Basisschool De Statie

Canadalaan 2 b 4551 AL Sas van Gent

  • Schoolfoto van Basisschool De Statie
  • Schoolfoto van Basisschool De Statie
  • Schoolfoto van Basisschool De Statie

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school willen we het beste onderwijs voor uw kind met daarbij ook de beste opbrengsten. Die opbrengsten houden we nauwkeurig bij via ons Leerlingvolgsysteem ParnasSys, waardoor we de ontwikkelingen van de kinderen goed kunnen volgen. In elke klas nemen we diverse keren per jaar CITO-toetsen af. Die bieden onder meer een vergelijking met het landelijk gemiddelde. Wij vergelijken de gegevens ook steeds met de norm, die de onderwijsinspectie stelt. Door het onderwijs steeds te baseren op de gemeten resultaten kan er effectiever worden gewerkt en tegemoet worden gekomen aan verschillen tussen leerlingen. Het leerlingvolgsysteem biedt inzicht in de onderwijsresultaten van leerlingen. Dit inzicht kan en moet de basis zijn voor het onderwijsaanbod: interventies om achterstanden aan te pakken of vervolgactiviteiten als de leerdoelen zijn behaald. Hierbij kan het delen van deze inzichten met de leerlingen een sterk beïnvloedende factor zijn voor de prestatiemotivatie. De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Dat gebeurt door het brengen van schoolbezoeken, maar ook door het beoordelen van de CITO-eindtoets. Bij het laatste inspectiebezoek ontving onze school een basisarrangement, een prima resultaat waar we als team erg trots op zijn.  

Afgelopen schooljaar hebben we voor een nieuwe eindtoets gekozen. In groep 8 hebben we dit jaar meegedaan met de Route-8 eindtoets. Deze toets vinden wij kindvriendelijker en minder talig. Tevens is de toets adaptief. De moeilijkheid van elke vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Deze toets heeft een andere normering dan CITO. We behaalden een eindscore van 205,5 Het landelijke gemiddelde voor onze schoolgroep was 204. Deze behaalde score is in de lijn van de afgelopen jaren, waarbij we steeds boven onze streefscore eindigden en dus ook ruim boven het landelijk gemiddelde. Dat betekent dat we onze werkwijze ook voor komend schooljaar continueren.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het basisschooladvies is een krachtige voorspeller van de verder schoolloopbaan van leerlingen. Op onze school worden de LVS-toetsscores begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en spelling in de groepen 6 t/m 8 gebruikt als onderbouwing voor het schooladvies.  Deze resultaten voorspellen de positie in het voortgezet onderwijs na vier jaar zelfs beter dan de score op de Eindtoets. Door het verloop van de vaardigheidsscores op de LVS-toetsen over een langere periode te bekijken, wordt zichtbaar hoe een leerling zich ontwikkelt. We noemen dit de ‘harde’ gegevens. Daarnaast wordt bij het schooladvies rekening gehouden met aspecten zoals werkhouding, motivatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling, studiehouding of studievaardigheden. Dit zijn de zogeheten ‘zachte’ gegevens. Vanaf eind groep 6 bespreken we met ouders en leerlingen de prognoses voor het voortgezet onderwijs. In groep 7 nemen we in overleg met ouders en leerling een voorlopig advies door. In groep 8 zetten we dat, op basis van de ‘harde’ en ‘zachte’ gegevens  om in een definitief advies, weer na overleg met ouders en leerling. In deze overleggen bespreken we niet alleen het advies, maar ook de onderbouwing hiervan.  Voor 1 maart wordt het advies doorgegeven aan de school voor voortgezet onderwijs. Op onze school zijn de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8 betrokken bij de totstandkoming van het advies. De directeur blijft hiervoor eindverantwoordelijk. Als de score op de eindtoets een hoger advies geeft dan het eerder geformuleerde schooladvies wordt dit zo nodig, na overleg met de ouders, bijgesteld. Met deze beschrijving willen wij een helder beeld geven van de zorgvuldige procedure die leidt tot een advies voortgezet onderwijs. Mocht u als ouder het alsnog niet eens zijn met de advisering, dan kunt u natuurlijk altijd terecht voor extra gesprekken. Zonodig kan het bestuur een bemiddelende rol vervullen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het basisschooladvies is een krachtige voorspeller van de verder schoolloopbaan van leerlingen. Op onze school worden de LVS-toetsscores begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en spelling in de groepen 6 t/m 8 gebruikt als onderbouwing voor het schooladvies.  Deze resultaten voorspellen de positie in het voortgezet onderwijs na vier jaar zelfs beter dan de score op de Eindtoets. Door het verloop van de vaardigheidsscores op de LVS-toetsen over een langere periode te bekijken, wordt zichtbaar hoe een leerling zich ontwikkelt. We noemen dit de ‘harde’ gegevens. Daarnaast wordt bij het schooladvies rekening gehouden met aspecten zoals werkhouding, motivatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling, studiehouding of studievaardigheden. Dit zijn de zogeheten ‘zachte’ gegevens. Vanaf eind groep 6 bespreken we met ouders en leerlingen de prognoses voor het voortgezet onderwijs. In groep 7 nemen we in overleg met ouders en leerling een voorlopig advies door. In groep 8 zetten we dat, op basis van de ‘harde’ en ‘zachte’ gegevens  om in een definitief advies, weer na overleg met ouders en leerling. In deze overleggen bespreken we niet alleen het advies, maar ook de onderbouwing hiervan. 

