Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij zijn een school van rond de 100 leerlingen. In de groepen worden vakken als rekenen en spelling per jaargroep gegeven. Vakken als begrijpend lezen, wereldoriëntatie en creatieve vakken worden groepsdoorbrekend gegeven. Op deze manier leren kinderen van en met elkaar. In het schooljaar 2021-2022 zijn wij begonnen met Zin in Lezen. Lezen en taal wordt nu op een thematische manier aangeboden. Kinderen lezen veel in boeken en schrijven hun eigen teksten. Het doel van deze thematische manier van werken is de (lees)motivatie te vergroten en wij zien dat dit werkt!
In groep 1-2 werken wij met thema's waarin verschillende taal- en rekenactiviteiten aan bod komen. Daarnaast zijn er dagelijks creatieve, muzikale en bewegingsactiviteiten.
Kerndoelen:
Op De Bonte Mol maken we gebruik van moderne lesmethodes. Omdat we deze methodes gebruiken voldoen we aan de kerndoelen. Zodra een methode niet meer aan de kerndoelen voldoet, passen we ons onderwijs aan. In schooljaar 2021-2022 zijn wij begonnen met Zin In Lezen. Dit is een ontwikkelingsgerichte manier van leren lezen. Dit doen wij om de motivatie van de kinderen te vergroten.
Door kwalitatief goed onderwijs aan te bieden in een veilige, prettige omgeving dragen wij bij aan de optimale ontwikkeling van de kinderen op cognitief en sociaal emotioneel gebied. Wanneer kinderen wat extra hulp nodig hebben, zullen wij daar zoveel mogelijk in tegemoet komen. Binnen onze school maken wij gebruik van elkaars expertise. Zo zijn er verschillende specialisten op het gebied van taal, rekenen en gedrag. Daarnaast is er een Intern Begeleidster werkzaam die de zorg rondom de kinderen coördineert en een onderwijsassistent die leerlingen uit verschillende groepen ondersteunt.
Wij streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen onderwijs te kunnen laten volgen op de school in de buurt. Dat maakt dat in sommige gevallen kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte toch onderwijs kunnen volgen op onze school. Wanneer een kind extra ondersteuningsbehoefte nodig heeft en de school dit niet kan bieden vanuit de basisondersteuning, wordt er een beroep gedaan op het samenwerkingsverband. De school zal dan met toestemming van ouders contact opnemen met de onderwijsconsulente (deskundige van het samenwerkingsverband*). School, ouders, onderwijsconsulente en eventueel externe deskundigen zullen samen tijdens een MDO (multi disciplinair overleg) nagaan wat nodig is om het kind verder te helpen. Hiervoor wordt dan eventueel een extra arrangement vanuit het samenwerkingsverband beschikbaar gesteld.
*Het samenwerkingsverband is een organisatie die passend onderwijs mogelijk maakt op basisscholen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Al enige jaren hebben wij op De Bonte Mol een paar kinderen met een beperking. Wij zien de meerwaarde hiervan, omdat de kinderen (met en zonder beperking) veel van elkaar leren.
Bij de Molletjes (peuteropvang) wordt ook Voorschoolse educatie (VVE)aangeboden. De activiteiten zijn gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van je kind. Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod: taal, denken, lichamelijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling. Voorschoolse educatie is ideaal voor kinderen die niet goed Nederlands spreken of extra stimulering nodig hebben. Wanneer uw kind gebruik maakt van VVE betekent dit dat hij/zij vier ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal gaat. Dit kan alleen wanneer het consultatiebureau, de ouders en de gemeente denken dat het kind een extra risico loopt in zijn/haar ontwikkeling. Mocht u hierover meer informatie willen, neemt u dan gerust contact met ons op.
We werken samen met de Molletjes. Kindcentrum De Bonte Mol biedt onderwijs en opvang in één gebouw. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met de peuteropvang in ons gebouw. Door vroeg-signalering kunnen in het kader van Passend Onderwijs acties, bijvoorbeeld logopedie, in gang gezet worden. Waar het kan doen wij bepaalde onderdelen van het programma samen (bijvoorbeeld voorlezen, afsluiten van een project, voorstellingen, feesten). Ook worden er bezoekjes afgelegd in de toekomstige groep 1/2. Zo dragen wij zorg voor een ononderbroken ontwikkeling.
Ons aanbod voor het jonge kind is gericht op het creëren van een stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving. We begrijpen dat de vroege jaren van cruciaal belang zijn voor de groei en ontwikkeling van kinderen en daarom streven we ernaar om een rijke leeromgeving te bieden die aansluit bij de behoeften van de kinderen. Ons programma omvat een breed scala aan activiteiten en leermiddelen die speciaal zijn ontworpen voor jonge kinderen. We leggen de nadruk op spelenderwijs leren, waarbij kinderen worden aangemoedigd om hun nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht te gebruiken. We bieden thematische projecten en activiteiten aan die gericht zijn op de ontwikkeling van taal, cognitieve vaardigheden, motorische vaardigheden, sociale interactie en emotionele groei. Op onze school hebben we jongere en oudere kleuters bewust gemengd in een combinatiegroep: kinderen leren veel en graag van elkaar. In deze groepen wordt gewerkt aan de totale ontwikkeling van het kind: taal, rekenen, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling (zien, horen, voelen), sociaal-emotionele ontwikkeling en creatieve ontwikkeling.
Daarnaast besteden we veel aandacht aan een veilige en ondersteunende omgeving. We zorgen voor goed opgeleide en ervaren leerkrachten die een positieve relatie met de kinderen opbouwen en hen begeleiden in hun leerproces. We streven ernaar om een inclusieve omgeving te creëren waarin elk kind zich gewaardeerd en gezien voelt. Ons aanbod omvat ook regelmatige communicatie en samenwerking met ouders, zodat we een sterke band tussen thuis en school kunnen opbouwen. Dit vinden wij belangrijk omdat de samenwerking tussen ouders, school en kind draagt bij aan de positieve ontwikkeling van een kind. We organiseren ouderbijeenkomsten, oudergesprekken en stimuleren ouderbetrokkenheid bij het leerproces van hun kind. Kortom, ons aanbod voor het jonge kind in het basisonderwijs is gericht op het bieden van een boeiende, ondersteunende en inclusieve leeromgeving waarin kinderen kunnen gedijen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.