Kindcentrum De Bonte Mol

Zuidje 10 1636 XC Schermerhorn

  • In de klas wordt veel gelezen en geschreven over het ziekenhuis. We hebben zelfs bezoek gehad van een echte ambulanceverpleegkundige.
  • Lichtjesavond op De Bonte Mol is feestelijk! De school is versiert met zelfgemaakte lampionnen en versiert met veel lichtjes.
  • Wat hadden wij veel plezier in het Land van Fluwel.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindopbrengst: Cito M8 toetsen

De eindopbrengsten groep 8 waren de afgelopen drie schooljaren voldoende.

Referentieniveaus:

Op De Bonte Mol streven we elk jaar naar hoge onderwijsopbrengsten. Een onderdeel van die opbrengsten betreft de referentieniveaus.We hebben streefniveaus vastgesteld met een hoog ambitieniveau.

           1F   Lezen    Rekenen    Taal           2F/1S  Lezen    Rekenen    Taal

2023-2024  100%    100%       100%                    75%       50%      75%

2024-2025  100%    100%       100%                    75%       55%      75%

2025-2026  100%   100%       100%                     80%       60%      80%

2026-2027  100%  100%       100%                      80%       65%      80%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling
Door middel van periodiek terugkerende toetsing en doorlopende observaties bekijken wij hoe een kind zich voldoende ontwikkelt. De toetsen uit de methoden zijn hierbij van groot belang. Daarnaast maken we ook gebruik van een methodeonafhankelijke toetsing. Dit is een landelijk genormeerd Leerling Volg Systeem. Twee keer per jaar worden bij de leerlingen deze toetsen afgenomen op het gebied van  technisch lezen, spelling, begrijpend lezen (vanaf groep 4). De uitslag van deze toetsen geeft een beeld van de ontwikkeling van de kinderen en hoe zich dat landelijk verhoudt tot leeftijdgenoten. Door de regelmaat waarmee dit gebeurt en vastgelegd wordt krijgen wij zicht op de ontwikkeling en kunnen wij hiaten vroegtijdig signaleren.
De resultaten van het onderwijs worden geanalyseerd en met die opbrengsten wordt de komende periode gepland.

Gedurende het schooljaar vinden twee hoofdmetingen en twee tussenmetingen plaats op school. Voor deze metingen maken wij gebruik van de Cito toetsen. Bij de meeste kinderen worden alleen de hoofdmetingen afgenomen. Echter wanneer de ontwikkeling van een kind stagneert of juist heel erg vooruit loopt in de ontwikkeling, worden ook tussenmetingen afgenomen.

Hoe ondersteunen wij onze kinderen?

  • Bij de start van het schooljaar heeft de leerkracht a.d.h.v. de resultaten en overdracht van het vorig schooljaar een duidelijk beeld van de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Er wordt voor deze kinderen gewerkt vanuit een plan van aanpak die is opgesteld door de leerkracht.
  • In november vindt de eerste tussenmeting plaats bij bovengenoemde kinderen. De resultaten van deze metingen worden geanalyseerd en wanneer nodig wordt het plan van aanpak bijgesteld.
  • Eind januari vindt de eerste hoofdmeting plaats. Deze toetsen worden door alle kinderen gemaakt. De resultaten van alle leerlingen worden geanalyseerd. De plannen van de kinderen die extra ondersteuning hebben gehad worden geëvalueerd. Opnieuw wordt gekeken welke kinderen extra ondersteuning nodig hebben, voor deze kinderen wordt een nieuw plan van aanpak opgesteld.
  • In april vindt de tweede tussenmeting plaats bij de kinderen die een eigen plan van aanpak hebben. De resultaten van deze metingen worden geanalyseerd en wanneer nodig wordt het plan van aanpak bijgesteld.
  • In juni vindt de tweede hoofdmeting plaats. Deze toetsen worden door alle kinderen gemaakt. De resultaten van alle leerlingen worden geanalyseerd. De plannen van de kinderen die extra ondersteuning hebben gehad worden geëvalueerd. Opnieuw wordt gekeken welke kinderen extra ondersteuning nodig hebben, voor deze kinderen wordt een nieuw plan van aanpak opgesteld. Deze plannen worden weer overgedragen aan de leerkrachten van het volgende schooljaar.
  • We onderhouden goede contacten met andere (basis)scholen. We nemen altijd contact op met scholen waarnaar kinderen verwezen worden.
  • We onderhouden goede contacten met de scholen voor Voortgezet Onderwijs. Door de zogenaamde 'warme overdracht' kennen we de contactpersonen. We ontvangen van alle kinderen die naar het Voortgezet Onderwijs gaan rapporten. Die rapporten worden besproken met de leerkracht van groep 8 en de interne begeleider van De Bonte Mol.

