Verwijsindex en Passenonderwijs
Verwijsindex
De Verwijsindex is een digitaal hulpmiddel waarin begeleiders, leerkrachten en hulpverleners een signaal kunnen afgeven voor een kind waar zij zich zorgen over maken. Het gaat om vroegtijdige signalering indien een zorg is geconstateerd. Bijvoorbeeld als een kind spijbelt, er gezinsproblemen zijn of als de ouders/verzorgers van de kinderen kampen met een (licht) psychiatrische stoornis, verslaving of verstandelijke beperking.
Als een signaal in de Verwijsindex wordt afgegeven, worden alleen algemene gegevens zoals naam, geboortedatum en BSN in de Verwijsindex bekend gemaakt. Bij een tweede signaal over hetzelfde kind door een begeleider van een andere organisatie, krijgen beide begeleiders een email met daarin de mededeling dat er nog een begeleider is die zich zorgen maakt. Vanaf dat moment moeten ze contact met elkaar opnemen om te overleggen hoe ze het kind het beste kunnen helpen. Op deze manier werken de begeleiders van verschillende organisaties samen met het doel het kind beter te kunnen helpen.
Ouders moeten toestemming geven voor het uitwisselen van informatie. Voor meer informatie: www.verwijsindexzeeland.nl
Passend onderwijs
Passend onderwijs is de wetgeving waarin geregeld wordt hoe ondersteuning wordt geboden aan leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Die ondersteuning wordt geregeld vanuit regionale samenwerkingsverbanden waarin schoolbesturen samenwerken. In onze regio is dat samenwerkingsverband Kind op 1.
Basisondersteuning
Elke basisschool heeft een eigen ondersteuningsstructuur in de school. De intern begeleider van de school is de persoon die de ondersteuning coördineert en aanspreekpunt is voorcollega’s (en vaak ouders/verzorgers) als er zorgen zijn over een leerling. Een school gaat bij zorgen eerst zelf aan de slag:
- gesprekken voeren met de leerling
- gesprekken voeren met ouders/verzorgers
- meedenken met de leerkracht
- een plan opstellen
- extra uitleg geven
- een orthopedagoog vragen mee te denken (bijv. hgpd).
Dit soort ondersteuning noemen we basisondersteuning. Binnen Kind op 1 is afgesproken wat scholen zelf moeten kunnen en waarvoor men een beroep kan doen op het samenwerkingsverband.
Extra ondersteuning
Als dat wat het kind nodig heeft (de onderwijsbehoeften) de mogelijkheden van de school overstijgt, kan er een beroep worden gedaan op extra ondersteuning via het samenwerkingsverband. De mogelijkheden van de basisondersteuning zijn dan niet toereikend geweest. Scholen kunnen ondersteuning aanvragen bij het loket van Kind op 1. Extra ondersteuning kan er heel verschillend uitzien. In de praktijk gaat het soms om extra of ander materiaal, vaak om extra handen (bijvoorbeeld een onderwijsassistent) en vaak om iemand die komt meedenken met de school (een ambulant begeleider). Dit soortaanpassingen heet een arrangement. Als kinderen een arrangement krijgen, dan wordt er ook altijd een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Dit OPP is het plan waarin de doelen op de lange en de korte termijn worden vastgelegd. In sommige gevallen komen betrokkenen tot de conclusie dat het kind niet meer gelukkig is op school en/of geen groei in ontwikkeling meer laat zien. Als dit niet meer bij te sturen is met een arrangement kan er een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd worden voor een plaats in een school voor speciaal (basis)onderwijs.
Lees meer over Kind op 1 op de website ?www.swvkindop1.nl
Zorgplicht
Scholen zijn verplicht om ouders/verzorgers te helpen een passende schoolplek te vinden (zorgplicht). Ze zijn niet verplicht die plaats zelf te bieden. Om hierin een besluit te kunnen nemen doen scholen een goed onderzoek naar de onderwijsbehoeften van het kind en begeleidingsmogelijkheden van de school. Kind op 1 kan helpen bij het onderzoek, kan indien nodig een arrangement aanbieden én kan helpen zoeken naar een passende plek als de conclusie is dat deze school geenpassend aanbod heeft. De contactgegevens van Kind op 1 staan op www.swvkindop1.nl