling in kaart te brengen.
Het lokaal en de gang zijn gezellig en thematisch ingericht. We gaan voor een inspirerende speel- en leeromgeving en we werken met hoeken (poppenhoek, bouwhoek, themahoek, etc.). De hoeken worden regelmatig veranderd passend bij de belevingswereld van de leerlingen op dat moment. De leerling wordt wordt zodoende uitgedaagd om te spelen en van daaruit te leren.
De thema's proberen we dicht bij de belevingswereld van de leerlingen te houden en samen op te bouwen. Door leerlingen mee te laten denken en hun plannen mee te nemen wordt de betrokkenheid nog groter. Een thema duurt een aantal weken, afhankelijk van de belangstelling van de leerlingen.