Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Afhankelijk van het aantal leerlingen worden de groepen ingedeeld. De leerlingen zijn verdeeld over 6 groepen. Vanaf halverwege groep 5 wordt een uitstroomprofiel bepaald. Een uitstroomprofiel is het type onderwijs waar de leerling na het PO naar toe zal gaan. Op de Tender zijn de volgende uitstroomprofielen: Praktijkonderwijs (PRO), VMBO basisberoeps, kaderberoeps, theoretische leerweg, HAVO, VWO. Iedere leerling krijgt het aanbod dat past bij de mogelijkheden
De invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit op meerdere gebieden gestimuleerd.
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
Soms kan een gewone basisschool een kind niet helpen bij leerproblemen. Het kind kan dan terecht op het speciaal basisonderwijs. Speciale basisscholen zijn bedoeld voor onder andere: moeilijk lerende kinderen, kinderen met opvoedingsmoeilijkheden, kinderen met gedragsproblemen. Scholen in het SBO hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen. Leerlingen in het SBO krijgen meer tijd om die te halen. De groepen in het speciaal basisonderwijs zijn kleiner en er zijn meer deskundigen om te helpen met leren. Op de Tender zijn leerkrachten met expertise op het gebied van het jonge kind, gedrag, rekenen en taalonderwijs & dyslexie, pedagogische hulpverlening, begeleiding, jeugdzorg en psychologie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende schooljaar 2022-2023 starten we een praktische rekengroep en een leesondersteuningsgroep op. Binnen deze groepen krijgen de kinderen, bij wie de groei in het rekenen en lezen stagneert, op een andere manier aangeboden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.