De Wiekslag - School met de Bijbel

Schoollaan 1 9626 ZA Schildwolde

  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Wiekslag maakt elke leerling de Centrale Eindtoets, tenzij leerlingkenmerken dat niet toelaten. Als er leerlingen zijn met een ontheffing, dan worden deze resultaten er later uitgehaald.

We zijn blij met de resultaten van de laatste jaren en blijven streven naar verbetering. In het onderstaande overzicht staan de resultaten van de afgelopen jaren. 

  • NB. In 2021 is ons resultaat helaas een uitzondering geweest op de andere schooljaren, aangezien dit met 533,3 net onder het landelijke gemiddelde (535,0) zat. Hiervoor hebben we een zorgvuldige analyse toegepast en zien we o.a. oorzaken in de schoolsluiting door Covid-19 en zullen de nodige interventies plegen t.a.v. het komende schooljaar om ons onderwijs te versterken.

Wat betreft de beheersing van de referentieniveaus zijn goed en ver boven de signaleringswaarde van de Inspectie, zoals hieronder te zien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken het Leerling Volgsysteem (LVS) van Cito: 'Leerling in Beeld'. Leerling in beeld biedt nieuwe adaptieve toetsen voor de kernvakken, mogelijkheden voor het volgen van sociaal-emotioneel en executief, nieuwe rapportages met focus op groei en verdiepende instrumenten. We gebruiken deze toetsen om de leerontwikkeling van leerlingen te volgen en analyseren.

Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, observaties en andere gegevens een analyse van de groepsresultaten. We evalueren de resultaten in een gesprek met de intern begeleider en de directeur. Zij maken dan uiteindelijk de groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. Op Vensters PO vindt u de link naar de gegevens van het afgelopen jaar. 

Om aan de landelijke leerplankaders (kerndoelen en referentieniveaus rekenen en taal) te voldoen, werken we met goede methodes die in hun aanbod hieraan voldoen. Daarnaast zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van effectieve directe instructie. In de instructies stemmen we af op verschillen tussen leerlingen, door aandacht te hebben voor onderwijsbehoeften en leerlingkenmerken. De methodes die we gebruiken geven adviezen van hoe er differentiatie in het leerstofaanbod en de instructie plaats kan vinden.

We signaleren en bespreken d.m.v. observaties, oudergesprekken, het leerlingvolgsysteem van CITO en Kanvas (het Kanjervolgsysteem) de onderwijsbehoeften van leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Minimaal twee keer per jaar wordt dit met de IB'er besproken om zo de kinderen goed te kunnen volgen en de benodigde begeleiding te organiseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons advies baseren we op de leerontwikkeling van de leerling. Enerzijds zijn dit de meetbare gegevens, zoals de CITO-toetsen en anderzijds de kindkenmerken, zoals werkhouding en motivatie.

We gebruiken de Plaatsingswijzer om op basis van de resultaten van CITO-toetsen in groep 6, 7 en 8 een passende plaatsing te adviseren. Samen met de kindkenmerken komen we dan tot een weloverwogen advies. Aan het begin van groep 8 geven we een voorlopig advies aan de kinderen en midden groep 8 volgt het definitieve advies. 

De Eindtoets in medio april/mei is slechts een bevestiging van het advies. We stellen het advies enkel nog bij wanneer het kind de Eindtoets beduidend beter heeft gemaakt en meer ontwikkeling in de klas heeft laten zien. 

Er is een schat aan informatie in de school aanwezig die een advies sterk onderbouwt. Daarom dragen we onze informatie, met toestemming van ouders, graag met zorg over aan de vervolg school. We hebben goede contacten met meerdere VO-scholen in de omgeving en zorgen altijd voor een warme overdracht. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen omvat het groeien van hun persoonlijke identiteit, het opbouwen van relaties met anderen en het omgaan met verwachtingen van hun omgeving.  De meeste leerlingen komen met een ‘basispakket’ aan sociaal-emotionele vaardigheden vanuit thuis naar school. Binnen de school kunnen deze vaardigheden zich verder ontwikkelen in interactie met de leerkracht en klasgenoten.

Deze vaardigheden hebben ook invloed op het cognitieve leren van kinderen en kunnen leiden tot verbeterde leerprestaties. Daarom vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig, vertrouwd en gerespecteerd voelt. 

Vanuit ons geloof vertrouwen we op onze Heer en mogen we Zijn liefde ontvangen. Met deze basis willen wij voor elkaar zorgen, respecteren en liefhebben. 

Wij hebben ervoor gekozen om met de Kanjertraining te werken. Kernwaarden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2014 heeft de Inspectie van het Onderwijs De Wiekslag bezocht. De Wiekslag heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

In maart 2021 heeft de IvhO een themaonderzoek gedaan op De Wiekslag, net als andere scholen die onder deze steekproef vielen. Met dergelijke nieuwe onderzoeken wil de inspectie de kwaliteit van het stelsel beter in beeld brengen. Bij de onderzoeken spreekt de inspectie geen oordeel uit over de scholen, wel is er ruimte voor advies. We hebben op 30 maart 2021 een digitaal themaonderzoek van de onderwijsinspectie gehad gericht op “analyse en afstemming”. Er is bekeken hoe wij als school de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen analyseren en ons onderwijs daar op afstemmen. Het bezoek leverde goede gesprekken op en gaf ons nieuwe inzichten waarmee we onze organisatie kunnen verbeteren. 

 

Terug naar boven