Hoe gaan we om met taalachterstanden
Taal is de toegangspoort tot ontwikkeling. Een kind dat de Nederlandse taal goed beheerst, heeft daar op allerlei gebieden in zijn leven voordeel van. Kinderen leggen in hun jonge jaren de basis voor hun verdere ontwikkeling. Het vermogen om taal te begrijpen en zelf te produceren is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van allerlei andere vaardigheden. Met andere woorden: als er iets misgaat in de taalontwikkeling, heeft dat gevolgen voor de ontwikkeling op allerlei andere terreinen. Door hun taalachterstand missen kinderen (verbale) informatie: ze begrijpen niet wat er van hen gevraagd wordt, hebben een beperkte woordenschat, leggen moeilijk verbanden en hebben moeite met het herkennen van verschillende situaties in het dagelijks leven. Ook blijven ze vaak op sociaal-emotioneel vlak achter.
Het is onze inzet dat alle kinderen de kans krijgen om hun gaven en talenten tot ontwikkeling te brengen. Daarbij is een goede taalbeheersing van groot belang. Op De Bonte Mol hebben we daarom voldoende lesuren ingeroosterd om in de groepen 1 t/m 8 te werken aan taal en lezen. Voor peuters met een taalachterstand bieden wij VVE aan.
We volgen alle kinderen goed in hun ontwikkeling en signaleren daarom snel taalachterstanden. Leerkrachten geven extra instructie en bieden extra tijd voor taal en lezen aan. Alle activiteiten vinden zoveel als mogelijk plaats in de eigen groep. Daarnaast wordt regelmatig een onderwijsassistent ingezet voor deze doelgroep. Onze intern begeleider coördineert dit. Het spreekt voor zich dat de ondersteuning van ouders hierbij van grote toegevoegde waarde kan zijn. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle kinderen maken aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft het kind een advies voor het onderwijsniveau in het Voortgezet Onderwijs. Scoort het kind op de toets hoger dan het advies van de leerkracht, dan zal de leerkracht (in overleg met de intern begeleider) het advies heroverwegen. Bij een legere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, kinderen kunnen niet slagen of zakken.

De doorstroomtoets vindt in februari plaats en geeft kinderen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor een middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitalgen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Tijdsplanning Doorstroomtoets

  • 1 oktober-15 november Aanvraag/inschrijven doorstroomtoets
  • 10 t/m 31 januari Voorlopig schooladvies
  • Eerste twee weken van februari Doorstroomtoets
  • Uiterlijk 15 maart Uitslag doorstroomtoets
  • Uiterlijk 24 maart Definitief schooladvies
  • Tussen 25 en 31 maart Ouders schrijven hun kind in op het VO

De doorstroomtoets meet het taal- en rekenniveau van uw kind na acht jaar basisonderwijs. De doorstroomtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen in groep 8. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat uw kind beheerst én een advies voor een schoolniveau. Op De Bonte Mol hebben wij gekozen voor de IEP-doorstroomtoets. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs en is ontwikkeld door Bureau ICE.

De IEP-doorstroomtoets sluit maximaal aan bij de belevingswereld van het kind. De situaties zijn herkenbaar en vertrouwd en omdat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart ieder kind een succesgevoel wat weer vertrouwen geeft. Ook kenmerken als een overzichtelijk toetsboekje waarin het kind werkt en enkel functionele afbeeldingen zodat ze niet afgeleid worden, zorgen voor een zo prettig mogelijk toetservaring. Kinderen, ouders en leerkrachten van De Bonte Mol zijn tevreden over de toetsresultaten; de uitslag klopt met de verwachtingen van kinderen, ouders en leerkrachten. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen onze school hebben wij een belangrijke regel:

Ik toon respect door: mijn taalgebruik, mijn houding en mijn gedrag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Samen leren
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basistoezicht voor De Bonte Mol

De Bonte Mol heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven