De Wiekslag - School met de Bijbel

Schoollaan 1 9626 ZA Schildwolde

  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel
  • Schoolfoto van De Wiekslag - School met de Bijbel

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Wiekslag is gezamenlijk betrokken bij het verbeteren van de school. Dit doen we door collectief te leren en elkaars kwaliteiten te benutten voor organisatieontwikkeling. Hiervoor wordt er zowel teamtraining als individuele scholing gevolgd. 

Ook organiseren we structureel klassenbezoeken, gezamenlijke lesvoorbereiding en collegiale consultatie. We hebben een open houding om te blijven leren en voeren het gesprek over onze vakinhoudelijke en didactische aanpak en aanbod.  We streven ernaar elkaar te versterken in onze verschillende kwaliteiten. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben bovenschools een vervangingscoördinator die alle vervanging regelt m.b.v. vaste invallers. Bij studieverlof, verlof of ziekte vallen (duo)collega's zo mogelijk in.

In deze tijd van personeelstekort hebben we alle vacatures weten te vervullen én beschikken we zelfs over een vaste invalpool. Wel merken we dat in perioden van bijvoorbeeld een griepgolf het lastig is om adequate vervanging te vinden. Tot nu toe lukt het gelukkig nog steeds.

De communicatie naar ouders over verlofregeling en vervanging van leerkrachten gaat via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met een directie die bestaat uit de directeur en een intern begeleider. Daarnaast hebben we meerdere coördinatoren om de tijd, aandacht en professionaliteit van de verschillende onderwijsgebieden goed te bewaken.

Het team van De Wiekslag bestaat uit:

* Coördinator Taal- en leesonderwijs;

* Coördinator Rekenonderwijs;

* Coördinator Zorg en ondersteuning; Intern Begeleider

* Coördinator Digitale geletterdheid;

* Coördinator Cultuureducatie;

* Coördinator Thematisch werken/W&T;

* Coördinator Meer- en hoogbegaafdheid;

* Werkgroep Creacircuit;

Verder zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van de Kanjertraining en hebben we een anti-perst- en Kanjercoördinator.

                                              

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Dit is een globale urenverdeling van de onderwijstijd in de kleuterklassen. In de onderbouw werken de leerlingen over rijke thema's, waar verschillende vakgebieden geïntegreerd worden aangeboden. De thema's werken als een 'kenniskapstok' waarin verschillende doelen bij elkaar samenkomen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit is een globale weergave van de urenverdeling van onze onderwijstijd.

De keuzes die we maken voor de onderwijstijd, maken we op basis van onze halfjaarlijkse evaluatie. Bij de groepsbesprekingen evalueren we de leerstofbeheersing van leerlingen, onze didactiek en het zorgaanbod en beslissen we welk domein de grootste tijdsinvestering nodig heeft voor de volgende periode. 

Op onze school willen we kinderen voorbereiden op de samenleving van nu en in de toekomst. Dit doen we vanuit onze gezamenlijke grond; het geloof in onze liefdevolle God. We leren hen kritisch denkende wereldburgers te worden die kunnen samen werken en zelfstandig kunnen staan. Dit doen we door hen sterke basisvaardigheden in taal en rekenen bij te brengen, focus op algemene ontwikkeling in wereldoriëntatie, creativiteit en techniek, maar ook sociale en emotionele vorming.

                                      

                                                         

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Verreweg de meeste kinderen kunnen we bij ons op school opvangen. Soms hebben kinderen extra ondersteuning en zorg nodig. We bekijken zorgvuldig per leerling hoe en of we deze ondersteuning kunnen bieden. Hierbij maken we gebruik van de expertise die we hebben in ons team. Zo hebben o.a. diverse collega's scholing gevolgd in meer- en hoogbegaafdheid en zijn er onderwijsassistenten aanwezig om de leerkrachten te ondersteunen in de leerlingenzorg. Onze IB'er coördineert de begeleiding op onze school.

Ook kunnen we gebruik maken van het OnderwijsOndersteuningsTeam van NoorderBasis en hebben we een goede samenwerking met externe specialisten zoals: Team050, fysiotherapie, logopedie, OCRN en Accare.

In ons SOP (SchoolOndersteuningsProfiel), dat te vinden is op onze website, hebben we beschreven wat we aan basis- en extra ondersteuning kunnen bieden en wat onze ambities zijn.

   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school willen we meer specialisme in het team opbouwen in orthopedagogische/orthodidactische en onderwijskundige verdieping met de focus op passend onderwijzen. Hiermee willen we de kennis over gedrag van leerlingen en de aanpak van leerkrachten in de klas versterken. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de regio werken we samen om elk kind de kans te geven zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Er is sprake van een warme overdracht tussen de peuterspeelzaal en de basisschool. De gemeente Midden-Groningen helpt d.m.v. haar onderwijskansenbeleid, waar de VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) een belangrijk onderdeel in is.     

Terug naar boven