Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met een directie die bestaat uit de directeur en een intern begeleider. Daarnaast hebben we meerdere coördinatoren om de tijd, aandacht en professionaliteit van de verschillende onderwijsgebieden goed te bewaken.
Het team van De Wiekslag bestaat uit:
* Coördinator Taal- en leesonderwijs;
* Coördinator Rekenonderwijs;
* Coördinator Zorg en ondersteuning; Intern Begeleider
* Coördinator Digitale geletterdheid;
* Coördinator Cultuureducatie;
* Coördinator Thematisch werken/W&T;
* Coördinator Meer- en hoogbegaafdheid;
* Werkgroep Creacircuit;
Verder zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van de Kanjertraining en hebben we een anti-perst- en Kanjercoördinator.
Dit is een globale urenverdeling van de onderwijstijd in de kleuterklassen. In de onderbouw werken de leerlingen over rijke thema's, waar verschillende vakgebieden geïntegreerd worden aangeboden. De thema's werken als een 'kenniskapstok' waarin verschillende doelen bij elkaar samenkomen.
Dit is een globale weergave van de urenverdeling van onze onderwijstijd.
De keuzes die we maken voor de onderwijstijd, maken we op basis van onze halfjaarlijkse evaluatie. Bij de groepsbesprekingen evalueren we de leerstofbeheersing van leerlingen, onze didactiek en het zorgaanbod en beslissen we welk domein de grootste tijdsinvestering nodig heeft voor de volgende periode.
Op onze school willen we kinderen voorbereiden op de samenleving van nu en in de toekomst. Dit doen we vanuit onze gezamenlijke grond; het geloof in onze liefdevolle God. We leren hen kritisch denkende wereldburgers te worden die kunnen samen werken en zelfstandig kunnen staan. Dit doen we door hen sterke basisvaardigheden in taal en rekenen bij te brengen, focus op algemene ontwikkeling in wereldoriëntatie, creativiteit en techniek, maar ook sociale en emotionele vorming.
Verreweg de meeste kinderen kunnen we bij ons op school opvangen. Soms hebben kinderen extra ondersteuning en zorg nodig. We bekijken zorgvuldig per leerling hoe en of we deze ondersteuning kunnen bieden. Hierbij maken we gebruik van de expertise die we hebben in ons team. Zo hebben o.a. diverse collega's scholing gevolgd in meer- en hoogbegaafdheid en zijn er onderwijsassistenten aanwezig om de leerkrachten te ondersteunen in de leerlingenzorg. Onze IB'er coördineert de begeleiding op onze school.
Ook kunnen we gebruik maken van het OnderwijsOndersteuningsTeam van NoorderBasis en hebben we een goede samenwerking met externe specialisten zoals: Team050, fysiotherapie, logopedie, OCRN en Accare.
In ons SOP (SchoolOndersteuningsProfiel), dat te vinden is op onze website, hebben we beschreven wat we aan basis- en extra ondersteuning kunnen bieden en wat onze ambities zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school willen we meer specialisme in het team opbouwen in orthopedagogische/orthodidactische en onderwijskundige verdieping met de focus op passend onderwijzen. Hiermee willen we de kennis over gedrag van leerlingen en de aanpak van leerkrachten in de klas versterken.
In de regio werken we samen om elk kind de kans te geven zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Er is sprake van een warme overdracht tussen de peuterspeelzaal en de basisschool. De gemeente Midden-Groningen helpt d.m.v. haar onderwijskansenbeleid, waar de VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) een belangrijk onderdeel in is.