Voor 1 maart wordt het advies doorgegeven aan de school voor voortgezet onderwijs. Op onze school zijn de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8 betrokken bij de totstandkoming van het advies. De directeur blijft hiervoor eindverantwoordelijk. Als de score op de eindtoets een hoger advies geeft dan het eerder geformuleerde schooladvies wordt dit zo nodig, na overleg met de ouders, bijgesteld. Met deze beschrijving willen wij een helder beeld geven van de zorgvuldige procedure die leidt tot een advies voortgezet onderwijs. Mocht u als ouder het alsnog niet eens zijn met de advisering, dan kunt u natuurlijk altijd terecht voor extra gesprekken. Zonodig kan het bestuur een bemiddelende rol vervullen.    

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In het onderwijs is het zaak om samen te leren: met en van elkaar. Samenwerking wordt mogelijk in een prettige sfeer, waar ruimte is voor ontmoeting. Het onderwijs op onze school wordt vormgegeven, verzorgd en uitgedragen door mensen met een hart voor kinderen. Wij hopen dat uw kind een prettige tijd op school heeft. Een tijd waarin het vriendschappen kan sluiten, de wereld leert ontdekken en opgroeit tot een zichzelf  ontwikkelend mens. In een veilige en warme omgeving, waarin geduld, geborgenheid en aandacht, kinderen kan helpen in die ontwikkeling. Door het onderwijs te baseren op de gemeten resultaten kan er effectiever worden gewerkt en tegemoet worden gekomen aan verschillen tussen leerlingen. Onze school wil die wereld zijn van uw kind. Een opgewekte omgeving, met zorg en veiligheid. Waar mensen    tolerant en stimulerend zijn. Waar we gedisciplineerd naar een doel werken. Een omgeving waarin we kinderen kennis, vaardigheden en structuren bieden.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf mogen zijn
  • Wederzijdse hulp
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op onze school willen we het beste onderwijs voor uw kind met daarbij ook de beste opbrengsten. Die opbrengsten houden we nauwkeurig bij via ons Leerlingvolgsysteem ParnasSys, waardoor we de ontwikkelingen van de kinderen goed kunnen volgen. In elke klas nemen we diverse keren per jaar CITO-toetsen af. Die bieden onder meer een vergelijking met het landelijk gemiddelde. Wij vergelijken de gegevens ook steeds met de norm, die de onderwijsinspectie stelt. Door het onderwijs steeds te baseren op de gemeten resultaten kan er effectiever worden gewerkt en tegemoet worden gekomen aan verschillen tussen leerlingen.
Het leerlingvolgsysteem biedt inzicht in de onderwijsresultaten van leerlingen. Dit inzicht kan en moet de basis zijn voor het onderwijsaanbod: interventies om achterstanden aan te pakken of vervolgactiviteiten als de leerdoelen zijn behaald. Hierbij kan het delen van deze inzichten met de leerlingen een sterk beïnvloedende factor zijn voor de prestatiemotivatie.
De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Dat gebeurt door het brengen van schoolbezoeken, maar ook door het beoordelen van de CITO-eindtoets. Bij het laatste inspectiebezoek ontving onze school een basisarrangement, een prima resultaat waar we als team erg trots op zijn.   

Terug naar boven