Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
NIO
De leerlingen in groep 8 doen mee aan de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO). Deze test wordt gebruikt om te achterhalen welk niveau van voortgezet onderwijs het beste bij het kind aansluit.
Alle eind onderzoeken worden vastgelegd in het Onderwijskundig rapport. Dit wordt ondertekend door ouders en school. De groepsleerkracht stelt in samenwerking met andere collega’s een schooladvies op. Indien nodig wordt advies gevraagd aan de orthopedagoog van het ondersteuningsteam.
Eindtoets
Wat is de eindtoets? Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is ook voor het speciaal basisonderwijs vanaf schooljaar 2019-2020 verplicht. Niet alle kinderen hoeven in het SBO mee te doen aan de eindtoets. Op de Tender doen per jaar ongeveer 6 tot 8 kinderen mee aan de eindtoets.
Behalve de genoemde toetsen en testen gebruikt de leerkracht voor het opstellen van het onderwijskundig rapport, de observatiegegevens. Het advies van de leerkracht telt zwaar mee in het schooladvies. De factoren motivatie, werkhouding, doorzettingsvermogen, eventuele aanwezig stoornis in de ontwikkeling, gedrag in de groep, sociale vaardigheden tellen mee in het schooladvies.
Ontwikkelingsperspectief
Naar aanleiding van de gegevens verkregen door de CTO en eventueel aanvullend onderzoek wordt voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Er wordt een prognoselijn vastgesteld waarop we een leerarrangement plannen. De prognoselijn kan voor verschillende vakken op een ander niveau liggen. In het ontwikkelingsperspectief worden naast de leerrendementen en het IQ ook de bevorderende en de belemmerende factoren beschreven. De doelen voor korte en lange termijn zijn hierin opgenomen. Vanuit het leerlingvolgsysteem ESIS wordt het uitstroomprofiel op basis van alle gegevens in een grafiek weergegeven. Dit laat de ontwikkeling van het kind zien.
Leervorderingenonderzoek
Vanaf groep 3 worden alle leerlingen getoetst met behulp van de CITO toetsen. Deze worden 2 x per jaar afgenomen. Dit vindt plaats in januari/februari en juni. De kinderen worden ook gevolgd met leerroutekaarten. Hiermee wordt gekeken welke inhoudelijke doelen per vak beheerst worden. Naast de niet methode gebonden toetsen worden methode gebonden toetsen afgenomen. Dit zijn de toetsen die horen bij de methode en worden afgenomen wanneer een blok lesstof is afgerond. Voor sociaal emotionele ontwikkeling worden tevredenheidsonderzoeken door DUO onderwijsonderzoek afgenomen. Vier keer per jaar wordt gekeken of een kind nog op de goede weg zit, wat er nog nodig is. Elk jaar wordt het OPP tee keer besproken met de ouders en wordt gekeken of het ontwikkelingsperspectief en uitstroomprofiel moet worden bijgesteld.
Leerlingvolgsysteem
Om het onderwijs en de ontwikkeling van de leerling te volgen worden de gegevens verwerkt in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van ESIS om de registratie te verwerken. Alle gegevens worden hierin genoteerd.
Vanaf groep 5 wordt er een uitstroomprofiel opgesteld voor alle leerlingen.
de route en informatie over het voortgezet onderwijs Planning2023-2024
September Startgesprek Informatieavond voor ouders en/of verzorgers + leerlingen groep 8 over de route en informatie over het voortgezet onderwijs .
November Voorbespreking voorlopige schooladviezen. Informatief gesprek i.v.m. mogelijke verwijzing naar VSO + route.
November/December Keuze maken eindtoets Keuze in Duo plaatsen voor 1 dec Toestemmingsformulier beide ouders laten ondertekenen i.v.m. afname NIO test. Voorbespreking adviezen
Januari Na de toetsperiode januari/februari adviesgesprekken plannen. Informatie open dagen op ouderportaal.
Januari/Februari Afname Cito toetsen Definitief schooladvies vaststellen Schooladvies op fomulier vastleggen. Schooladvies + rapport bespreken met ouders en/of verzorgers + leerlingen (25 minuten). Schooladvies + toestemmingsformulier doorgeven informatie tekenen. Aanvraag Toelaatbaarheidsverklaring voor leerlingen die naar het V.S.O. gaan en invullen groeidocument. Bespreken en ondertekenen door ouders
Februari/Maart Aanmelden V.O vóór 1 maart. Warme overdracht + terugkoppeling oud leerlingen Maart/April Informatie aan V.O. doorsturen voor 15 maart via mail? en OSO Eindtoets Wanneer er reden is om de toets niet af te nemen bij bepaalde leerlingen, dit in Duo verantwoorden
April/Mei Ouders krijgen thuis bericht van school waar is aangemeld. Overzichtslijst van leerlingen die zijn aangemeld. juni/juli Afspraak IQ onderzoek volgend schooljaar plannen
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Tender staat voor het feit dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, waarbij de ontwikkelingskansen en talenten voor alle kinderen centraal staan. Veiligheid is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. Een steeds belangrijker wordend aspect van het onderwijs is het begeleiden van de kinderen met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling. De tender gaat uit van het pedagogisch tact: ‘op het goede moment de juiste dingen doen, óók in de ogen van de ander.’ De pedagogische opdracht van de leraar is ervoor te zorgen dat ieder kind zich gezien, gekend, gehoord en begrepen voelt en zich binnen zijn/haar mogelijkheden optimaal ontwikkelt. Op de Tender wordt geen enkel kind buitengesloten. Leerkrachten helpen kinderen zich sociaal en emotioneel te ontwikkelen en hun welbevinden te vergroten door met ze in gesprek te gaan vanuit een pedagogische basishouding. Dit betekent dat we eerst en vooral kijken naar het kind en de mens erachter.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.