obs Oosterschelde

Watertorenstraat 6 4694 AZ Scherpenisse

  • Schoolfoto van obs Oosterschelde
  • Schoolfoto van obs Oosterschelde
  • Schoolfoto van obs Oosterschelde
  • Schoolfoto van obs Oosterschelde
  • Schoolfoto van obs Oosterschelde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kleine scholen hebben kleine groepen en zoals VenstersPO ook aangeeft, kan met een klein aantal leerlingen in groep 8 een uitschieter naar boven of naar onder het gemiddelde aardig beïnvloeden.

De IEP-eindtoets, afgenomen in april 2023 geeft een score van 77,2. Dit is onder het landelijk gemiddelde van 79,5. De score komt overeen met de onderwijsperspectieven die er waren voor de leerlingen van deze groep. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor het meten van de tussenresultaten gebruiken wij de M-toetsen van het CITO Leerling in Beeld. Deze geven een indicatie waar kinderen staan in hun ontwikkelingslijn, ten opzichte van "gemiddelde scores". 

De toetsen worden meestal afgenomen in januari/februari. Elk jaar wordt er een toetskalender op bestuursniveau samengesteld .

Leerkrachten, IB-er en directie analyseren de resultaten per kind en per leerjaar. Indien resultaat afwijkt van het verwachtingspatroon, wordt kritisch gekeken naar het aanbod en de ontwikkeling van de leerling.

Uiteindelijk moet dit leiden tot een aanpak op verschillende niveaus: Het aanbod kan aangepast worden, de wijze van aanbieden kan aangepast worden of het aanbod voor één of meerdere leerlingen kan aangepast worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Midden groep 7 krijgen onze leerlingen een voorlopig school advies, dit is gebaseerd om de Cito resultaten groep 6 en 7, werkhouding, motivatie en schoolresultaten.

In november krijgen de leerlingen van groep 8 het definitief schooladvies, dit is gebaseerd om de Cito resultaten groep 6, 7 en 8, werkhouding, motivatie en schoolresultaten. Dit advies komt tot stond in overleg met de leerkrachten Unit 2, IB-er en directie. 

Een schooladvies wordt indien nodig nog naar boven bijgesteld als een leerling een hoger advies haalt op de IEP doorstroomtoets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij constateren steeds dat "onze kinderen" harmonieus en op een prettige manier met elkaar omgaan. Mogelijk is dit het gevolg van de kleinschaligheid van de school en het gegeven dat "iedereen elkaar kent" en elkaar ook kan aanspreken.

Om de kinderen goed voor te bereiden op de toekomst en hen de daarbij behorende competenties mee te geven, hebben wij de volgende doelen gesteld: Het zelfstandig werken van de kinderen moet kwalitatief verbeterd worden. Hierbij moet gedacht worden aan de uitgestelde aandacht, het plannen en het zelf controleren van het werk.
De kinderen moeten goed leren samenwerken.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • respectvol omgaan met elkaar
  • zelfredzaam zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven